Součástí restaurování oltáře byl technologický průzkum, který odhalil že...

Součástí restaurování oltáře byl technologický průzkum, který odhalil že středová socha sv. Barbory není původní, oltář tedy mohl být vytvořen pro zcela jiného světce. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Restaurování středověkého oltáře sv. Barbory odhalilo nečekaný objev

  • 5
Do stálé muzejní expozice nazvané Všemu světu na útěchu, která se nachází v prostorách chomutovské radnice na náměstí 1. máje, se vrátil vzácný gotický oltář sv. Barbory. Poslední rok a půl byl v restaurátorské dílně v Brně, kde odborníci odhalili překvapující zjištění o původu pozdně středověkého díla.

„Pan restaurátor, akademický malíř Mario Král, vrátil oltáři barevnost a dal vyniknout řadě detailů, které byly již méně viditelné. Celé dílo působilo zašedle a zejména zlacení bylo místy poškozené,“ popsala stav oltáře před restaurováním vedoucí umělecko-historického oddělení muzea Renáta Klucová.

V minulosti bylo dílo sice několikrát restaurováno, ale šlo spíše o dílčí zásahy. Komplexní oprava se podařila díky přeshraničnímu projektu Umění pozdního středověku v hornické oblasti Krušnohoří, jehož garantem za českou stranu je Ústecký kraj.

Součástí restaurování byl technologický průzkum, který odhalil nečekané informace.

„Socha sv. Barbory je s velkou pravděpodobností nepůvodní. Nemusel to být tedy oltář sv. Barbory,“ upozornila Klucová. Muzeum ale o změně pojmenování téměř pět set let staré památky v tuto chvíli neuvažuje.

„Název je už zažitý a nyní nelze s jistotou říci, jaká socha tam původně byla. Mohlo jít o Pannu Marii, ale důkazy zatím chybí. Jelikož nepůvodní socha sv. Barbory v oltáři i nadále zůstane, setrváme u stávajícího názvu,“ dodala Klucová.

Oltář, jehož součástí je středová skříň se sochou sv. Barbory, boční pevná i pohyblivá křídla a predela (nosná část oltáře), byl vytvořen kolem roku 1525. Indicie naznačují, že vznikl v dílně saského malíře Hanse Hesseho, zřejmě na objednávku z české strany. Ovšem pro koho konkrétně, to je také záhada.

„Historie oltáře je poměrně složitá. Objednavatele ani původní místo určení oltáře dosud neznáme. Na konci 19. století byl nalezen v kostelíku sv. Vavřince v Želině u Kadaně,“ říká Klucová.

„Ovšem v té době se tam nalézalo několik dalších pozdně středověkých památek, které ale spolu vůbec nesouvisely. Předpokládáme, že někdy před tím tam proběhl nějaký svoz z více kostelů na Kadaňsku,“ dodává Klucová.

Ze Želiny se oltář společně s dalšími historickými předměty dostal do kadaňského františkánského kláštera. Jeho cesta po druhé světové válce vedla do kadaňského muzea a po jeho zrušení v 70. letech minulého století putoval do sbírek chomutovského muzea. Dílo je ukázkou vysoce kvalitní pozdně středověké malířské a sochařské produkce.