Poznámky diváka, který se nad novou hrou Václava Havla neodvázal

  9:01
Jako většina recenzentů, kteří minulý týden zaplavili kulturní rubriky tiskovin a internetových stránek superlativy, viděl jsem v Arše generální zkoušku Havlova Odcházení, režírovaného Davidem Radokem. Když jsem si ohlasy na spatřené četl, zažíval jsem intenzivní dojem, že jsem se nacházel někde jinde než pisatelé.
Z inscenace Odcházení

Z inscenace Odcházení | foto: Divadlo Archa © Jaroslav Prokop

To se čtenáři zkrátka občas stává, nad tím se netřeba udivovat. Co mě však zarazilo, byla těžká absence věcných argumentů pro ono hodnotitelské vytržení a opomíjení skutečností, které mám v souvislosti s inscenací v Arše za nepřehlédnutelné.

Díky za ty ženy
Hra Odcházení je, ale právě i není "starý dobrý" Havel. Mechanismy politické i obecně vztahové moci (a bezmoci), včetně s tím souvisících režimů řeči, jsou autorovým tématem již od Zahradní slavnosti (1963). Všechny dosavadní Havlovy hry vznikly za komunismu, ale nikdy toto společenské zřízení nezpodobňovaly a nekritizovaly přímočaře. Naopak: jsou to hry různou měrou modelové, které se snaží tematizovat dilemata moderního člověka jako takového, technizaci lidské existence, o níž uvažovali kupříkladu Heidegger, Husserl či Patočka (abych jmenoval filozofy, které Havel určitě četl).

Nejednoznačná politická "aplikovatelnost" Havlových dramatických textů měla několikerý důsledek: oslovovaly inscenátory i mimo komunistický svět; zaskočily značnou část tuzemského publika, když se s jejich inscenacemi po listopadu 1989 roztrhl pytel, neboť vyjma Žebrácké opery nejde o kusy takzvaně vděčné. A v neposlední řadě: obsahují v sobě tajemství; jsou mechanické a průhledné jako funkcionalistická stavba, jenže zároveň nedořečené a unikavé, čímž dráždí. Havlovy předlistopadové hry byly zprostředkovanou reakcí na zcela konkrétní dobu a její výzvy. Tak jako jimi při svém vzniku byly Král Lear či Višňový sad, na něž odkazují některé situace v Odcházení.

Avšak Odcházení jako celek jest reakcí jiného typu. Havel zde na "dobu a poměry" reaguje daleko přímočařeji a – s paradoxem jakoby vystřiženým z jeho her – bezzuběji a nesvobodněji. Sice se snaží vším svým umem vynést hru z konkrétních politických kulis směrem k obnažení některých obecných principů politiky, která se nazývá demokratickou, jenže se zadrhává v tezi, že jeden typ planého řečníka bude vystřídán dalším žvanilem, jen poněkud jiného, ještě o něco bezskrupulóznějšího střihu.

Ve srovnání třeba s Dürrenmattovým Komplicem, kterého má v současnosti na repertoáru Divadlo Na zábradlí, tedy s hrou, která zobrazuje korupci a "kultivovaný" terorismus v soudobé demokratické politice, vysvítá planost a polopatičnost politické roviny Odcházení. Klady Havlovy nové hry leží jinde: v tom, jak dokáže kancléře Riegra obestoupit figurami, a on beztak zůstává sám, beznadějně sám; v tom, že člověku odcházejí síly a již není s to pohnout konstelacemi kolem sebe. Nejméně "odcházení" je v Odcházení onoho odcházení politického. Vyjma Riegra jsou – nikoliv náhodou – lépe napsány ženské figury, muži se tu redukují až na pouhé principy, což platí zejména pro Riegrova politického protihráče Kleina.

Raději nesrovnávat?
Režie Davida Radoka reprezentuje jeden z možných inscenačních přístupů o Odcházení, řekněme kreativně věrný a (bez ironie) služebný. Ale proč jej adorovat například způsobem, který v recenzi pro Aktuálně.cz předvedl teatrolog Vladimír Just, dle něhož "vesměs nadstandardní a výjimečně disciplinované herecké výkony" v Odcházení "nemají v současném českém divadle jen tak obdoby".

Budu oponovat jen namátkovým jmenováním výkonů z pražských inscenací, jež nyní běží na repertoárech. Více než "obdobou" jsou kreace Martina Fingera v Divadle Komedie, konkrétně v inscenacích Proces, Světanápravce, Utrpení knížete Sternenhocha. A totéž lze vyslovit o některých dalších hercích na této scéně (například o Vandě Hybnerové či Gabriele Míčové). Asi žádný z výkonů v Odcházení se nemůže měřit s tím, k nimž se na Zábradlí ve hře Milana Uhdeho Zázrak v černém domě dopracovali Marie Spurná či Jiří Ornest, nebo v témž divadle Lucie Trmíková a Miloš Mejzlík v nejnověji tam uvedené hře, v Ibsenově Arnie má problém (Když my mrtví procitneme).

Premiéra "nového Havla" samozřejmě nemůže nebýt událostí. Ale jedna věc je společenský náboj této akce a věcí druhou hra a inscenace samé – ty mají být profesionálními hodnotiteli nahlédnuty věcně (což neznamená nezúčastněně, naopak!), v kontextu přinejmenším české polistopadové dramatiky, což se evidentně nestalo, ač text té hry byl knižně k dispozici měsíce dopředu.

Tato nedůkladnost, nevůle ke komparaci, maskovaná patosem a emfází, je o to smutnější, že do Archy se prakticky nedá dostat; nepočetná představení jsou vyprodána, takže vyjma naprostého zlomku šťastlivců je veřejnost odkázána na "natěšená" média. Tímhle ostatně můžeme skončit: kdyby tady vládly normální kulturní poměry, Odcházení by se v Arše hrálo seriálově, denně, dokud by o inscenaci byl divácký zájem. Zatímco stávající nedostupnost a exkluzivita se stávají ornou půdou pro zdání a přibližnosti.

Autor: , Kavárna

Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích

  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Na Mallorce se zřítila restaurace. Čtyři mrtví, dalších šestnáct lidí se zranilo

23. května 2024  22:48,  aktualizováno  24.5 6:45

Po pádu části budovy přímořské restaurace ve městě Palma na španělském ostrově Mallorca večer...

Policisté na univerzitě v Oxfordu zatkli 16 propalestinských demonstrantů

24. května 2024  6:39

Na německé Humboldtově univerzitě i britské Oxfordské univerzitě ve čtvrtek zasahovala policie...

Námořní drony Sea Baby nesou i raketomety. Ukrajina je poprvé použila v prosinci

24. května 2024  6:33

Sledujeme online Šéf ukrajinské tajné služby SBU Vasyl Maljuk uvedl, že Ukrajinci vybavili námořní drony Sea Baby...

Sezona hurikánů bude v USA dosud nejhorší. Meteorologové čekají dvakrát více bouří

24. května 2024  6:23

Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) přišel se svou dosud nejhorší květnovou...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...