Obří originál výtvarníka Davida Černého ale ve Zlíně neuvidíte. "Máme tady model, podle kterého Černý vytvořil velkou a známou Entropu. Takže je to vlastně její předchůdce," řekl Tomáš Pasterný, jeden z organizátorů čtyřdenního festivalu Zlínské jaro.
Výstava, která festival provází, nabízí díla, která vzbudila rozruch a která museli jejich autoři uklidit veřejnosti z očí.
Třeba jako Národní knihovna Jana Kaplického. Blob, proti jehož stavbě chtěl prezident Václav Klaus zabránit vlastním tělem, se krčí v malé skleněné vitríně. A kolem visí zarámované vizualizace stavby.
Nápad na cenzurovanou výstavu vznikl v hlavě výtvarnice Veroniky Szemlové, když musela sundat svůj obraz z radniční výstavy v Náměšti nad Oslavou. "Byla to tradiční výstava žáků a absolventů tamní umělecké školy," řekla Szemlová.
Obraz, který v Náměšti pobuřoval, je ve Zlíně také. Má erotický náboj, stejně jako třeba obrazy Romana Franty. Díla docenta z Akademie výtvarného umění cenzuroval před časem pražský galerista, u kterého Franta vystavoval. Aniž by autora varoval, přelepil intimní místa lidí na jeho obrazech černými kolečky s nápisem Autocenzura.
"Prý aby obrazy nepohoršovaly řádové sestry ze sousedství," řekl Pasterný. U každého z vystavovaných děl je jeho příběh popsaný.