Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

aktualizováno 
Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Obuvnický baron Jan A. Baťa založil roku 1934 podnik Zlínská letecká a.s. Nová letecká továrna si záhy ve svém oboru vydobyla renomé. Za 80 let existence vyrobila více jak sedm tisíc letadel, které mnohdy patřily ve své kategorii mezi to nejlepší, co ve světě létalo. Firma také několikrát změnila jméno a v první dekádě 21. století jí dokonce hrozil zánik kvůli insolvenci. Skomírající podnik zachránilo v roce 2009 založení firmy ZLIN AIRCRAFT a.s. Na fotografii je letoun Z-143 LSi ze znovuobnovené výroby. | foto: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.

Značku letadel Zlin zná téměř každý, ale už méně lidí možná ví, že se vznikem této letecké továrny se pojí jméno Baťa. Když Tomáš Baťa, zakladatel obuvnického impéria, dobyl pomocí hromad jednak relativně levných, jednak užitnými vlastnostmi oplývajících solidních baťovek zemský povrch, rozhodl se zahrnout do svých podnikatelských aktivit také vzdušný živel.

Prvním krokem bylo v polovině dvacátých let utvoření podnikové letecké dopravy. V tomto oboru se Baťův krok řadil ve světě k průkopnickým. Dalším logickým krokem by bylo otevření vlastní letecké výroby na levnější a hospodárnější letadla, než jaká prodávali konkurenti, tedy podobně jako s těmi botami. Než však stihl tyto ambice dále rozpracovat, zahynul 12. července 1932 Tomáš Baťa i s pilotem Broučkem při havárii letadla Junkers F 13.

Po této nešťastné události převzal firmu Baťa zakladatelův nevlastní bratr, Jan Antonín Baťa. Když se v roce 1933 pokoušel získat na ministerstvu veřejných prací (MVP) povolení k výrobě letadel, narazil. Že by prý bylo nevhodné stavět novou leteckou továrnu v době, kdy kapacity těch stávajících nejsou plně vytíženy. Nakonec je pravda, že ještě přetrvávala velká hospodářská krize a výrobců létajících aparátů mělo Československo vzhledem k počtu obyvatel více než dost. Zamítavé stanovisko však nemuselo být čistě odborným rozhodnutím zmíněného ústředního orgánu státní správy, není totiž vyloučen ani případný tlak lobby Aera, Avie a Letova.

Baťa se však nevzdával. Nejen, že se samozřejmě nepřestával snažit získat kýžené stanovisko, ale opatrně zahájil výrobu kluzáků pod hlavičkou zlínské pobočky Masarykovy letecké ligy (MLL). Tuto organizaci navíc štědře finančně podporoval.

Fotogalerie

Přesvědčovací snahy vůči MVP nakonec přinesly své ovoce a v září 1934 byla zaregistrována Zlínská letecká, a.s. (ZLAS). Od listopadu měla sídlo v sousedství tehdy soukromého Baťova letiště u Otrokovic. Už před válkou si nová firma v oboru vydobyla renomé, především turistickými dolnoplošníky Z-XII a jejich následovníky Z-212.

Běhen okupace se musela továrna podřídit Říšskému válečnému hospodářství a výrobní program tvořila vesměs cvičná letadla německé konstrukce pro Luftwaffe.

Pod taktovkou jedné strany

V roce 1945 přišlo znárodnění. V následujících letech pak firma měnila svou podřízenost pod různými národními podniky, a tím i své jméno. Nakonec se situace ustálila ve formě samostatného národního podniku Moravan Otrokovice. V označení letadel po celou dobu naštěstí stále zůstalo známé ZLIN.

Mezi významné typy letadel vyráběné v Otrokovicích mezi roky 1945 a 1989 patří Trenery, dále stroje typových řad Z-42 a Z-43 a akrobatické Z-50. Podnik se podílel s LETem Kunovice na vývoji a výrobě práškovacího Z-37 Čmelák. Většina produkce byla s úspěchem exportována, mnohdy i do kapitalistických zemí s vlastním rozvinutým leteckým průmyslem.

Nová doba

Po listopadu 1989 přešla firma do soukromých rukou a kvůli nové geopolitické situaci se pro ni změnil k horšímu i trh se cvičnými a sportovními letadly. Dokonce jí hrozil zánik, naštěstí k tomuto konečnému řešení nedošlo.

Dnes nese bývalá Baťova firma název ZLIN AIRCRAFT a.s. a snaží se navázat na někdejší slávu výrobou komplexně přepracovaných a zmodernizovaných typů majících kořeny v řadách Z-42 a Z-43.

Všechny významné typy letadel ZLIN a některé i méně známé si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Revoluce začala před deseti lety. Fotovoltaiku čeká velká průhledná změna

Film perovskitu o síle 330 nanometrů na skle. To je základní aktivní prvek...

Před deseti lety vědci poprvé postavili solární článek z nového materiálu. V roce 2019 mají tzv. perovskitové články...

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Najdete na iDNES.cz