Zavřete oči a představte si, že některý stroj z naší elitní desítky čeká, až s ním vyrazíte ven...

Zavřete oči a představte si, že některý stroj z naší elitní desítky čeká, až s ním vyrazíte ven... | foto: Profimedia.cz

Vyberte si kolo snů

  • 4
Aktuální počasí berme jako poslední výkřik zimy: hned po něm začne, věřme, rtuť teploměru stoupat a příroda se zazelená. Nedávno uveřejněné fotografie bikerky Terezy Huříkové tak brzy přestanou být tím jediným, kvůli čemu zabloudí vaše myšlenky ke kolu a cyklistice.

Možná vás ale vzpomínka na omšelý stroj krčící se na zpuchřelých pneumatikách v rohu sklepa naplňuje spíše smutkem než touhou po sportovních zážitcích?

V tom případě nastala ideální doba pro návštěvu nějakého dobrého bike shopu.

A my vám poradíme, po čem sáhnout, abyste zaručeně byli hvězdou každé společné vyjížďky. Jenom doufáme, že jste svůj třináctý plat ještě nerozházeli za zbytečné pozornosti pro přítelkyni nebo členy rodiny!

LITESPEED Ocoee

Americký Litespeed je jedním z mála výrobců, kteří stále sází na titanové rámy. Výhodou tohoto materiálu je velmi slušná schopnost pohlcovat nerovnosti terénu a stálé mechanické vlastnosti.

Litespeed Ocoee

Důvodem, proč vídáme titanové rámy stále méně, je technologicky velmi obtížné zpracování a svařování trubek a samozřejmě vysoká cena materiálu jako takového.

Rám kola Ocoee váží 1 335 gramů, cena se sadou Shimano XTR a vidlicí Fox, tedy tím nejlepším, co ve světě horských kol existuje, činí 175 300 Kč.

PINARELLO Dogma FPX

Italské klasika Pinarello poslouží k demonstraci možností slitin hořčíku. Firemní top model Dogma je v současné době snad jediným špičkovým kolem z tohoto materiálu.

Vhodnost hořčíku pro výrobu rámů opět snižuje složité zpracování a také nutnost dokonalé povrchové úpravy. Samotná slitina nesmí přijít do styku se vzduchem, jinak dochází k rychlé chemické reakci s fatálními důsledky.

PINARELLO Dogma FPX

Se spolehlivostí kola Pinarello však problémy nejsou – používají jej i mnozí profesionálové. Podobně daleko byla s tímto materiálem také třeba značka Merida, která se ale záhy vrhla na perspektivnější karbon.

Magnesium tedy zůstává řešením pro vyvolené. Dogmu pořídíte v závislosti na výbavě "již“ od 160 tisíc Kč.

SPECIALIZED Tarmac SL 2

Chcete jezdit na stejném kole jako silniční mistr světa Paolo Bettini?

Našetřete 215 tisíc Kč a pořiďte si technologický zázrak od amerického Specializedu.

Rám kola Tarmac je vyroben, tak jak je to v dnešní době u špičkových kol běžné, z karbonu, tedy různě vrstvených uhlíkových vláken spojených pryskyřicí a do křupava upečených ve speciální troubě.

Specialized se ale rozhodně neveze na vlně nějakého trendu – naopak, sám ho tvoří.

SPECIALIZED Tarmac SL 2

Po dlouhém laboratorním měření a pokusech s úhly nápletu a skladbou jednotlivých vrstev se Američanům podařilo vytvořit kolo s téměř ideálními jízdními vlastnostmi – tuhé při přenosu síly, ale velmi pohodlné na nerovnostech.

Tarmac osadili svými komponenty a dosáhli hmotnosti 6,6 kg, tedy ještě menší, než jakou povolují pravidla Mezinárodní cyklistické unie (6,8 kg).

Kdo se na tomhle "spešlu“ jednou sveze, bude značku měnit jenom těžko.

KUOTA Kueen-K

Představte si, že musíte ujet určitou vzdálenost v co nejkratším čase. Jak toho docílíte?

Správně, klíčem k úspěchu je kromě váhy a tuhosti kola také aerodynamika.

Zářným příkladem dokonalého kola pro časovku je model Kueen-K.

KUOTA Kueen-K

Odpor vzduchu snižují hlavně nástavce na řídítkách, které jezdci umožní "zalehnout“ do vodorovné polohy, ale myslí se i na detaily – lanka jsou vedená uvnitř rámu, přední brzda je skrytá až za vidlicí a stejně tak zadní je v závětří u šlapacího středu.

Rovněž většina rámových trubek je kapkovitého tvaru. Pokud můžeme doporučit, aerodynamiku vylepšíte ještě použitím plného disku místo zadního drátěného kola.

Potom budete v oblíbené hospůdce už vždycky první.

A cena?

Samotný rám za 79 200 Kč. No nekupte to!

PELL´S Se7en

Mezi nejužší světovou špičku můžeme hrdě zařadit také brněnskou značku Pell´s.

V Pell´su se nespoléhají na dovoz rámů z Taiwanu, odkud pochází naprostá většina světové produkce, ale špičkové karbonové rámy sami vyvíjejí.

PELL´S Se7en

Silniční chloubou je žhavá novinka – model Se7en nesoucí řadu inovativních řešení, jako je použití nanočástic v pojivu, integrovaná sedlovka, která se uřízne až "na míru“ konkrétního jezdce, nebo velmi tenký design vzpěr zadní vidlice, jenž umožňuje této partii kola lépe pružit ve vertikálním směru.

Hmotnost rámu je potom zázračně nízká – 970 gramů ve velikosti L, cena kola poněkud vyšší – 168 tisíc Kč. Ale buďme patrioty – nepřátel se nelekejme a na cenu nehleďme! 

GARY FISHER Superfly

Není na tom kole něco divného?

Je!

Superfly je výsledkem revoluce, která probíhá poslední roky ve světě horských kol a již inicioval sám jeho stvořitel, guru mountainbikingu Gary Fisher.

Převratný je nový průměr kol – 29 palců namísto běžně užívaných 26. Větší kola slibují lepší průchodnost terénem, mají vyšší kinetickou energii, větší záběrovou plochu a jsou pohodlnější.

Gary Fisher SUPERFLY


Naopak poněkud ztrácejí na akceleraci a pohotovosti při manévrování. Přičteme-li konzervativní postoj ortodoxních bikerů, je jasné, že jsou velké obruče stále v menšině.

Nabídka náhradních dílů je však již téměř stejně široká jako u šestadvacítek, takže pokud vašemu jízdnímu stylu více vyhovují velká kola, pořiďte si třeba tohoto karbonového krasavce – za necelých sto tisíc!

GT Marathon Carbon Team

Budoucnost leží v odpružení. To ale vypadá jinak než těžká celoodpružená kola s vinutými ocelovými pružinami vystavená v supermarketu.

Příkladem může být lehký full od GT. Ve vidlici i tlumiči pracuje stlačený vzduch a olejové tlumení, které poskytuje zdvih 120/100 mm (přední/zadní kolo).

GT Marathon


Rám je vyroben z karbonu a využívá pro značku typickou konstrukci i-Drive, díky níž dosahuje nezávislosti pružení zadní stavby na šlapání. Tím do značné míry odpadá nepříjemné pohupování, které je celoodpruženým kolům mnohdy neprávem vytýkáno.

Druhý argument odpůrců, vysoká hmotnost, zde také neobstojí – kolo váží jedenáct kilogramů. Cena modelu na obrázku činí zhruba 150 tisíc Kč, koupíte ale i levnější verzi – třeba za 120 tisíc Kč...  

GIANT Glory DH

Tohle kolo zvládne ve spojení se zkušeným pilotem každý terén.

GIANT Glory DH

Přední vidlice funguje v rozsahu 200 mm, zadní stavba dokáže ještě o dva centimetry více. Po rovině nebo do kopce s ním ale daleko nedojedete. Hmotnost 20 kg, pouze devět převodů a velmi specifická poloha jezdce vás odsuzují k využití služeb lanovky.

Stejně tak to ale dělají i závodníci světového poháru v downhillu, kteří služeb Giantu Glory DH hojně využívají. Jestli se ale po sjezdovkách proháníte raději v zimě na lyžích, není model Glory nic pro vás.

MAVERICK ML8

Je pro vaše dovádění závodní cross-country full titěrný a sjezdový speciál zase příliš vyhraněný?

Zvolte střední cestu.

Za ni můžeme považovat třeba tohoto krasavce s dvoukorunkovou inverzně pracující vidlicí (spodní nohy se zasouvají do horních) a jednoduchou zadní stavbou Monolink. Ta umožňuje zadnímu kolu pohyb v ideální trajektorii, tedy nejen vzhůru, ale také směrem od překážky.

Maverick ML8

160 mm zdvihu obou kol je pro technické cross-country více než dost, 13 kg stále dokáže konkurovat neodpruženým kolům střední třídy.

Jen ta cena... Tento kousek mladé, avšak kultovní americké značky stojí kolem 200 tisíc korun.  

CINELLI Supercorsa

Že vám tento rám připomíná favorita, na kterém jste se proháněli jako malí kluci?

Máte tak trochu pravdu.

Naši exkurzi zakončíme ukázkou klasické rámařské práce italské legendy Cinelli. Supercorsu najdeme v jejím katalogu bez větších změn přes půl století.

Cinelli Supercorsa

Rám i vidlice je z ušlechtilé oceli značky Columbus letované do elegantních spojek a na zadní stavbě nechybí tradiční chrom.

Není to příjemné, vidět po všech těch technologických výstřelcích alespoň jedno normální kolo?


Autor článku je redaktor cyklistického měsíčníku VELO − katalog kol a doplňků
*
více než 2 000 produktů obrazem
* manuál výběru kola
* více na www.iVelo.cz