Video dreamlineru, jak startuje jako raketa, je jen optický klam

  13:32aktualizováno  13:32
Nejen na českém internetu budí video s „kolmo startujícím“ Boeingem Dreamliner obdivné mručení. Ne, že by nebylo efektně natočené, ale z pohledu odborníka se v něm neděje zas tak něco moc zvláštního.

Po krátkém rozjezdu se letadlo zvedá a takřka kolmo stoupá k nebi. Skoro jako raketa. Úžasný pohled, který byste ovšem jako cestující asi zažít nechtěli. A to přesto, že letadlo rozhodně nestoupá ani zdaleka tak strmě, jak to z videa vypadá. 

Hlavně bezpečně

Každé dvoumotorové letadlo je dimenzováno tak, aby jeho motory měly dostatečný přebytek výkonu. Proč? Zjednodušeně řečeno proto, že když stroji vysadí jeden motor, zbývá mu už jen jeden a i s tím musí být pilot schopen bezpečně manévrovat. Zejména v kritické fázi letu při startu, po dosažení rychlosti označované V1, musí být letoun schopen nejen bezpečně vzlétnout na jeden motor, ale také s ním stoupat a následně bez problémů přistát s plným zatížením, to znamená včetně cestujících, paliva, nákladu, atd. Právě díky tomuto nadbytku výkonu si testovací piloti Boeingu mohli dovolit onen efektní start, který vidíte na videu. 

Kolmý start?

Ani prázdný Boeing Dreamliner s minimálním množstvím paliva by bezpečně nedokázal stoupat kolmo. Je to optický klam. Letoun je snímán z čelní perspektivy objektivem s větší ohniskovou vzdáleností a tím se stoupání letounu po startu jeví mnohem strmější než ve skutečnosti je. Všimněte si také, že velmi brzy posádka letoun převede do menšího úhlu stoupání. 

V praxi uvedený manévr probíhá asi takto: motory na plný vzletový výkon, po nezbytných úkonech uvolnění brzd, následuje rychlý rozjezd, poté prudší přitažení řízení. Letoun s velkým přebytkem rychlosti stoupá (jak se někdy říká, „pověšený za motory“) a když se po určité době rychlost začne snižovat, potlačením piloti letoun převedou do menšího úhlu stoupání se snížením výkonu motorů na optimální režim daný výrobcem pro tuto fázi letu. 

V praxi by podobný manévr (profil letu) zvládly i jiné typy letounů, pokud mají definovanou takzvanou stejnou letovou obálku. Ta zjednodušeně řečeno určuje bezpečný rozsah rychlostí a přetížení pro daný stroj a danou letovou hladinu. Řada typů je vybavena elektronickými systémy a ty z bezpečnostních důvodů ani pilotům neumožní kritické hodnoty překročit. 

Zajímavostí je, že společnost Vietnam Airlines, která si Dreamliner objednala, čeká i na konkurenční Airbusy A350. 

Autoři: ,

Nepřehlédněte:

Nejčtenější

Miliony uživatelů řeší problémy s Windows 10. Někomu i zrudla obrazovka

Aktualizace Windows 10

Kontrola aktualizací Windows se v poslední době Microsoftu nedaří tak, jak by měla. Nové aktualizace přinášejí řadě...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Kdy ani ochranný oblek nepomůže. Co dokáže granát nebo zákeřná motýlí puma

Podívejte se s námi k pyrotechnikům PČR

„Pokud mě uvidíte utíkat, snažte se mě předběhnout.“ Vtip, který laika pobaví, ale z pohledu pyrotechnika je otřepaný a...

Proč byli někteří dinosauři tak velcí? Měli něco, co savci ne

Jedním z evolučních důvodů gigantických rozměrů sauropodů byla pasivní obrana...

Největší suchozemští tvorové všech dob, pravěcí sauropodi, byli výrazně větší než všechna zvířata, která známe z naší...

Firma chtěla krávy bez rohů. Na zvláštní chybu přišli, než zvíře snědli

Geneticky modifikovaný organismus (v tomto případě kráva)

Americká společnost se pokusila genetickou úpravou skotu zbavit krávy bolesti a chovatele práce. Vytvořila plemeno bez...

Další z rubriky

Trump ukázal sílu amerických satelitů. Lepší rozlišení nikdo nemůže mít

Trump ukázal, že americké špionážní satelity (vpravo) mají mnohem lepší...

Když letos už potřetí selhal start íránské rakety, řada lidí spekulovala o americké sabotáži. Prezident Trump odmítl...

Smrtícím ohrožením může být pro letadlo i hejno kobylek, nejen ptáci

Airbus A330 společnosti China Eastern v hejnu ptáků

Stává se to. Největší nebezpečí hrozí před přistáním a v srpnu. Střet letounu s ptáky nebo dokonce i jen hmyzem může...

Piloti Smartwings zatajili situaci na palubě. Nouzi vyhlásili až v Praze

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Většinu cesty z Řecka do Prahy urazil letoun společnosti Smartwings jen s jedním funkčním motorem. Posádka nezvolila...

Najdete na iDNES.cz