|
Vlak EC 108 Comenius mířící z polského Krakova přes Ostravu do Prahy havaroval kolem půl jedenácté dopoledne.
"Strojvedoucí vypověděl, že si při průjezdu stanicí rychlostí asi 135 kilometrů v hodině všiml, že mostní konstrukce se před ním zhoupla a začala padat. Použil rychlobrzdu a schoval se ve strojovně. Za šest vteřin došlo k nárazu při rychlosti zhruba 120 km/h," uvedl Kučera. - čtěte Do vlaku už nikdy nenastoupím, řekl po nehodě strojvedoucí
Také svědkyně nehody tvrdí, že most spadl před vlak, který do něj poté najel. "Jsem tu na brigádě a stála jsem asi dvě stě metrů od nehody. Najednou se ozvala rána a most spadl, za okamžik do něj narazil vlak," řekla Irena Pavelková z nedalekého Bílovce.
"Je to masakr," hlásil z místa redaktor MF DNES. "Lokomotiva se otočila do protisměru a zničeny jsou první vagony, ze kterých záchranáři okénky vyprošťují cestující. Na místě jsou stovky záchranářů. Neustále odlétají a přilétají vrtulníky," popisoval situaci. - podívejte se na letecké záběry tragické havárie
Zemřeli tři muži a čtyři ženy. Šest obětí si nehoda vyžádala ihned, sedmý muž zemřel odpoledne v Novojičínské nemocnici. "Jednalo se o mladého muže z Ukrajiny," uvedla mluvčí nemocnice Simona Součková.
V Novojičínské nemocnici, kam bylo převezeno osm zraněných, bojuje ještě o život mladý muž ze Slovenska, který má amputovanou nohu v bérci a ztratil množství krve.
Ředitele nemocnice zlobí, že se o nehodě dozvěděl až z médií. Pokud by měl informace dříve, mohl se lépe připravit a reagovat adekvátně na dotazy, kterými nemocnici zahrnuli příbuzní cestujících.
Ihned po nehodě bylo ošetřeno celkem 65 lidí. Převládali Češi, ale mezi zraněnými bylo i jedenáct Poláků, dva Slováci, dva Francouzi a jeden Ukrajinec.
Zraněné přepravilo dvacet sanitek a vrtulníky do všech nemocnic v dosahu - v Ostravě, Novém Jičíně, Frýdku-Místku, Opavě, Bílovci, Olomouci a Valašském Meziříčí.
Ještě odpoledne na místě zasahovali záchranáři. Krátce po čtvrt na tři vyprostili jednu z obětí, o hodinu později další. Do Studénky byly povolány těžké vyprošťovací jeřáby. Předpokládá se, že se trať podaří uvolnit až zítra.
V kritickém stavu je také osmiletá dívka. Policie nezná její totožnost. Nikdo se zatím neozval, že ji postrádá. Doklady u sebe nemá celá řada zraněných.
V městské i fakultní nemocnici v Ostravě spustili traumatologický plán. "Znamená to, že chystáme režim, který nám umožní zvládnout velký nápor pacientů," uvedla mluvčí městské nemocnice Anna Vidiševská. Nemocnice se obávaly nedostatku krve a sháněly proto dárce. - čtěte Nemocnici dochází krev pro zraněné z vlakového neštěstí
. Osudové zpožděníVlak měl být v okamžiku pádu mostu už o mnoho kilometrů dál. Krátce před střetem mu ve stanici Studénka naměřili desetiminutové zpoždění. |
Městská nemocnice v Ostravě přijala celkem 25 pacientů, dva byli těžce zranění. "Byli v dost velkém šoku," uvedla mluvčí nemocnice Anna Vidiševská. Ředitel nemocnice František Jurek oznámil, že nemocnice nebude za tyto pacienty vybírat regulační poplatky.
Fakultní nemocnice přijala 22 zraněných, z toho tři vážně. "Ozvala se rána a potom jsem spadla pod sedačku. Museli mně pomoct ven tři lidé," líčila osmašedesátiletá Olga Válková z Karviné, jíž v nemocnici ošetřili poraněnou hlavu a pořezané ruce. "Bylo to hrozné, všude se ozýval nářek a křik. Už nikdy nepojedu vlakem," dodala.
"Svolal jsem krajský krizový štáb a bezpečnostní radu, všechny nemocnice jsou v pohotovosti," informoval hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Hned jak se o neštěstí dozvěděl, vyjel do Studénky. "Něco podobného jsem viděl jen ve filmech. Je to strašné, prostě hrozné."
Na sever Moravy dorazili rovněž premiér Mirek Topolánek, vicepremiér Jiří Čunek a ministr dopravy Aleš Řebíček. Krátce po šestnácté hodině si prohlédli místo nehody. Z Polska, odkud vlak vyjížděl, přijel za zraněnými předseda vlády Donald Tusk. Mezi mrtvými je i jeden Polák.
Po prohlídce zasedala přímo u nehody bezpečnostní rada. Jednání se zúčastní i polský premiér. Za souhlasu Topolánka to rozhodl hejtman Tošenovský.
Soustrast pozůstalým vyjádřil předseda ČSSD Jiří Paroubek, který zároveň pochválil práci záchranářů: "Oceňuji velké nasazení záchranářů ze všech složek záchranného systému při odstraňování následků této nehody."
Ministerstvo vnitra poskytlo zasaženým neštěstí psychologickou pomoc, byly zřízeny i krizové linky. Operátoři mluví česky i polsky. Na telefonní čísla zavolalo již pět stovek příbuzných, které zajímal osud jejich blízkých.
. Linka pro příbuznéPříbuzní cestujících z havarovaného vlaku mohou volat pro informace na čísla 974 723 201 a 202. |
Cestující: Všichni najednou letěli přes sedačky
"Měli jsme štěstí. Byli jsme na pivu v jídelním voze, který je vzadu. Najednou se ozvaly dvě rány a všichni letěli přes sedačky. Nikdo nevěděl, co se děje," popsal nehodu z pohledu cestujícího sedmatřicetiletý Janusz Recman z Albrechtic.
Tragédii zaznamenali i na blízké čerpací stanici. "Slyšeli jsme ránu, za chvíli k nám od kolejí přišli první zranění. Mluvili o masakru," popsala iDNES.cz okolnosti obsluha stanice.
Most byl opravován kvůli špatnému stavu
Most z roku 1961 vede na okraji Studénky nad železničním koridorem a s jeho opravou se začalo letos v dubnu. Důvodem rekonstrukce byl velmi špatný stav mostní konstrukce, což prokázala odborná prohlídka. Stavbu platí krajský úřad, stavebníci měli skončit do konce října.
Most opravuje stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava. Její pracovníci před nehodou s konstrukcí manipulovali.
Generální ředitel Tomáš Vítek přijel na místo neštěstí. "Jsem v šoku, neumím zatím říct, co se vlastně stalo, kde se stala chyba," konstatoval. Firma je podle něj proti takovým událostem pojištěná.
"K nehodě došlo při přípravě na zasunutí ocelové konstrukce. Podle prvních zjištění mohla být příčinou uvolnění porucha na sbíhacím zařízení, takzvaných lisech. Přesné příčiny jsou zatím ale stále předmětem šetření," uvedl mluvčí společnosti Dan Šabík.
Nehoda se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v České republice. Odstraňování následků potrvá dlouhé hodiny. Vlaky nabírají zpoždění, která už po poledni šla do desítek minut. Dráhy odklánějí alespoň dálkové spoje po objízdných trasách.
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio
. Nejtragičtější železniční nehody118 obětí - 11. listopadu 1960 - Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí zapříčinila srážka osobního vlaku s plně obsazeným motorovým vlakem u Stéblové na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí, zhruba sto osob utrpělo zranění. 103 obětí - 24. prosince 1953 - Při srážce rychlíku a osobního vlaku u stanice Šakvice na trati Brno-Břeclav zahynulo 103 lidí a 83 utrpělo zranění. 34 obětí - 21. prosince 1950 - U Podivína na Břeclavsku se na přejezdu srazil rychlík s autobusem ČSAD; zahynulo 34 osob, 56 utrpělo zranění. 31 obětí - 11. prosince 1970 - Při srážce expresu s vykolejenými vagony u stanice Řikonín u Tišnova na Brněnsku zemřelo 31 lidí, 18 bylo zraněno. 23 obětí - 28. července 1969 - Srážka osobního vlaku s autobusem ČSAD na chráněném železničním přejezdu v obci Bezděčín u Mladé Boleslavi stála život 23 osob, 29 lidí utrpělo zranění. 19 obětí - 24. června 1995 - Osobní motorový vlak se srazil se čtyřmi nákladními vagony u obce Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku. Nehodu nepřežilo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění. 14 obětí - 21. září 1965 - Srážka nákladního vlaku s osobním vlakem na zastávce Praha-Hloubětín si vyžádala 14 mrtvých a 70 zraněných. 14 obětí - 25. srpna 1990 - Osobní vlak se střetl s manipulační soupravou u obce Spálov na Semilsku. Nehoda si vyžádala 14 mrtvých a 32 zraněných. 11 obětí - 23. února 1970 - Nedaleko Valašského Meziříčí se srazil osobní vlak s lokomotivou - 11 mrtvých a 15 zraněných. zdroj: ČTK |
Omlouváme se všem slušným čtenářům za to, že jsme zrušili diskusi pod článkem kvůli cynismu a vulgaritám některých diskutujících. |