Za smrt pilota stavebnicového vrtulníku mohlo špatně uchycené lanko

  15:30aktualizováno  15:30
Nehodu vrtulníku u Bohušovic nad Ohří, při které v únoru zahynul 45letý pilot, pravděpodobně způsobila chyba při montáži stavebnicového stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který v úterý zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Snímek vrtulníku z prvního letu z 12. února 2015. Při druhém se ten den stroj zřítil. | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Nehoda se stala letos 12. února a zahynul při ni zkušený pilot Marek Rom, který létal od roku 1994 i na armádních stíhačkách a déle než 10 let řídil letový provoz (o nehodě zde). Zkoušku na pilotování vrtulníků měl od března 2011 a měl na nich nalétáno přes 220 hodin.

Fotogalerie

V červenci 2013 si od majitele z USA koupil dvousedadlový vrtulník A 600 Talon ze stavebnice od firmy RotorWay. Schválení k provozu se mu podařilo získat v červenci 2014 s omezením pro amatérsky postavená letadla provozovaná mimo území USA.

S vrtulníkem létal od srpna 2014 a nalétal s ním přes 12 hodin. V osudný den provedl dva kontrolní navigační lety. Při druhém z nich se zhruba po 20 minutách letu závady fatálně projevily.

„Na bowdenu směrového řízení byl pevně přichycen elektrický vodič a tento svazek nebyl přichycen k ocasnímu nosníku podle konstrukčního manuálu,“ konstatují vyšetřovatelé ve zprávě.

Vrtulník měl navíc poškozené ložisko, což způsobovalo vibrace. Jejich vlivem se svazek s bowdenem posunul uvnitř ocasního nosníku až k hřídeli, kde ho zachytil rotující šroub.

Nosná vrtule usekla ocas

„Zkrácení délky bowdenu zapříčinilo změnu úhlu nastavení listů vyrovnávacího rotoru, čímž došlo k jejich vychýlení,“ popisují vyšetřovatelé.

List vyrovnávacího rotoru zasáhl konstrukci a ulomil se. Struna z bowdenu se vytrhla ze směrového řízení, takže účinnost vyrovnávacího rotoru se podstatně snížila a stroj se naklonil dopředu.

„Po utržení listu došlo k extrémním vibracím a náhlé změně letu, se kterou se pilot dříve nesetkal,“ stojí ve zprávě.

Pilot prudce přitáhl páku řízení, v důsledku toho se ale střetla nosná vrtule s ocasem a usekla ho.

„Pilot byl pravděpodobně okolnostmi donucen provést natolik energický a zároveň současný pohyb pákami cyklického a kolektivního řízení, že způsobil vykmitnutí listu nosného rotoru a jeho následný střet s ocasním nosníkem,“ konstatují vyšetřovatelé.

Pilot neměl výcvik na tento typ a letěl, kde neměl

S takto poškozeným a prakticky neovladatelným vrtulníkem neměl pilot šanci nouzově přistát. Stroj se zřítil na pole na okraji Bohušovic nad Ohří. Do země narazil rotorem a poté se převrátil na levý bok. Stroj začal hořet a požár trosky zcela zničil.

Části vrtulníku byly roztroušeny v délce čtvrt kilometru, ve středu trosek bylo tělo pilota. Utrpěl mnohočetná poranění, zemřel hned po dopadu, ještě než vrtulník začal hořet.

Vyšetřovatelé zjistili, že pilot na tomto typu vrtulníku neprovedl žádný výcvik. „Nebyl způsobilý k letům s vrtulníkem A 600 Talon v souladu s předpisy,“ uvedli.

Nad Bohušovicemi pilot navíc správně letět neměl. „Celý kritický let prováděl mimo prostor určený pro provádění kontrolních letů,“ stojí v závěrečné zprávě.

Autor:

Nejčtenější

Ministryně zažila v ghettu grilování i vyhazování odpadků z oken

Ministryně Jana Maláčová navštívila ústeckou čtvrť Předlice. (18. září 2019)

Říct, že ministryně práce a sociálních věcí přespala jednu noc tam, kam se bojí chodit i policie, je asi nadnesené....

Koloc skupuje Buggyru. Až bude dceři šestnáct, vyšle ji do závodů tahačů

Dcery Martina Koloce se potatily. Dvojčata Aliyyah a Yasmeen už taky kroutí...

Zakladatel roudnické Buggyry je zpátky na scéně, Martin Koloc se ujal šéfování motoristické stáje, kterou zakládal. A s...

S pacienty přivážejí sanitky v Ústí do nemocnice čím dál častěji i štěnice

Štěnice domácí ve chvíli, kdy saje krev. Jak se krev dostává do štěnice, její...

Záchranáři v Ústí nad Labem vezli v průběhu minulého týdne sanitkou z jedné z místních ubytoven pacienta, na jehož těle...

Místo uhlí by na severu Čech mohla energii vyrábět voda z kaskády jezer

Premiér Andrej Babiš u jezera Milada. Jeho vláda bude hledat peníze na...

Po postupném ukončení těžby uhlí by na severu Čech mohla vzniknout propojená kaskáda jezer s přečerpávacími vodními...

První liga: Budějovice vyhrály i potřetí, zatím neztratila ani Poruba

Českobudějovický útočník Radek Prokeš (vlevo) se snaží uniknout Lukášovi...

Hokejisté Českých Budějovic a Poruby potupili ve třetím kole první ligy soupeře devíti góly a vládnou tabulce se...

Další z rubriky

Premiér slíbil pomoc s rumburskou nemocnicí i nákup nových přístrojů

Premiér Andrej Babiš (ANO) s ministry na návštěvě Ústeckého kraje. (18. 9. 2019)

Premiér Andrej Babiš a ministr Adam Vojtěch jednali s vedením Krajské zdravotní, která zastřešuje pět největších...

Obec bude zase víc držet pohromadě, říká starosta vítězné Vesnice roku

Pavel Svoboda, starosta Lipové na Děčínsku.

Po krajském kole vyhrála severočeská Lipová ze Šluknovského výběžku i celostátní kolo akce Vesnice roku 2019. Jak se v...

Nové sochy na ústecké univerzitě rozpoutaly spory umělců a vedení školy

Malé sochy rozpoutaly na ústecké univerzitě velký spor

Umělci a vedení školy se přou o kvalitu tří soch za 292 tisíc korun, které koupila ústecká univerzita od sochaře Ivana...

Nanečisto se stěhoval dům, říká šéf inženýrů o přesunu kostela v Mostě

Lubomír Junek už takřka 30 let pracuje v instituci, která se podílela na...

Je to 44 let, kdy stroje začaly nadzvedávat konstrukci kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. 15. září 1975 tím...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz