Čína ukázala své exportní zbraně, výrazně konkuruje Rusku i Západu

aktualizováno 
Čína předvedla v polovině srpna zahraničním delegátům nejnovější čínskou pozemní bojovou techniku. Šlo o zbraně speciálně vyvinuté pro export.

Čínské bojové vozidlo pěchoty VN-17 | foto: Norinco

Předváděcí akce ve městě Pao-tchou ve Vnitřním Mongolsku se zúčastnilo na 230 hostů z 50 zemí světa. Šlo o druhou podobnou akci a unikátní možnost prohlédnout si nejnovější čínskou vojenskou techniku, resp. nejmodernější pozemní techniku určenou pro export. Hosté si také mohli na vlastní kůži vyzkoušet řízení tanků a dalších vozidel. Organizátorem přehlídky byla čínská společnost Norinco (North Industries Corportion), největší čínský výrobce pozemní bojové techniky.

V hale si návštěvníci pohlédli 34 pásových a kolových vozidel, některá se následně předvedla na dynamické ukázce. Zahraniční delegace shlédly v akci čínské tanky, bojová vozidla pěchoty (BVP) nebo vozidla kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) s prostorem posádky chráněným proti explozím min a nástražných výbušných systémů. Obojživelná vozidla zase ukázala překonávaní vodních ploch. Během ukázky došlo dokonce k ostrým střelbám z tanků i k použití protitankových řízených střel (PTŘS).

Hvězdami představení byl především čínský hlavní bojový tank VT-4, lehký tank VT-5, kolový stíhač tanků ST-1 a pásové BVP VN-17.

Lehký tank pro rozvojové země

Během dynamické ukázky lehký tank VT-5 provedl ostré střelby a jeho aktivní ochranný systém (APS) GL-5 dokázal zničit simulovanou PTŘS protivníka.

Podle Zhu Zhenga, vedoucího výzkumného pracovníka ve firmě Norinco, je VT-5 nejmodernější lehký tank na trhu. Během přehlídky si ho mohli návštěvníci prohlédnout vůbec poprvé.

Čínský lehký tank VT-5

Čínský lehký tank VT-5

Pohotovostní hmotnost VT-5 je 33 t (max. 36 t) a pohání ho dieselový motor o výkonu 588 kW. Hlavní výzbroj tvoří kanón ráže 105 mm, k dispozici je podkaliberní průbojná munice, tříštivo-trhavá munice nebo z kanónu odpalované laserem naváděné PTŘS. Podkaliberní munice údajně na vzdálenost 2000 m probíjí až 550 mm oceli (RHAe). Na věži se pak nachází dálkově ovládaná věž s kulometem ráže 12,7 mm.

„VT-5 má mnoho pokročilých konstrukčních řešení a vybavení. Je to první čínský exportní tank s automatickým nabíječem, který má lepší spolehlivost, bezpečnost a vyšší rychlost při nabíjení hlavní zbraně,“ řekl Zhu.

„Jeho palebná síla, pancíř a mobilita jsou dobré pro potřeby většiny rozvojových zemí, které si nemohou dovolit a nepotřebují nutně drahé západní tanky, jako jsou americký M1A2 Abrams a německý Leopard 2,“ uvedl vojenský analytik Xiao Ning.

Předvedený kolový stíhač tanků ST-1 je vybaven stejným kanónem a využívá platformu kolového obrněného vozidla Type-08 8×8. Stroj pohání dieselový motor BZ6M1015CP od německé firmy DEUTZ. Pohotovostní hmotnost je 23 t, max rychlost 100 km/h a dojezd 1000 km. Obojživelný ST-1 dokáže plout rychlostí 8 km/h.

Čelní pancéřování poskytuje ochranu před průbojnou municí až do ráže 25 mm (zřejmě podle NATO normy STANAG 4569) a boky proti puškové munici ráže 7,62 mm ze vzdálenosti 100 m. Tento stroj je také ve výzbroji čínské námořní pěchoty.

Nakoupí Thajsko dříve než Pákistán?

„Starý známý“ exportní hlavní bojový tank VT-4 má hmotnost 52 t a je vyzbrojen dělem ráže 125 mm. Z kanónu je možné odpalovat protitankové řízené střely (PTŘS). Podobně jako starší VT-1 vychází VT-4 ze sovětského T-72. Ač je VT-4 určen především pro export, část produkce míří i do čínské armády.

Stroj pohání dieselový motor o výkonu 956 kW, který dokáže udělit tanku rychlost až 70 km/h. Ochranu posádky zajišťuje kombinace kompozitního a reaktivního pancíře. V případě zájmu lze tank vybavit čínským systémem aktivní ochrany GL5. Původně byl VT-4 vyvinut pro potřeby pákistánské armády. Prvních 28 vozidel VT-4 za 150 milionů dolarů však získá Thajsko.

Jednotková cena vychází na 5 milionů dolarů, nicméně není jasné, co je předmětem smlouvy. Thajsko mohlo nakoupit velké množství náhradních dílů, munice, obslužných vozidel, nechat si vybudovat servisní a školicí zázemí, atd. Výhledově Thajsko poptává až 153 tanků VT-4.

Inspirace v Rusku i Izraeli

Největší hvězdou představení bylo vedle VT-5 nové těžké BVP VN-17, které využívá podvozek právě z lehkého tanku VT-5. Z tanku VT-5 převzalo nové BVP také motor, převodovku a elektronickou výzbroj. Avšak na rozdíl od VT-5 s motorem vzadu, má VN-17 umístěn motor napravo od řidiče.

„VT-5 a VN-17 jsou poháněny motory vyráběnými na domácím trhu, což znamená, že už nebudeme obtěžováni zásahy některých zahraničních dodavatelů,“ uvedl Zhu.

VN-17 má hmotnost 30 t a bezosádková věž je osazená automatickým kanónem ráže 30 mm, po stranách je dvojice čínských PTŘS. Stroj je vybaven dynamickou ochranou a podle čínských zdrojů má VN-17 odolnost na „úrovni tanků“. Vnitřní uspořádání VN-17 je zatím nejasné a není známa ani kapacita výsadku.

Na základě ověřených ruských vozidel BMP-3 pak čínští konstruktéři pro export vyvinuli BVP VN-11A (23 t). Klasická věž W333T1B využívá 30mm automatický kanón a dvojicí PTŘS. Výkon motoru je 440 kW a dojezd vozidla 500 km. Posádku tvoří tři muži a výsadek sedm vojáků.

Video: Ukázka fungování čínského aktivního ochranného systému GL-5

Na přehlídce se také objevilo neznámé těžké BVP vytvořené na základě tanků Type-59 (čínská verze sovětských T-54/55). Čína se tak nechala inspirovat izraelskou přestavbou tanků T-54/55 na těžké BVP Achzarit nebo tanků Merkava na těžké BVP Namer.

Konstruktéři vozidlo rovněž osadili věží WA333T1B s 30mm kanónem. Díky velkém množství bloků dynamické ochrany údajně nejsilnější čelní pancíř má odolnost ekvivalentu 600 mm oceli (RHAe). Přestavba na těžké BVP je nabízena více než 20 asijským a africkým zemím, které provozují čínské tanky Type 59.

Čína v letech 1992 až 2014 podle údajů OSN vyvezla do zahraničí 461 tanků. Je jisté, a výše uvedená přehlídka čínských zbraní to jasně naznačuje, že podíl čínských tanků a dalších bojových vozidel na světovém trhu se bude nadále zvyšovat, s největší pravděpodobností na úkor ruských zbraní.

Zdroj: VPK, ChinaDaily

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Vojenská přehlídka čínské armády z letošního července:


Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

VIDEO: Do nezdaru na Měsíci zbývaly sekundy, astronauty zachránila propiska

K 50. výročí přistání na Měsíci připravilo Planetárium Praha maketu modulu...

Jen příprava na start z Měsíce trvala astronautům čtyři hodiny. Tak složitá byla situace dvojice Američanů, kteří...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

„Stanuli jsme na Měsíci jménem celého lidstva.“ Nové fotky z Apolla 11

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva....

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva. Přesto se najdou fotografie, které jste...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Co kdyby posádka Apolla 11 zemřela na Měsíci? Bílý dům s tím počítal

Pohled na veškeré vybavení, které astronauti na povrchu zanechali: vlajka,...

Pro případ neúspěchu mise Apollo 11 měl prezident Nixon připravený smuteční projev, který by přečetl světu. Těla...

Další z rubriky

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda migů na Šumavě

MiG-15T. Pod kabinou je vidět součást vlečného zařízení.

Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a...

Je třeba posílit americké dělostřelectvo, za ruským příliš zaostává

Cvičné noční střelby americké artilerie

Plukovník Collins a kapitán Morgan z US Army varují, že západní armády se v příštích letech mohou srazit s početnými...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz