Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radostí zemědělců byl prvorepublikový traktor Praga AT

Portfolio československého strojírenského průmyslu v době první republiky bylo relativně bohaté, vzhledem k velikosti země a počtu obyvatel. Vyráběly se zde i stroje zemědělské, jedním z nich byl povedený traktor Praga AT.
Prvorepublikový traktor Praga

Prvorepublikový traktor Praga | foto: public domain

V meziválečném Československu se produkcí traktorů zabývaly čtyři významnější subjekty: plzeňský koncern Škoda, koncern ČKD (pod značkou Praga), prostějovská firma Wikov a kosmonoská firma Svoboda. Nějakou dobu však trvalo, než se do toho pustily, než u nás výrobu motorových pluhů nahradila výroba univerzálnějších a tedy šikovnějších traktorů. Do té doby si zájemci o koupi traktoru museli vybírat z výrobků k nám importovaných, především amerických značek Fordson, John Deere a Harvester.

Jako první u nás začali s produkcí traktorů plzeňští, stalo se tak v roce 1926 a jejich první traktor se jmenoval Škoda HT-30. Náš druhý nejvýznamnější prvorepublikový výrobce traktorů – koncern ČKD – přišel se svým traktorem Praga AT až koncem dané dekády. Někdy v té době se přidal i Wikov a až v polovině třicátých let se zajímavě řešenými jednoduchými traktory Svoboda (první traktory Svoboda si vystačily se třemi koly).

Traktor Praga AT táhne secí stroj (který nejen výborně chodí, ale k radosti všech zúčastněných i slušně seje).

Nesmíme si však dělat iluze, že se to tu tenkrát na polích traktory a motorovými pluhy nějak hemžilo. Byť se jednalo o traktory z dnešního pohledu malé, lehké, tak takovou investici si nemohl dovolit každý. Vždyť v roce 1930 zde byly v provozu pouhé tři až čtyři tisíce traktorů a motorových pluhů, z traktorů potom byly tři čtvrtiny původu amerického. Křivka prodeje traktorů šla nahoru až po odeznění velké hospodářské krize.

I když na druhou stranu používání traktoru znamenalo významnou racionalizaci v zemědělské výrobě, takže s tím „nemohl dovolit si traktor“, to není tak černobílé. Zkrátka když už statek, družstvo či jiný subjekt dosáhl určitého objemu zemědělské výroby, tak kvůli udržení konkurenceschopnosti by bylo nerozumné si traktor/y nepořídit.

Traktor Praga AT byl pro zemědělce velkým přínosem.

Výrobce v reklamách uváděl, že traktor Praga AT je schopen svou produktivitou nahradit pět až šest párů zvířecích potahů, na což majitelé statků slyšeli. A když si dali všech pět dohromady (ne potahů), viděli i výhody ve vstupech energie, protože se senem je mnohem více starostí než s benzínem (resp. s tehdejším „agro-benzínem“). Také s nemocným koněm to je zpravidla na delší lokte než s porouchaným traktorem, a to nemluvíme o tom, když se něco zlomí (což se u traktoru elegantně vyřeší výměnou zničeného dílu kus za kus).

V každém případě traktor Praga AT můžeme směle řadit mezi naše nejvýznamnější prvorepublikové stroje tohoto druhu. Dobovou klasifikací hovoříme o malém hospodářském a průmyslovém traktoru. K jeho pohonu sloužil vodou chlazený benzínový čtyřválec o zdvihovém objemu 1 947 ccm a o výkonu 20 až 25 koní. Vlastní hmotnost traktoru činila 1 200 kg.

Praga AT s tzv. orebními koly, která traktoru nadělovala při práci na poli lepší pohyblivost než kola s pneumatikami.

Praga AT s koly vhodnými pro jízdu na silnici

Traktor Praga AT na orebních kolech, se zapřaženým pluhem. Krycí obruče na orebních kolech se používaly při přesunech po cestách a silnicích.

Pro traktor se vyráběla trojí kola. Jednak to byla kola pro běžné polní práce, dále speciální kola pro vyorávání řepy a kola vhodná pro jízdu po silnici (zadní měla pneumatiky, přední dostala plnogumové oráfování). Traktor se dal jednoduše použít i ve funkci stabilního motoru pro pohon různých zemědělských strojů, průměr řemenice byl 170 mm, otáčky 900/min při výkonu 10 koní nebo 1 450/min při výkonu 20 koní.

Praga AT při použití ve funkci stabilního motoru

Samozřejmostí byla možnost tažení přívěsných vozů k dopravě různého materiálu. Sám výrobce nabízel s traktorem na přání, tzn. za adekvátní příplatek, dvoukolový přívěsný vůz s dvojitými pneumatikami a nosností 3 000 kilogramů.

Jak si výrobce vážil svého potenciálního zákazníka, dokládá fakt, že traktor nezávazně a zdarma na týden půjčoval na vyzkoušení, samozřejmě zájemcům zabývajícím se zemědělskou prvovýrobou alespoň určitého objemu. Základní cena traktoru Praga AT byla 39 000 Kč, kdy základem se pravděpodobně rozumí traktor s orebními koly. Například těžší a výkonnější traktor Škoda HT-30 (hospodářský traktor, výkon 30 koní) vyšel s orebními koly na 54 000 Kč (se silničními koly potom na 74 000 Kč; samozřejmě měl-li někdo peníze nazbyt, bylo asi ideální pořídit si traktor s oběma sadami kol). A pro porovnání „lidový“ vůz Tatra 57, zvaný Hadimrška a představený v roce 1931, byl uveden na trh s cenou 25 000 Kč.

Co se týče kvality konstrukce, použitých materiálů a potažmo trvanlivosti a v neposlední řadě také dílenského zpracování, byly naše prvorepublikové traktory (obecně, nejen Praga) plně srovnatelné s traktory zahraničními.

Traktor Praga AT s třítunovým přívěsem od stejného výrobce

Traktor Praga AT táhne talířové brány z výrobního portfolia továrny založené Rudolfe Bächerem (fotka byla otištěna v týdeníku Prager Presse, na fotostraně věnované této tehdy věhlasné firmě). Bächerova továrna v Roudnici nad Labem byla před Velkou válkou největším výrobcem zemědělských strojů v rakouském mocnářství. V době první republiky už továrnu řídili synové Roberta Bächera.

Témata: Traktor, výroba, Koncern, Pluh
  • Nejčtenější

Muskově SpaceX se podařilo poprvé i přes problémy uspět při testu Starship

v diskusi je 92 příspěvků

6. června 2024  12:12,  aktualizováno 

Přes 120 metrů vysoká sestava rakety Starship se ze vzletové rampy kosmodromu Starbase vydala na...

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Apple nám ukázal novinky a kde všude nasadil umělou inteligenci

v diskusi jsou 4 příspěvky

10. června 2024  18:27,  aktualizováno 

V pondělí začal Apple ukazovat novinky v softwarových produktech. Na každoroční konferenci WWDC se...

Herec Josef Bláha se proslavil jako Brůžek či akademik Filip

v diskusi je 18 příspěvků

8. června 2024

Čtyřruký pohádkový ředitel z Dívky na koštěti, Vrah Halík z detektivky Na kolejích čeká vrah či...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zahynul astronaut, který v roce 1968 pořídil ikonický snímek východu Země

v diskusi je 11 příspěvků

10. června 2024  8:11

Ve věku 90 let zemřel autor ikonického snímku „východu Země“ William (Bill) Anders. Americký...

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi nejsou příspěvky

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

OBRAZEM: Z československých letounů jako první Atlantik překonalo slavné aerotaxi

v diskusi je 1 příspěvek

14. června 2024

Mezi slavné československé letouny patří bezesporu aerotaxi řady Aero Ae-45, Ae-45S a Ae-145. Kromě...

Když astronauti na ISS spali, diváky přenosu ze stanice vyděsilo vysílání

v diskusi je 6 příspěvků

13. června 2024  10:15

Americký úřad pro letectví a vesmír na jednom ze svých kanálů vysílá přímý přenos z Mezinárodní...

S novou L-39NG z Aero Vodochody se počítá i pro výcvik na stíhačky F-35

v diskusi nejsou příspěvky

13. června 2024  9:47

Ve Vodochodech se rok po zahájení sériové výroby představil první letoun společnosti Aero Vodochody...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...