Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového turbočmeláka

Úpravy nebojových letadel různých kategorií na bojové verze nejsou v historii letectví až tak ojedinělou záležitostí. A nemusíme chodit daleko, v polovině 80. let byl u nás takto přestavěn zemědělský letoun Z-37T. Bojový turbočmelák byl intenzivně zkoušen, potom však málem upadl v zapomnění.

Bojový Turbočmelák Z-37TM | foto: Jiří Volejník (archiv Lubomíra Hubeného)

O téměř zapomenutém bojovém turbočmeláku napsal v roce 2013 rozsáhlý článek do časopisu Letectví a kosmonautika Lubomír Hubený, který byl vedoucím projektu tohoto po všech stránkách zajímavého stroje. Korunu tomu všemu v dobrém slova smyslu nasadili muzejníci z Kunovic, kteří vrak předmětného letounu, dávno však už přestavěného na „obyčejný“ práškovací, našli minulý rok v Maďarsku. Po pracné a citlivé rekonstrukci se stane obnovený bojový turbočmelák významným exponátem Leteckého muzea v Kunovicích.

Co chtěli soudruzi z NDR

Tehdejší Německá demokratická republika (Východní Německo) se pyšnila rozvinutým zemědělským letectvem. Je tedy pravda, že v tomto oboru nebyl snad žádný stát RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci, ekonomické uskupení zemí východního bloku) vyloženým outsiderem, ale například Němci byli největším zahraničním odběratelem našich klasických pístových Čmeláků Z-37 (246 kusů z celkem 713 vyrobených).

Velký počet vycvičených německých práškovacích pilotů, tedy pilotů, kteří se většinu letového času pohybují ve výšce korun (vyšších) stromů, se stal v roce 1984 motivem plánů východoněmeckého vojenského velení využít tento lidský potenciál při útocích na pozemní cíle. V případě potřeby, tedy války, by práškaři povolaní ze zálohy zůstali u svých strojů, které by se jednoduše v místních podmínkách rychle upravily na bitevní. Aby to bylo možné, musel být letoun pro takovou adaptaci už naprojektován a ve vojenských skladech se musela nacházet potřebná zařízení. Prioritou východoněmeckých plánů bylo vybrat použitelný letoun, nebo lépe řečeno nalézt výrobce, který ho připraví.

Nová role pro turbočmeláka?

Bojový Turbočmelák Z-37TM byl po zkouškách přestavěn na standardní práškovací...

Letouny Z-37T Agro Turbo (ty žluté)

V té době v Československu začínala výroba zemědělského stroje Z-37T Agro Turbo, běžně zvaného turbočmelák. Toho nakonec bylo vyrobeno pouze několik desítek kusů, v čemž měla prsty již zmiňovaná RVHP, nebo chceme-li to říci natvrdo, tak její vedoucí člen Sovětský svaz. K zahraničním provozovatelům se dostala část turbočmeláků až po roce 1989.

K pohonu turbočmeláka sloužil tuzemský turbovrtulový motor M601Z, což byla „zemědělská“ verze motoru řady M601. A přesto, že „zetko“ mělo snížený výkon na 362 kW (oproti M601B s 544 kW v dopravních turboletech), poskytovalo dostatečný přebytek výkonu tak chybějícího u klasických pístových čmeláků.

Na základě zájmu německého zákazníka upravili v otrokovickém Moravanu projekt zemědělského Z-37T na vojenskou verzi, ta dostala označení Z-37TM (M jako military). Práce probíhaly za podpory Aera Vodochody a Výzkumného ústavu leteckého Kbely (č. útvaru VÚ 030).

Všechnu potřebnou výzbroj měl Z-37TM nosit na dvou závěsnících po křídlem. Kvůli takové zátěži musela být konstrukce křídla zesílena. Zemědělské turbočmeláky mohly nést sice čtveřici doplňovacích nádrží, dvě pod centoplánem a po jedné pod vnějšími částmi křídla, plánované vojenské zařízení však mohlo být o poznání těžší, případně navíc působit dynamickými silami při střelbě, atd.

Místo výzbroje mohl letoun nosit přídavné nádrže. Proto byl rozšířen palivový systém o možnost čerpání paliva z přídavných nádrží za letu. Zde možná někdo namítne, že viděl i žlutého čmeláka nebo turbočmeláka s přídavnými nádržemi, to se však jedná o již zmiňované a někdy označované jako doplňovací. V těch si pilot dopravoval dostatek paliva na odlehlé polní působiště, kde byly před zahájením prací svěšeny a palivo se z nich do letounu přečerpávalo na zemi.

Více práce než rozšíření palivového systému si vyžádala avionika a dále přivedení elektrické a pneumatické instalace k závěsníkům. Pod přístrojovou deskou se našlo místo pro ovládací panel s přepínači výzbroje, ten obsahoval i ovládací prvky přídavných nádrží. Řídící páka, na které pak byly i přímo odpalovací spínače, pocházela z letounu L-39 Albatros. V kabině přibyl také gyroskopický střelecký zaměřovač a pilot seděl na upravené sedačce umožňující použití padáku, tedy další věci, které běžný práškař při boji s mandelinkou nepotřebuje.

Z-37TM, maketa ovládacího panelu výzbroje a přídavných nádrží

Z-37TM, maketa ovládacího panelu výzbroje a přídavných nádrží

Bojový Turbočmelák Z-37TM

Pumy nebo raketnice měly být výzbrojí Z-37TM, první v řadě je přídavná nádrž.

Plánovaná výzbroj

Pod každou polovinu křídla dostal Z-37TM jeden upravený závěsník z L-39. Na ně se plánovalo v případě bojového turbočmeláka zavěšovat především pumy o hmotnosti 50, 100, nebo 250 kg. Velkou paseku na méně odolných cílech, pokud by se pilot trefil, by nadělaly salvy neřízených protipozemních raket S-5 ráže 57 mm z raketnic UB-16-57, kam se jich vešlo 16 kusů. A do třetice se uvažovalo o kontejnerech PK-3 se třemi kulomety ráže 7,62 mm.

Z přídavných nádrží byly na výběr 350litrové, nebo 150litrové, opět typy používané na L-39. Tady si musíme uvědomit, že při bitevních akcích se s nimi snad ani nepočítalo, protože kam dát potom v případě pouhých dvou závěsníků výzbroj. Hypotetickým řešením by bylo použití například jedné nádrže a jedné pumy. Praktické využití takové konfigurace je na vážkách, neboť charakter nasazení bojového turbočmeláka při útoku na relativně blízký cíl z vyloženě polního letiště, by použití přídavné nádrže nevyžadoval. Ale je pravdou, že letové zkoušky s nesymetrickou zátěží proběhly (let s jednou pumou). S nesymetrickou zátěží se totiž vážně uvažovalo při letech průzkumných, kdy by jeden závěsník nesl průzkumný kontejner a druhý přídavnou nádrž. Své uplatnění by přídavné nádrže našly také při delších přeletech.

Za zlatý hřeb plánované výzbroje, ale plánované takříkajíc v akademické rovině před startem projektu, můžeme označit řízenou raketu vzduch-vzduch s infračerveným naváděním K-13 (v kódu NATO AA-2 Atoll). Rakety K-13 byly vlastně sovětské Sidewindery, kdy první tuto americkou střelu, použitelnou k podrobnému studiu sovětskými inženýry, přivezl čínský MiG-17 poté, co se do něj zapíchla a nevybuchla při souboji s tchajwanským stíhačem. Turbočmelák s Atollem by působil rozhodně impozantně a můžeme si ho představit v protivrtulníkovém boji (porovnáním parametrů je jasné, že zdaleka ne každý vrtulník by pro něj byl lehkým soupeřem).

Bojový turbočmelák jde do vzduchu

Pro adaptaci na prototyp bojové verze byl „obětován“ právě vyráběný letoun z první série s výrobním číslem 006. Ten se částečně upraven pro novou roli (určitě zesílená konstrukce křídla) poprvé vznesl 13. července 1985, zatím bez jakéhokoliv vrchního nátěru a s prototypovou imatrikulací OK-088

Bojový Turbočmelák Z-37TM

Bojový Turbočmelák Z-37TM

V srpnu, když byly práce na vojenskou konverzi dokončeny, dostal hnědo-zelenou kamufláž na horní a boční plochy a světle modrou barvu na spodní. Na kýlovce byl malý nevojenský praporový výsostný znak (ten se objevoval i na žlutých práškovacích turbočmelákách) a na trupu a křídle byly prototypové imatrikulace OK-078.

A zuřivě vypadající „prášek“ začal létat. Letové zkoušky probíhaly se cvičnými pumami, prázdnými raketnicemi i přídavnými nádržemi. Zkoušely se i odhozy cvičných pum při horizontálním letu či při mírném klesání pod úhlem 30°. Cílová plocha se nacházela na otrokovickém letišti. Jednoznačným plusem bylo, že při tom nikdo nepřišel k úhoně, na druhou stranu asi ten, kdo ty betonové pumy pak hledal a případně vyrýval ze země, příliš nadšený nebyl.

V září došlo konečně k předvedení stroje Němcům. Od té doby však o nich nikdo z tvůrců projektu neslyšel a projekt bojového turbočmeláka byl z vyšších míst zastaven.

Na stále kamuflovaném letounu se pak nějaký čas zkoušelo různé zemědělské aplikační zařízení, rozmetací i postřikovací. Nakonec stroj dostal klasický žlutý kabát (předtím došlo k výměně plátěného potahu) a pod imatrikulací OK-PJD nastoupil službu u SlovAiru. O dalším osudu stroje a o jeho rekonstrukci pro Letecké muzeum v Kunovicích si můžete přečíst v tomto článku.

Fotogalerie

  • Nejčtenější

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

U nás je zeleno, zašpiní se jinde. Pařížská dohoda ignoruje obří problém

Jedním z nejvýraznějších nedostatků Pařížské dohody o klimatu je fakt, že neřeší přesun emisí mezi státy. To, že si...

Stíhačky na silnicích. České silnice a dálnice měly sloužit letectvu

Socialistické Československo má pro případ války málo letišť, zjistilo v 70. letech tehdejší ministerstvo obrany. A...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

10 tipů pro Gmail. Zkuste nastavit čas odeslání či sebedestrukční mail

Webový poštovní klient od Googlu má řadu zajímavých funkcí, které mohou uživatelům výrazně usnadnit život. Připravili...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Po válce vyhodili odbojáře z armády, uprchl do USA a učil špiony češtinu

Premium Bývalý podplukovník generálního štábu Karel Hlásný uměl pět cizích jazyků, a tak nebylo divu, že jej americká armáda...

Komunisté chtěli vyměnit informace za dívku. Karel Hlásný je však převezl

Premium Jak vypadala hra americké FBI a československé rozvědky, ukazují další kapitoly ze života Karla Hlásného a vojenské...

Souboj „jak z filmu“ pokračuje. Skončí tlačením stíhačky ve vzduchu

Premium Nejlepší pilot, kterého Risner v životě potkal, nebyl Američan, ale pilot MiGu-15, se kterým se pustil do souboje. Do...

KVÍZ: Vyznáte se v Nebeských jezdcích 311. perutě? Pět čtenářů získalo knihu

Soutěž V šesti týdnech jsme v rámci 80. výročí vzniku 311. československé bombardovací perutě RAF přinesli miniseriál o...

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Influencer z Nigérie bude mít šest dětí. Každé s jinou ženou

Říká si Pretty Mike, pochází z Nigérie a zakládá si na tom, že má šest žen, které budou rodit téměř ve stejném termínu....