Do pětice strojů, které jsou očekávány s největším napětím, se vešla i Aprilia Dorsoduro

Do pětice strojů, které jsou očekávány s největším napětím, se vešla i Aprilia Dorsoduro

Pět „nej“ motorek pro příští rok. Které to jsou?

  • 7
Nové stroje pro sezonu 2008 byly vystaveny a představeny. Kterých pět je nejzajímavějších? Odpověď na tuhle otázku se obvykle točí kolem supersportovních zalehávaček s 200 koňmi, které to vytáhnou na 300 km/h.

Některé nové tohle umějí samozřejmě taky, ale nic úplně revolučního se letos mezi supersporty neudálo. Na podzimních veletrzích byl největší nával u cestovních endur, a tak se tři z nich dostaly do první pětky. Plus jeden klasický naháč a jeden hi-tech supermotard.

A jak tedy pětice těch "nej" vypadá?

Aprilia Dorsoduro

Nový velký supermotard, do kterého dala Aprilia to nejlepší, styl: techno.

Proč? Jako 99 procent italských strojů dobře vypadá. Technicky špička oboru, první motard s elektronickým plynem (fly-by-wire). Bude s ním legrace, ve městě i na vesnici.

Čísla: 95 koní, 80 Nm krouticího momentu – páry má Dorsoduro habaděj. Řada dílů je shodná s naháčem Shiver, který u nás stojí 220 tisíc Kč. Bude stát víc, ale snad ne o moc.

BMW F800GS

Pohledné a schopné cestovní enduro s velkými ambicemi.

BMW

Proč? GS800 se trefilo přesně do téměř prázdného prostoru. Velká cestovní endura současnosti jsou příliš těžká a do komplikovanjších terénů ne zcela vhodná, na druhé straně šestistovkové jednoválce nemají dostatek síly a pohodlí pro delší cestování. Osmistovka (přesně řadový dvouválec s 798 ccm) vypadá jako zlatá střední cesta. Úlohy endura se přitom chopil opravdu vážně: vpředu je velký, 21palcový ráfek, výplety drátěné, vysoké zdvihy odpružení. Možná že se stane nástupcem cestovatelské ikony počátku devadesátých let, Hondy Africa Twin.

Čísla: V pořádku. Výkon 85 koní je naprosto dostatečný, váha bez náplní 178 kg bezvadná. Trochu to kazí nádrž na 16 litrů – cestovatel by ji měl mít aspoň o 5 litrů větší. Cena zatím neznámá, velice pravděpodobně to bude nějaký kousek nad 300 tisíc Kč. Možná to bude větší kousek, pořádné cenovky BMW umí.
 

Honda Transalp

Cestovní enduro střední váhové kategorie se zavazujícím názvem a dvacetiletou tradicí, do sezony 08 vyjíždí jako komplet nové.

Honda Transalp

Proč? Pověst držáku, levný provoz, všestrannost – to byly hlavní přednosti minulých transalpů. Dá se čekat, že Honda si to uvědomuje a nová generace neudělá jménu hanbu. Počítejte s tím, že konzervativci budou diskutovat o skoro kulatém přední světle, ale až se zjistí, že nový transalp funguje stejně spolehlivě jako předchozí, všem se to začne líbit.

Čísla: Objem motoru se zvětšil na 680 ccm, výkon na 60 koní, pohotovostní hmotnost 214 kg. Cena bude někde v blízkém okolí 200 tisíc Kč.

Moto Guzzi V7 Special

Tahle motorka našla inspiraci u stejnojmenného modelu, u kterého MG poprvé použila typický příčně uložený dvouválec, z přelomu 60. a 70. let.

Moto Guzzi Special

Proč? Nejkrásnější začátečnická motorka současnosti. Čistý a jednoduchý klasický design. Přesně takto má vypadat retro, jen s nejnutnějšími úlitbami moderní době, jako jsou kotoučové brzdy. Dokonce i budíky, jako by přijely ze sedmdesátek.

Čísla: Motor s objemem 744 ccm je převzat z modelů Breva a Nevada, kde má 48 koní. Přesná hodnota pro V7 sice nebyla zatím oznámena, ale asi to bude něco podobného. Staré verze V7 měly výkony od 60 do 72 koní. To je podle mého jediná zásadní chyba nového speciala – dnešní 750ka by měla mít takových 80 koní. 850 ccm motor z Grisa by V7 slušel více, ale vydržme, třeba.... Cenovka zatím není známa - dá se předpokládat, že u nás bude k mání za částku lehce převyšující 200 tisíc. Ojeté se objevují na italském eBayi za ceny od 3 000 do 8 000 eur, podle stavu.

Moto Morini Granpasso

Velké cestovní enduro s temperamentním motorem a závodním kompresním poměrem 12,5:1.

MotoMorini

Proč? I když se u endur na krásu moc nehraje, na granpassu je vidět, že pochází z kraje velkých výtvarných umělců. Možná že ne všechno, co na něm najdete, je do terénu to nepraktičtější, ale granpasso chce být už podle názvu šikovný a stylový chlapík do alpských průsmyků, a ne do afrických pouští.

Čísla: Dvouválcový motor s uměleckým jménem Bialbero CostaCorta má v příbuzných modelech MM výkony od 117 do 140 koní, u granpassa zatím nepotvrzené zprávy hovoří o 120. Pak už bychom mohli mluvit o nové kategorii – supersportovní cestovní enduro. Hmotnost je přiměřeně důstojná – 198 kg. Cena bude u nás odhadem kolem 350 tisíc.