Liberečtí badatelé opět pročesávají Biskajský záliv. Hledají ponorku

Exkluzivně
Noirmoutier, Francie - Po roce se na vlny Atlantiku opět vydává skupina českých badatelů, aby se pokusila lokalizovat vrak německé válečné ponorky U-206, která se plavila pod patronátem města Reichenberg (Liberec). Plavidlo zmizelo na počátku prosince 1941 a jeho osud není dodnes objasněný. Stopy několikaletého pátrání v archivech vedou do Biskajského zálivu. Vyrazili jsme s týmem na Atlantik.

Když člověk na chvíli přihmouří oči, temné vlny, které se blíží k přídi rychle jedoucího člunu, mohou připomínat vrcholky Šumavy při podvečerním letu. Prásk! Chvilka nepozornosti a já na okamžik zapomněl na to, že musím být neustále ve střehu. Člun seskočil z vlny a vší vahou dopadl do vody. Náraz naštěstí trochu tlumí gumový plovák, na kterém sedím. Div jsem si ale nevykloubil ruku, kterou křečovitě svírám madlo vedle kormidla.

Jedeme na pozici, kterou je potřeba ověřit. Bod na mapě, snad kdysi vytvořený nějakým rybářem jako upozornění, že tady ztratil síť či uviděl něco neobvyklého na lodním sonaru. Ta tečka na mapě leží v oblasti našeho zájmu, tedy v místě možného výskytu hledané ponorky U-206, kterou ještě nikdo neprozkoumal. Proto je teď naším cílem bod najít a za pomoci magnetometru změřit, jaký dává signál. Zní to jednoduše, jenže náš dnešní bod je 54 kilometrů od přístavu a vítr zesiluje.

Ponorka U-206 Reichenberg

Jde o německou druhoválečnou ponorku typu VII-C. Celou pátrací akci inicioval nález složky o ponorce U-206, která se jako mnoho jiných ponorek plavila také pod patronací nějakého města tehdejší třetí říše. V tomto případě šlo o Reichenberg, dnešní Liberec. Dlouhá léta se věřilo, že jsou okolnosti jejího potopení známé, ale ukázalo se, že šlo o záměnu s jinou ponorkou. Archivy nakonec začaly vydávat velmi zajímavé skutečnosti. Víc o počátku pátrání a historii U-206 jsme popsali v článku Jak začalo pátrání po ztracené liberecké ponorce U-206 Reichenberg.

Ponorka U-206 těsně po spuštění na vodu

„Asi na patnáctém kilometru se dostáváme do míst s hloubkami přes dvacet metrů a vlny už zde nejsou ničím omezovány. Mají tu dostatek svobody k pohybu. Je to zcela jiná zkušenost než v jakémkoli moři, po němž jsme se kdy plavili. Jiná zkušenost s vlnami. Tady v Atlantiku je to něco úplně jiného. Celá situace nepřipomíná plavbu, ale terénní dovádění s offroadem někde na trialové dráze,“ komentuje muzejník Ivan Rous dnešní plavbu.

Postupně se přibližujeme k 54 km vzdálenému místu, kde chceme pátrat. Bohužel vlny kolem nás se začínají zvedat. Zleva: zkušený potápěč a kapitán lodi Zdeněk Partyngl, muzejník Ivan Rous.

Jedeme na téměř osm metrů dlouhém nafukovacím člunu s laminátovou podlážkou a závěsným motorem o výkonu sto sedmdesát pět koní. Když byla hladina nedaleko pobřeží klidnější, pluli jsme rychlostí okolo pětačtyřiceti kilometrů v hodině. Nyní je třeba zpomalit asi na třicet pět. Udržovat rychlost je však nutné. Na místo je to i tak dvě hodiny cesty a nás čeká několik hodin měření.

Levou rukou se držím madla a pravou lana na plováku. S každým dopadnutím na mě cákne vodní tříšť, která mi po zádech zatéká za gumové kalhoty a já cítím, že sedím v mokru. Pod bundou se ale potím, protože je kolem dvaceti pěti stupňů. V prstech mám už křeče, ale pustit se nemůžu. Jen začínám cítit, jak se mi nacucané slané lano pomalu zařezává do kůže. Proklínám se, že jsem si s sebou nevzal rukavice. Jen vydržet. Ještě tři čtvrtě hodiny a zpomalíme.

Náš dnešní bod zájmu leží v hloubce osmdesát dva metrů. Jenže na pozici jsou třímetrové vlny. Nečekali jsme, že to bude tak zlé. Víme, že u severního pobřeží Portugalska je silná tlaková níže a ovlivňuje počasí i zde, ale toto je bohužel příliš. Naším hlavním nástrojem hledání je magnetometr, zabudovaný do vodotěsného obalu ve tvaru vlečné loďky. Oproti loňsku je jeho uložení vylepšené, už ho netvoří odpadní potrubí, ale na míru svařená plastová loďka.

Motor našeho člunu občas změní zvuk a my si uvědomíme, že stoupáme „do kopce“. Pavel Šercl kontroluje uchycení přístřešku, který je na otevřeném moři nutný, aby se dalo vůbec pracovat s notebookem.

Kvůli zkreslení, jaké by mohla způsobit naše loď na výsledném měření, je třeba magnetometr vléct čtyřicet metrů za lodí. (I proto jsme tu na lodi gumové a nikoli třeba ocelové.) Když je zařízení ve vodě, je třeba dlouhé hodiny trpělivě pročesávat okolí daného bodu (kupříkladu) od severu k jihu v drahách vzdálených od sebe pokud možno přesně sto metrů. To následně vytvoří magnetometrický obraz dané oblasti.

Jedna z vykázaných anomálií magnetometrického měření. Po vyčištění chybných dat se ještě může obraz zcela změnit. Jeho tvar ale badatele zaujal už nyní. Rok 2021

„Magnetometr je přístroj, který měří magnetické pole, v tomto případě magnetické pole Země, a když do toho pole vsuneme nějaký předmět, který je magnetický, tak se to pole zakřiví,“ vysvětloval nedávno v Technet podcastu Ivan Rous. Právě anomálie v magnetometrickém měření vypovídají o tom, co se nachází na mořském dně, přímo pod námi.

Na lodi je ale v tuhle chvíli těžké se vůbec udržet bez držení, a jakmile člověk odvrátí zrak od horizontu, okamžitě se mu dělá zle. Členové expedice už s tím mají zkušenosti. Není otázkou, kdo mořskou nemoc dostane, ale kdy.

„Tady je vodotěsný notes. Kdybych náhodou vypnul, tak nezapomeňte, že je potřeba zaznamenat přesný čas, kdy šel magnetometr do vody,“ říkal ještě ráno v přístavu Ivan. Každý tu ví, co dělat, když by někoho z týmu mořská nemoc nakonec dostala na kolena. Někdo začne zvracet, někdo dostane akutní průjem, někdo prostě lehne a bezvládně leží. Jak kdy.

Mapa operačních nasazení ponorky U-206

V takových vlnách je ale příliš riskantní magnetometr vypustit. Stačí, že chvíli stojíme, a prudké vlny nám jdou přes palubu, kde potřebujeme otevřít notebooky. Navíc je nebezpečí, že náhlá vlna by mohla škubnout vlečným lanem a celou loďku s magnetometrem utrhnout. Dvě hodiny proto zkoušíme hledat jen za pomoci lodního sonaru. Ale je to jako svítit laserovým ukazovátkem na osmdesát metrů vzdálené dno a doufat, že ten úzký paprsek tam náhodou něco zachytí.

Nedá se nic dělat, v tomhle dnes měřit nemůžeme. Opět zapínáme nasolené nepromoky a usedáme na místa. Čekají nás další dvě hodiny divokého rodea. Z nárazů nás bolí záda, kolena i ruce. Žaludek se nemůže rozhodnout, jestli mít hlad, nebo něco vrátit. Chlácholí ho (prý) osvědčený recept starých námořníků: žvýkaní zázvoru. Loni docela zabírala lízátka proti těhotenské nevolnosti.

Pavel Šercl na své pozici v motorovém prostoru člunu a s nezbytným lízátkem proti těhotenské nevolnosti. Rok 2021

Letos není naší základnou přístav Saint Nazaire, protože body, které chtějí badatelé prozkoumat, jsou dál na moři. Do loňského přístavu by to dnes bylo víc než osmdesát kilometrů. Základnou se proto letos stal ostrov Noirmoutier, který se za odlivu spojuje s pevninou. Jinak se na něj ale lze dostat po mostě. Trasy na moře se tak badatelskému týmu zkrátily zhruba o dvacet až třicet kilometrů. Tím se samozřejmě šetří i náklady. Každý kilometr na vodě stojí litr benzínu.

Do místa ubytování, domku s okenicemi na pobřeží, který se z obvyklého turistického útulku změnil v doupě výzkumníků s nesourodou hromadou počítačů a lodního vybavení na jídelním stole, se vracíme unavení, dobití a bohužel bez výsledku. Kontrolujeme počasí. Zítra by se mělo moře snad trochu uklidnit. „Zkusili jsme to, protože nás tlačí čas. A další den to zkusíme znovu,“ uzavírá Ivan Rous.

Na palubě člunu zleva: redaktor Technetu Aleš Vašíček, muzejník Pavel Šercl (vypouští zaplavený prostor u motoru), potápěč a kapitán lodi Zdeněk Partyngl, muzejník Ivan Rous

Expedici nadále sledujeme. V dalším článku se dozvíte, co nového odhalil archivní výzkum.

Projekt byl podpořen z rozpočtu Libereckého kraje.

PODCAST: Čtyři muži ve člunu. Jak se hledá ponorka, o které nikdo neví

Posádka se podle mapy snaží najít cestu skrze nebezpečné mělčiny.

VIDEO Ve svátečním vydání Technet podcastu se vrátíme do Atlantiku, kde letos v září český tým neúnavně...

Atlantik opustili s mrazením v zádech. Možná objevili ztracenou ponorku

Podvodní záběry zatím neidentifikovaných trosek, který by ovšem mohly být...

VIDEO Exkluzivně Čtvrtým rokem pátrají muzejníci z Liberce a Bílého Potoka po osudech potopené ponorky U-206...

Pátrání po ponorce U-206 přináší nové informace o ztroskotaných letcích RAF

Ztroskotaní letci RAF nastupují na palubu ponorky U-206. (26. srpna 1941)

Vedle fyzického pátrání po vraku německé ponorky U-206 Reichenberg na vlnách Biskajského zálivu...

Tragédie stíhací jaderné ponorky: Komsomolec leží na dně už třicet let

Ponorka K-278 Komsomolec na výtvarném díle

Jedním z černých dnů sovětského námořnictva se stal 7. duben 1989. Tehdy došlo ke katastrofě...

Obří japonská ponorka měla dopravit sebevražedné bombardéry k USA

Schéma umístění hangáru pro tři letouny na trupu ponorky I-400

VIDEO Sebevražední piloti kamikaze měli startovat ze speciálně upravených ponorek. Japonsko takto chtělo...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...