Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Neměli na růžích ustláno. Půlstoletí muzea s řadou leteckých unikátů

  0:05aktualizováno  0:05
Dvakrát ho málem zrušili a dvakrát se muselo stěhovat. Řeč je o druhém nejstarším leteckém muzeu na území bývalého Československa, najdete ho v jihomoravských Kunovicích. Jeho expozice obsahuje i řadu unikátů, letadla navíc nejsou od návštěvníků nijak oddělena a některá mají dokonce přístupný interiér.

Letecké muzeum v Kunovicích. Vpředu vidíme usmívající se první exponát tohoto muzea Aero L-29A Delfin Akrobat, vzadu pyšně stojí fotogrametrická Avia Av-14FG a mezi nimi ostýchavě vykukuje vlečný terč Letov KT-04. Zleva pak do snímku drze zasahuje jedna ze dvou doutníkových palivových nádrží umístěných na koncích křídla transportní Avie Av-14T. | foto: Kamil Švehlák, Letecké muzeum v Kunovicích

Pokud se chcete seznámit se všemi slavnými motorovými letouny poválečného československého leteckého průmyslu, tedy až na akrobatickou padesátku, není nic lepšího, než navštívit Letecké muzeum v Kunovicích. Ve Kbelích je samozřejmě také uvidíte, ale na jihu Moravy nehrozí sklouznutí pozornosti k nějakému legendárnímu šturmoviku nebo špičkové německé turbíně.

Ale ani v Kunovicích nepřijdete zkrátka, co se týče dalších zajímavých exponátů. A tak vedle „taxíku“ Ae-45, poctivých Trenerů, ladné Moravy, trojice různých Delfinů, neúnavného Čmeláka, Albatrosa a čtyř různých Turboletů zde také uvidíte naprostý unikát jinde neviděný – jediný prototyp bitevního „turbočmeláka“ Z-37TM, dále jeden z prototypů největšího letounu československé konstrukce L-610 nebo cvičnou jadernou pumu a mnohé další. Největším exponátem, a zároveň jedním z největších taháků, je dopravní letoun Tupolev Tu-154M. (Pozn.: jmenované typy jsou vybrány z kompletního seznamu sbírky muzea, v danou chvíli však mohou být některé stroje v depozitáři kvůli opravám; aktuální seznam vystavených k polovině roku 2020 je na konci článku.)

Letecké muzeum v Kunovicích disponuje su sedmičkou i ve dvoumístné cvičné verzi, vlevo pak vidíme vrtulník Mil Mi-4.

Přidanou hodnotou Leteckého muzea v Kunovicích bez navýšení vstupného je zpřístupnění interiérů některých dopravních letadel návštěvníkům, také u některých stíhaček a Delfinů jsou přistaveny schůdky využitelné k nahlédnutí do kokpitů, přičemž někdy jsou i odsunuté překryty kabin. Letadla zkrátka nejsou chráněna žádnou, ani provazovou bariérou, muzejníci spoléhají na slušnost každého návštěvníka. K nasátí letecké atmosféry můžete využít i poslech radiokomunikace osádek s letištní věží Kunovice.

Kunovické letecké muzeum je po tom kbelském, které bylo založeno v roce 1968, naším druhým nejstarším leteckým muzeem (pokud tedy nepočítáme letecké oddělení Národního technického muzea). Jeho život je však mnohem těžší, vzniklo a žije jen díky zapáleným lidem z řad veřejnosti.

Také ho můžeme klasifikovat nejen jako druhé nejstarší, ale vzhledem k už výše částečně prozrazené skladbě exponátů zároveň i jako naše druhé nejvýznamnější. Samozřejmě opět po tom kbelském, což snad ani nebylo třeba dodávat.

A protože si Letecké muzeum v Kunovicích letos připomíná 50 let své existence, podívejme se alespoň stručně, jak se těmi náročnými dekádami proplétalo.

Nulté dějství

Fairchild UC-61K s imatrikulací OK-ZES ze Slováckého aeroklubu. Pozdější...

Fairchild UC-61K s imatrikulací OK-ZES ze Slováckého aeroklubu

Nejprve se musíme ponořit hlouběji než do roku založení muzea, mnohem hlouběji. Koncem 50. let vyřadil kunovický Slovácký aeroklub z provozu olétaný americký Fairchild UC-61K s imatrikulací OK-ZES a stejně „postižené“ dvoumotorové Aero C-3A (původně německá konstrukce Siebel Si 204D) imatrikulované OK-AES, stroje používal k seskokům parašutistů.

Doba byla zlá, podle mocenského nařízení se taková letadla musela ničit, aby nemohla posloužit k případným úletům na Západ. Když někteří členové aeroklubu, včetně budoucích zakladatelů muzea, viděli, jak na okraji letiště stravují fairchild se smíšenou konstrukcí plameny a celokovový siebel úpí pod nelítostnými údery krumpáčů, přišlo jim líto, že ani při nejlepší vůli nemohou tyto stroje zachránit ve formě neletových exponátů pro budoucí generace. Koncem padesátých let se totiž oba tyto typy hromadně vyřazovaly z provozu a mizely v propadlišti dějin (naštěstí alespoň jeden celý siebel a nějaká rezidua dalších má ve svých sbírkách VHÚ).

Mezitím plameny dohořely a zlověstné krumpáče utichly. Něco z trosek siebla se odvezlo do šrotu a zbytky z obou nešťastných letounů byly zakopány v aeroklubu.

V průběhu let šedesátých se poměry v zemi začaly uvolňovat. Například pro aeroklubové letce to znamenalo, že už nemuseli po skončení letového dne odmontovávat z letadel vrtule a čističe benzínu a na noc je odevzdávat esenbákům.

A nyní již nastal čas představit si alespoň jednou větou a obrazem budoucí zakladatele kunovického leteckého muzea. Těmi byli zaměstnanci Letu a průkopníci paraodboru Slováckého aeroklubu, Alois Hráček a Jiří Marek.

Alois Hráček (vlevo) a Jiří Marek, zakladatelé Slováckého leteckého muzea (dnes...

Alois Hráček (vlevo) a Jiří Marek, zakladatelé Slováckého leteckého muzea (dnes Letecké muzeum v Kunovicích)

Půlstoletí dlouhá historie

První myšlenka na vytvoření leteckého muzea v Kunovicích napadla Aloise Hráčka v roce 1970 při návštěvě Leteckých opraven Trenčín, kde spatřil vyřazený stroj Let C-11. Jak sám v kronice muzea uvádí, chtěl vytvořit skansen letadel vyráběných v podniku Let. Později se záběr rozšířil i na letadla vyrobená jinde, přesto i dnes je většina vystavených letadel spjata s výrobou v Kunovicích. A to ať už vznikaly v Letu jako výrobky finální, nebo se zde na jejich výrobě nějakou měrou podíleli ve formě subdodávek pro jiného generálního zhotovitele.

Se svou myšlenkou se pan Hráček po návratu z Trenčína svěřil svému kamarádovi mechanikovi Jiřímu Markovi, u kterého vyvolala kladnou rezonanci. A to tak silnou, že okamžitě nabídl ve věci založení muzea svou nezištnou účast.

Ale samozřejmě to nebylo tak jednoduché, Slovácké letecké muzeum, jak zněl jeho první oficiální název, muselo získat nějaké prostory a samozřejmě exponáty. Předmětná cé jedenáctka stála sice za prvním impulsem, ale to neznamená, že si ji pan Hráček hned odvezl do Kunovic.

Obecně získávání letadel pro muzeum nebylo až tak jednoduché, a pokud ano, tak se jednalo o vraky vyžadující pracnou renovaci. V každém případě se to muselo řešit papírově a získaný letoun případně zaplatit (pokud nebyl věnován), a to minimálně v ceně šrotu. Někdy dokonce stačilo platit kapalnými naturáliemi, o které na Moravě není nouze.

První roky získávali muzejníci „pouze“ různé součástky z aeroklubových letadel a podobně. První skutečné letadlo měli až v roce 1974, ale zato hned pořádnou pecku L-29A Delfin Akrobat. Tento proudový jednomístný akrobatický speciál vycházející z cvičného dvoumístného L-29 vznikl pouze ve dvou exemplářích.

Aero L-29A Delfin Akrobat

Aero L-29A Delfin Akrobat. Obrázek delfina na letoun namaloval známý a populární přírodovědec a  karikaturista Pavel Kantorek. Letoun byl předán do muzea v pozdější civilní podobě se znakem praporovým a civilní imatrikulací. V plánu je návrat do podoby původní vojenské s kruhovými znaky a číslem 0517.

Když máte štěstí, střetnete se v kunovickém leteckém muzeu i s autoveterány....

Když máte štěstí, střetnete se v kunovickém muzeu i s autoveterány. Občas tam mají situovanou zastávku veteránské srazy. Bylo tomu tak i v dobách dřívějších, zde vidíte návštěvníky obdivující akrobatický speciál L-29A Delfin Akrobat, u kterého stojí Tatra 97.

Rok 1974 se tak označuje v souvislosti se získáním L-29A rokem zahájení výstavní činnosti muzea. Tvrzení je to trochu odvážné, protože muzeum sídlilo v areálu podniku Let, takže běžně se tam člověk stejně neměl šanci dostat.

A v podniku sídlilo muzeum dlouhá léta. Už v roce 1974 získalo do své sbírky již zmíněný Let C-11 z Trenčína a jako třetí exponát školní kluzák LF-109 Pionýr z aeroklubu Břeclav. V dalších letech se portfolio stále rozrůstalo. Například v roce 1977 se podařilo v Bratislavě koupit šrot představující předtím a následně i po zrekonstruování designový skvost L-200D Morava. Darem k nezaplacení se stal v roce 1979 jeden z prototypů turboletu.

Designový skvost Let L-200D Morava získalo kunovické letecké muzeum v roce...

Designový skvost Let L-200D Morava získalo kunovické letecké muzeum v roce 1977. Nálezový stav byl tristní.

L-200D Morava v Leteckém muzeu v Kunovicích

L-200D Morava v Leteckém muzeu v Kunovicích

Do roku 1980 vstupovalo muzeum se šesti letadly. Vzhledem ke stále přetrvávajícímu umístění sbírky v podniku Let bylo šťastným počinem muzejníků vyvézt vždy letadla na letecký den, kde si je mohla veřejnost dosyta prohlédnout. Myšleny jsou samozřejmě pouze letecké dny na kunovickém letišti (v podstatě se jednalo o letiště tovární za humny podniku Let), kam se mohly po zemi jednoduše přetáhnout).

Již první tři exponáty se dočkaly veřejné prezentace na „putovním“ Leteckém dnu s Květy v roce 1976 a na jubilejním X. Leteckém dnu s Květy v roce 1981 se už kunovičtí muzejníci pochlubili s letouny deseti.

Kunovické letecké muzeum vystavovalo své exponáty i na leteckých dnech...

Fotografie z jubilejního X. Leteckého dne s Květy konaného v roce 1981

Fotografie z dávnověku Leteckého muzea v Kunovicích (tehdy působícího pod...

Kunovické letecké muzeum dlouhá léta sídlilo v areálu podniku Let.

S první polovinou 80. let je spojena i snaha muzejníků získat od ČSA vyřazený čtyřmotorový Iljušin Il-18. Letoun se dokonce objevil na Zdeňkem Hanzelkou vypracovaném návrhu rozmístění muzejních exponátů. Pro neústupnost ČSA ve věci svých finančních požadavků (50 tisíc Kčs, na tu dobu relativně vysoká suma, zvlášť pro hobby muzejníky) však z toho nakonec sešlo a letoun pak skončil u rychlostní silnice R10 (od roku 2015 dálnice D10).

Tento návrh na rozmístění letadel ve Slováckém leteckém muzeu (dnes Letecké...

Návrh na rozmístění letadel ve Slováckém leteckém muzeu (dnes Letecké muzeum v Kunovicích) vypracovaný Zdeňkem Hanzelkou

V roce 1985 hrozil muzeu zánik a exponátům sešrotování, využívání prostor uvnitř podniku se již ukázalo neúnosným. Už jich tam bylo patnáct. Muzeum zachránilo dočasné přestěhování do místa zvaného Hektary, které se nacházelo za velkou stojánkou v areálu továrního letiště podniku Let. Ani sem si nemohl „obyčejný civilista“ jen tak vyrazit, i když asi o píď lepší než za plotem podniku to bylo.

Za pár let kvůli projektu L-610 vyvstal požadavek uvolnit z bezpečnostních důvodů lokalitu Hektary. A zase ten Neruda, kam s ním? Ohrožené muzeum tam muselo vydržet až do roku 1991, kdy se mohlo konečně přemístit do míst u Slováckého aeroklubu Kunovice, kde ho najdete dodnes.

V letech 1985 až 1991 využívalo kunovické letecké muzeum prostor v areálu...

V letech 1985 až 1991 využívalo kunovické letecké muzeum prostor v areálu továrního letiště podniku Let Kunovice za velkou stojánkou (ta je vidět vpravo), místu se říkalo Hektary.

Právě Slovácký aeroklub na přelomu 80. a 90. let sbírku zachránil před opětovnou hrozbou sešrotování. Převzetím celé sbírky do své péče se stal Slovácký aeroklub Kunovice oficiálně správcem leteckého muzea. Klíčovou úlohu při záchraně muzea měl tehdejší náčelník aeroklubu Ivan Kubíček a ředitel Aerotechniku Kunovice Jaromír Puk.

V roce 2005 byla s příslibem dalšího rozvoje muzea podepsána třístranná Smlouva o spolupráci mezi Slováckým muzeem Uherské Hradiště, Městem Kunovice a Slováckým aeroklubem Kunovice. S tím souvisela i změna názvu na Letecké muzeum Kunovice. Díky této spolupráci byly revitalizovány plochy muzea a byl zajištěn řádný provoz s pokladními, pevnou otevírací dobou a pravidelnou údržbou areálu. Platnost smlouvy skončila k poslednímu dni roku 2014.

V roce 2015 převzal po desetileté pauze správu nad muzeem opět Slovácký aeroklub Kunovice, přičemž došlo k drobné změně jména na Letecké muzeum v Kunovicích.

Pětkrát roura a za nimi jeden z prototypů největšího letounu domácí konstrukce...

Pětkrát roura a za nimi jeden z prototypů největšího letounu domácí konstrukce Let L-610 (Letecké muzeum v Kunovicích)

Největším exponátem, a zároveň jedním z největších taháků Leteckého muzea v...

Největším exponátem a zároveň jedním z největších taháků Leteckého muzea v Kunovicích je dopravní letoun Tupolev Tu-154M.

Vzácným unikátem Leteckého muzea v Kunovicích je prototyp bitevní verze...

Vzácným unikátem Leteckého muzea v Kunovicích je prototyp bitevní verze práškovacího turbočmeláka označovaný jako Z-37TM. Ačkoli to může budit dojem, že letoun měl ničit nepřátelské kombajny a traktory, nebylo tomu tak. Východní Němci s ním počítali jakou s nouzovým bitevníkem proti vojenským cílům.

Vojenský historický ústav Praha - Letecké muzeum Kbely v roce 2018 dlouhodobě...

Vojenský historický ústav Praha - Letecké muzeum Kbely v roce 2018 dlouhodobě zapůjčil Leteckému muzeu v Kunovicích stroj L-39ZA Albatros. Na fotografii ze samého úvodu přepravy L-39 z Kbel do Kunovic by nás měl zaujmout i kus křídla dlící u haly v pozadí, který však nemá s touto akcí pranic společného. Ten patří letounu L-29 Delfin výrobního čísla 290108, na němž se zkoušela kamufláž speciálními antireflexními barvami.

Od roku 2017 je Letecké muzeum v Kunovicích neziskovým pobočným spolkem Slováckého aeroklubu Kunovice, muzeum má vlastní samostatné řízení i hospodaření. Svůj provoz financuje především ze vstupného a prodeje služeb (opravy letadel). V menší míře přispívá na provoz muzea město Kunovice a dále sponzoři a dárci. Město Kunovice navíc bezplatně poskytuje muzeu pozemek.

V březnu 2017 muzeum získalo od českých leteckých organizací „Zvláštní cenu za mimořádný počin v oblasti leteckého muzejnictví a za propagaci letectví“. Ocenění bylo uděleno za realizaci akce „Velký přelet vládního Tupolevu TU-154M - Naganský expres“, kterou připravovali v létech 2014 až 2016 a zakončili 23. až 25. září 2016 pozemním transportem letounu z letiště Praha - Kbely do Kunovic.

Letecké muzeum v Kunovicích (podzim 2019)

Letecké muzeum v Kunovicích (podzim 2019)

Do roku 2020 vstupovalo muzeum s pětadvaceti letadly vystavenými v expozici (včetně jednoho dronu a jednoho létajícího terče) a sedmi letadly umístěnými v depozitáři a čekajícími na uvedení do stavu vhodného k vystavení.

Letecké muzeum v Kunovicích

pobočka Slováckého aeroklubu Kunovice

Otevírací doba

  • od 1. dubna do 31. října – otevřeno denně včetně dnů volna a státních svátků
  • duben až červen, září a říjen: 9:00 h – 12:00 h a 12:30 h – 17.00 h
  • červenec a srpen: 9:00 h - 20:00 h
Neviditelný letoun ZX-1. Pokročilá technologie zatím nefunguje na kolech...

Neviditelný letoun ZX-1. Pokročilá technologie zatím nefunguje na kolech podvozku, jenže ten je za letu stejně zasunutý, tak to nikdo neřeší (horší by bylo, kdyby si chtěl pilot s sebou vzít ty schůdky, protože by je nesl na hřbetu (letadla), a to už by byl viditelný problém.

Aktuální expozice (2020)

  • Aero Ae-45
  • Aero L-29A Delfin Akrobat
  • Aero L-29R “Oko”
  • Aero L-39ZA Albatros
  • Avia Av-14FG
  • Avia Av-14T
  • Let C-11
  • Let L-13 Blaník
  • Let L-200D Morava
  • Let XL-410 Turbolet 001 - první letový prototyp
  • Let XL-410 Turbolet 004 - třetí letový prototyp
  • Let L-410A Turbolet
  • Let L-410M Turbolet
  • Let XL-610 M X05
  • Zlin Z-126 Trener II
  • Zlin Z-37 TM Turbo Military
  • MiG-15bis SB
  • MiG-19PM
  • MiG-21F-13
  • Mil Mi-4A
  • Suchoj Su-7BM
  • Suchoj Su-7U
  • Tupolev Tu-154M
  • motor Avia M337-Sh
  • motor Ivčenko AI-25TL
  • průzkumný dron Sojka III (sojka bonzačka)
  • radiolokátor Tesla RP-4A
  • vlečný terč Letov KT-04
  • ukázka letecké výzbroje

Depozitář (2020) / připravuje se

Letadla v opravě či nové exponáty ve fázi montáže

  • Aero L-29 Delfin
  • Let Z-37 Čmelák
  • MiG-21MF
  • Wolfsberg Corvus 1F
  • Zlin Z-126 Trenér II
  • Zlin Z-226B Bohatýr
  • Zlin Z-142
  • motor Motorlet M701 C-500

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Varování: probíhá útok na RDP protokol pro vzdálený přístup k počítači

O probíhajícím útoku na protokol RDP, který je používán některými programy pro vzdálený přístup k ploše, informovala...

Spojené státy mají covidový problém. I lepší nástroje na jeho zvládnutí

V USA se virus SARS-CoV-2 podle všeho rychle šíří ve státech, které se během jara nejhoršímu vyhnuly. Není jasné, zda v...

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

V Chile rozvážejí ochranné pomůcky dronem

Ani v odlehlejších oblastech protáhlého státu Chile se lidé neobejdou bez ochranných pomůcek. I v tomto státě se šíří...

Kutilský festival Maker Faire se letos uskuteční online

O víkendu 29.-30. května se koná festival novodobých kutilů Maker Faire. Tentokrát ho můžete navštívit pouze online,...

Záchrana při blackoutu. Náhradní zdroje umí nastartovat sebe i elektrárny

Advertorial Takzvaný blackout, tedy rozsáhlý výpadek dodávky elektrické energie, je dlouhodobým strašákem moderních energetických...

Nový dron DJI Mavic Air 2 je větší a těžší, ale vydrží déle ve vzduchu

Nejznámější výrobce dronů pro domácí a poloprofesionální využití, společnost DJI, představil nový dron, který nahrazuje...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Najdete na iDNES.cz