Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek

Jedním z největších tuzemských unikátů z oboru dopravní techniky je parní železniční vůz řady M124.0, zvaný Komarek. Patří mezi pouhé čtyři parní vozy v Evropě, které jsou provozovanými muzejními exponáty. Je pravda, že Komarek svou provozuschopnost v roce 2021 ztratil, ale na jeho opětovném zprovoznění se pracuje.

A protože na letošní rok vychází 120. výročí od vyrobení pouhých dvou vozů řady M124.0, připomeňme si ten dochovaný na videozáznamech.

Železniční parní vozy

Parní vozy, tehdy titulované také jako parní motorové vozy, představovaly mezistupeň při přechodu od osobních vlaků s parními lokomotivami k motorovým vozům (zde samozřejmě myšleno se spalovacími motory) na lokálních tratích. Motorová trakce byla totiž o poznání ekonomicky výhodnější než trakce parní v podobě vlakových souprav s parními lokomotivami. A parní vozy se pohybovaly z pohledu provozních nákladů někde mezi tím. Proto, než se začaly na železnici objevovat klasické motoráky, zkoušelo se někde řešit zlevnění provozu právě parními vozy. Jejich výskyt v historii železniční dopravy však nebyl nijak významný.

Parní vůz má oproti parní lokomotivě mnohem nižší spotřebu uhlí a vody, je mnohem rychleji roztopen a zajištění jeho provozu a údržby vyžaduje mnohem méně personálu. Na druhou stranu přepravní kapacitou, a to i s případným přípojným vozem, se klasické vlakové soupravě nemůže rovnat. Jenže argument s přepravní kapacitou na nevytížených lokálkách před parními vozy padá, a naopak parním lokomotivám s dražším provozem v kladném hodnocení nijak nepomáhá.

Parní vůz řady M124.0 Komarek

V roce 1903 vyrobila Ringhofferova smíchovská vagónka na objednávku Zemského výboru království Českého dva lehké dvounápravové parní vozy. Hlavním subdodavatelem generálního zhotovitele byla vídeňská firma Komarek, která dodala stojaté parní kotle. A podle použitého systému byly potom i tyto vozy přezdívány Komarek.

Oba stroje byly určeny pro soukromou společnost Česká severní dráha (BNB), která je v roce 1904 nasadila na lokálce České Lípa – Kamenický Šenov. Mnoho štěstí s nimi však neudělala, vozy byly poruchové a výkon kotle nedostatečný, což na trati s náročnějšími sklonovými poměry vadilo o to více.

Jeden z vozů Komarek v první podobě, v jaké sloužil krátce u BNB. Vidíme ho tedy, jak vypadal před rekonstrukcí, než dostal označení řady kkStB 1.0 (a o necelé dvě dekády později u ČSD přeznačen na řadu M124.0).

Aby byly vozy rozumně použitelné, vyžadovaly výměnu kotle za výkonnější a řadu dalších úprav. Předtím je však od BNB, která si s nimi nevěděla rady, převzaly Císařsko-královské státní dráhy (kkStB). Když se jim v roce 1906 od výrobce vrátily zrekonstruované a osazené výkonnějším typem kotle (opět značky Komarek), byly před uvedením do provozu označeny řadou kkStB 1.0, jednotlivé exempláře pak nesly označení kkStB 1.001 a kkStB 1.002. Jednička jezdila na trati Louny – Libochovice a dvojka nejprve na pražské trati Nusle–Modřany a od roku 1910 na trati Opočno–Dobruška.

Po vzniku Československa, resp. po vzniku Československých státních drah (ČSD), začal vozy používat tento dopravce. Poté, co se v roce 1923 zavedlo u ČSD značení lokomotivy podle Kryšpína, změnilo se původní rakouské označení řady kkStb 1.0 na Kryšpínovo M124.0, což znamená individuální označení vozů M124.001 a M124.002.

Parní vůz M124.001 Komarek

Přestože ČSD patřily koncem dvacátých a ve třicátých letech mezi světové premianty v zavádění motorové trakce, projezdily se oba parní vozy M124.0 vesele celou první republikou (myšleno časově, ne prostorově, protože samozřejmě zůstávaly na svých lokálkách). A jen co nastaly zlé časy, potkalo v roce 1939 neštěstí i vůz M124.002. Prasklá šoupátková tyč ho vyřadila z provozu. Následně se už neopravoval a došlo k jeho oficiálnímu zrušení.

Vůz M124.001 byl po té nepříjemnosti s dvojkou přeřazen na trať k Dobrušce, aby tam vyřazený exemplář zastoupil. V provozu vydržel do roku 1946, kdy byl odstaven. V roce následujícím si ho naštěstí mohlo převzít Národní technické muzeum (NTM), čímž byl unikát zachráněn před odjezdem do věčných lokálek.

Své místo na dlouhé dekády našel v hlavní, tj. dopravní hale NTM. Ale tam už ho dávno nenajdete, protože v letech 2005 až 2006 byl podroben v opravnách ŽOS České Velenice rekonstrukci kvůli uvedení do provozuschopného stavu.

Parní vůz M124.001 Komarek

Na podzim 2021 potkala parní vůz M124.001 menší porucha na kotli, která ho vyřadila z provozuschopného stavu o několik měsíců dříve, než blížící se konec technické způsobilosti kotle. Na opravě vozu pro opětovné uvedení do provozu se pracuje, opět s pomocí Nadace Okřídlené kolo, stejně jako tomu bylo při rekonstrukci v předminulé dekádě.

Stručný technický popis parního vozu M124.0 Komarek

Lehký dvounápravový parní vůz řady M124.0 je určen pro lokální tratě. Z označení řady vyčteme, že má jednu hnací nápravu (uspořádání pojezdu je A1), maximální povolenou rychlost 50 km/h (ke druhé číslici přičteme trojku a celé to vynásobíme deseti) a adhezní hmotnost asi 14 tun (ke třetí číslici přičteme desítku).

Délka vozu přes nárazníky je 11 140 mm a rozvor náprav 5 000 mm. Prázdná hmotnost je 21,3 tuny a služební hmotnost 27,2 tuny. Zásobník vody má objem 1,44 m3 a zásobník uhlí pojme 400 kg jmenované komodity.

Parní vůz M124.0 Komarek, pohled skrze tři oddíly pro cestující

Vozy měly i své vnitřní osvětlení. Původně ho zajišťovaly olejové lampy, ale pro malou svítivost a navíc typický nepříjemný zápach byly v roce 1936 nahrazeny plynovými.

Počet míst k sezení je 32 a jsou situována do tří oddílů. Původně byly oddíly pro cestující charakterizovány takto: první oddíl – 3. třída, kuřácký – 15 míst k sezení, druhý oddíl – 3. třída, nekuřácký – 9 míst k sezení, třetí oddíl – 2. třída – 8 míst k sezení.

Na videu z roku 2017, ze série Pozor vlak, začíná v čase 7:40 minut zajímavá reportáž o parním voze Komarek:

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 130 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde je devátá planeta? Vědci jsou na stopě nástupci sesazeného Pluta

v diskusi je 11 příspěvků

9. května 2024

Premium Už téměř dvě desetiletí má Sluneční soustava oficiálně jen osm planet. V roce 2006 astronomové na...

KVÍZ: Zapomenuté funkce, po kterých se dnes nikomu nestýská

v diskusi nejsou příspěvky

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 24 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...