Vítejte v Hýskově. Až někdy pojedete od Rakovníka na Beroun, v rodišti Františka Nepila vás přivítá buď Vytisková, nebo jeden z jejích tří kolegů. | foto: Michal Šula, MAFRA

Pohádka o mašinkách. Výpravčí se vlivem technologií stávají ohroženým druhem

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Na českých kolejích se v červenci nakupil dlouhý řetěz nehod. Jak to vlastně funguje na železnici? Vydali jsme se v magazínu Víkend za příslušníky modré armády, tedy za lidmi z provozu, kteří se starají o to, aby každý vlak dojel v pořádku.

Kdybych na tenhle peron vstoupil před sto lety, možná by sem s čoudou (parní lokomotivou) přibafal fíra (strojvedoucí) Blahovec, můj praděda. Nebyl to žádný hrabal (louda), takže by mě z brukny (ochozu mašiny) hnal, abych mezi šíny (kolejemi) dlouho neokouněl, datel (výpravčí) mohl vyplácnout (vypravit vlak) a my se v Hýskově nezadrbali (nezpozdili).

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se