Bobová dráha a rozhledna. Vzniká plán na rozšíření svahu nad Zlínem

  11:00aktualizováno  11:00
Podnikatel Michal Cepek oživil myšlenku na vytvoření celoročně využívaného sportovního parku nad Zlínem. Poté, co měla velkolepější verze řadu kritiků, přichází se střídmější variantou. Počítá s rozhlednou a nejdelší českou bobovou dráhou.

Zlínský lyžařský svah | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Když na podzim roku 2013 podnikatel Michal Cepek prohlásil, že po mnoha kritických ohlasech končí s plány na vytvoření sportovního parku evropských rozměrů na kopci nad Zlínem (více zde), vypadalo to jako závěrečná tečka za smělým projektem.

Nyní však Cepek přichází s podstatně umírněnější verzí. Vedle současného lyžařského svahu chce postavit nejdelší celoročně využívanou bobovou dráhu v Česku a na vrcholu kopce Barabáš rozhlednu.

Fotogalerie

„Když jsme představili původní záměr, připadal mnoha lidem megalomanský. Teď přicházíme s něčím, co by mělo být průchodné. Nechceme jen tak zahodit osm let práce, které jsme tomu věnovali,“ prohlásil Cepek, který stojí v čele občanských sdružení Bobovka Zlín a Rozhledna Zlín.

A že to myslí vážně, potvrdil i tím, že požádal město Zlín o bezúročnou půjčku 16 milionů korun. Radnice to sice zamítla s odůvodněním, že není banka, nicméně vedení města je oživení svahu nakloněno.

„Souhlasíme s vybudováním bobové dráhy a rozhledny. Pouze odmítáme, aby veřejné prostředky sloužily k bankovním službám,“ vysvětlil ekonomický náměstek primátora Bedřich Landsfeld.

Nejdelší bobová dráha v Česku

Cepek už měl přislíbeno zhruba 45 milionů z Evropské unie, ale od dotace po neúspěchu na městě odstoupil. Projekt bude stát zhruba 70 milionů. Žádné jisté peníze teď nemá, ani stavební povolení ještě nezískal. Nicméně tvrdí, že když všechno půjde dobře, mohla by do dvou let stát rozhledna a bobová dráha se proplétat mezi stromy.

„Až budeme mít všechno připraveno, požádáme o dotaci Evropskou unii,“ plánuje Cepek.

„Tento projekt může do města přilákat řadu turistů, přitom je šetrný k životnímu prostředí,“ doplnil.

Bobová dráha dlouhá 1 650 metrů byla už součástí původního projektu. Terčem kritiky tehdy nebyla. Pokud se postaví, nebude mít v republice konkurenci. Může na kopec vozit turisty i lyžaře místo lanovky.

„Na podobě rozhledny pracuje architekt Svatopluk Sládeček. Bude buď z cihel, nebo obložená cihelným páskem, aby odpovídala charakteru zlínské architektury,“ nastínil Cepek.

„Návrh mám rozpracovaný,“ potvrdil Sládeček, který ve Zlíně navrhl například obchodní centrum Zlaté jablko či úzkou stavbu vedle bývalé pošty na náměstí Míru.

K zemi půjdou desítky stromů

Jak bude rozhledna vysoká, zatím není jasné. Měl by z ní však být výhled na celé Zlínsko. Půdorys pro základ má mít rozměr 20 na 30 metrů, a proto bude třeba kácet stromy. Stejně tak u bobové dráhy.

Ovšem v tomto případě – na rozdíl od původního projektu, kde musela lanové dráze a prodloužení svahu ustoupit spousta stromů – o masivní kácení nepůjde. Podle Cepka bude pořezáno 50 až 100 stromů.

„S tímto návrhem nemáme problém,“ reagoval šéf krajského ředitelství Lesů ČR ve Zlíně Martin Pavlíček.

Lesy ČR podle něj Cepkovi aktuálně prodlužují smlouvu na využití území.

Autor projektu také zdůrazňuje, že nepočítá s výstavbou nových parkovišť či velkých cest, jen k rozhledně bude muset vést silnice. Navíc by k ní také měly směřovat naučné stezky a bobová dráha.

Do budoucna chce rozšířit i lyžařský svah a lanovku

Když před pár lety Cepek představil velkolepější verzi, počítal v ní navíc s bikeparkem, téměř kilometr dlouhou čtyřsedačkovou lanovkou nebo discgolfovým hřištěm. Přestože už měl přiznaných 35 milionů z Evropské unie, sám nakonec kvůli kritikům couvnul.

Město se obávalo, že by voda z tajícího sněhu z rozšířené sjezdovky zatopila sklepy architektonicky cenného Domu umění. Strana zelených zase upozorňovala, že by bikepark zničil travnatý povrch, který chrání svah před erozí, a že na kopci roste chráněná orchidej bradáček vejčitý.

Vůči bobové dráze jsou ale Zelení mnohem vstřícnější.

„Je to menší zásah do krajiny. Nevykácí se hektar lesa,“ konstatoval šéf zlínské Strany zelených Martin Davidov.

Cepek ale nevyloučil, že bude s využitím kopce nad Zlínem pokračovat. „Budeme řešit i rozšíření svahu a lanovku, ale je to otázka několika dalších let,“ uvedl.

Autor:

Nejčtenější

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Jágr pomohl hokejistům Kladna dvěma body k výhře nad Ústím

Kladenský Jaromír Jágr z Kladna rozehrává jednu z akcí v duelu s ústím nad...

První hokejová liga pokračovala zápasy 58. kola. Jaromír Jágr pomohl ve svém druhém duelu v sezoně dvěma asistencemi k...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Pacient odpojil přístroje a rozbil dveře na balkon, pád z něj nepřežil

Ilustrační snímek

Pád ze čtvrtého patra budovy zlínské nemocnice nepřežil ve čtvrtek nad ránem pacient neurologie. Případem se zabývají...

Hokejisté Plzně nasázeli Zlínu devět gólů, u šesti byl Gulaš

Plzeňský útočník Milan Gulaš, který v zápase nastřílel pět gólů.

Hokejisté Plzně si v dohrávce 46. kola Tipsport extraligy s chutí zastříleli. Zlín deklasovali 9:2 a hned u šesti gólů...

Další z rubriky

Vilu koupil Zikmund od vládního rady, po zákazu se v ní scházeli disidenti

Vila Miroslava Zikmunda ve Zlíně

Stačil jeden pohled na Zlín a Miroslav Zikmund měl jasno: to je město, ve kterém by chtěl žít. Nikdy se netajil tím, že...

Kůrovec mění vedení Lesů ČR, končí krajský šéf ve Zlíně i další čtyři

Budova krajského ředitelství státní firmy Lesy ČR ve Zlíně.

Nového šéfa bude mít správa Lesů České republiky ve Zlínském kraji. Krizový management, který začal působit ve státní...

Doprava ve Vsetíně se změní, autobusy pojedou i podle začátku bohoslužeb

Autobusová zastávka

Největší sídliště dostanou vlastní páteřní linky MHD, které budou navazovat na příměstské autobusy a vlakovou dopravu....

Najdete na iDNES.cz