Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kilometr dráhy rozkopaný. Takovou opravu ruzyňské letiště nepamatuje

Přistávací dráha na letišti v pražské Ruzyni si po téměř padesáti letech vyžádala rozsáhlé opravy. Letiště má i náhradní dráhy, přesto práce postupují v maximálním tempu. Letadla zatím přistávají na náhradní ranveji a nalétávají proto častěji přes Prahu.
Finišer pokládá další patnáctimetrový pruh povrchu. Základ z mezerovitého

Finišer pokládá další patnáctimetrový pruh povrchu. Základ z mezerovitého betonu se průběžně musí kropit. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Zavřít skoro na tři měsíce hlavní přistávací dráhu frekventovaného letiště, to není jen tak. Znamená to komplikace v provozu, přísnější sledování hlukových limitů v okolí a samozřejmě také obrovské finanční náklady - jenom letošní etapa oprav vyjde na necelých 160 milionů korun. Ruzyně k tomu však přikročit musela.

Po padesáti letech si dráha rekonstrukci zaslouží

"Dráha už vykazovala spoustu poruch jako nalomení desek, ulámané rohy a zatékání vody," popisuje Jiří Kraus, výkonný ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku. Rozsah poškození se stále zhoršoval, takže rostly náklady na opravu a každoroční jarní a podzimní opravy se prodlužovaly.

Na stavu hlavní ruzyňské dráhy, která byla uvedena do provozu v roce 1963, se totiž začalo výrazně podepisovat její stáří i konstrukce. Od 60. let nesrovnatelně vzrostla jak intenzita leteckého provozu na Ruzyni (v současnosti tu ve "špičce" přistává a vzlétá až 46 letadel za hodinu), tak hmotnost strojů.

Rekonstrukce začala v polovině května. Stavební práce začaly obvyklou jarní údržbou poškozených míst na celé ranveji. Koncem května se pak technika přesunula na poslední čtvrtinu dráhy směrem na Jeneč.

Nejprve stavbaři odsekali povrch staré ranveje do hloubky cca 60 centimetrů takzvanou gilotinou. Sedmdesát tisíc tun betonu, které z opravovaného úseku dráhy odstranili, se pak rozdrtilo a materiál se použije na stavbu pozemních komunikací.

Plán oprav dráhy

15. 5. - 8. 8. 2012: 
900 metrů na konci dráhy 24 (směr na Jeneč)

2013 (?): 2 000 metrů střední části dráhy 

2014 (?): 900 metrů na konci dráhy 06 (směr na Horoměřice)

Jiří Kraus, výkonný ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku

Opravou "jenečského konce" však generální oprava teprve začíná. "Druhá etapa bude v délce dvou kilometrů a třetí zase přibližně 900 metrů. Plánujeme je na roky 2013 a 2014," upřesňuje Kraus. Pak by podle něj mohla dráha vydržet bez zásadních oprav dalších třicet let.

Jedna betonárka nestačí, finišer je žrout

Kolem jihozápadního okraje letištního areálu panuje čilý provoz. Stavbaři využívají betonárnu, která stojí nedaleko letiště na kraji Kněževse. V areálu betonárny je rušno - v jednu chvíli houf novinářů nestíhá uskakovat před nakladačem, jehož lžíce se hladově zarývá do hromady štěrku.

Auta navážejí cement a nakladače vozí štěrk do dvou obřích míchaček, které za den vyprodukují kolem 1 200 kubíků betonu. "Jedou obě dvě. Stabilní betonárka jede naplno a mobilní domíchává zbytek podle potřeby. Zásobují finišer, který má obrovskou spotřebu," vysvětluje Jiří Kraus.

Betonárna zajišťující materiál na opravu ruzyňské dráhy. Fungují tu dvě míchačky, které denně vyprodukují až 1 200 m3 betonu.

Přesouváme se za okraj zkrácené dráhy, kde je vidět, jak stavební práce probíhají. "Zasahovalo se asi do hloubky šesti set milimetrů a postranní pásy se opravovaly ještě hloub." A z čehože se tedy povrch nové ranveje skládá?  "Je tam podkladová vrstva ze zpevněného štěrkopísku. Na tu přijde vrstva z mezerovitého betonu a na tom je čtyři sta milimetrů silná cementobetonová deska," popisuje Tomáš Gross, který zajišťuje stavební dozor. "Do vrstev se samozřejmě zapracovává drenážní systém a trubky pro elektroinstalaci, tedy dráhová světla."

Většina novinářů se během sběru technických podrobností pídí po zásadní informaci - kdy řízení letového provozu znovu "pustí" provoz na zkrácenou dráhu. Během zastávky u betonárny letadla startovala ze zkrácené ranveje, ale těsně před naším příjezdem přesunuli řídicí odlety na vedlejší dráhu. Po chvíli se však dočkáme - v dvouapůlkilometrové dálce se proti nám rozjíždí letadlo. Pro Boeing 737, standardně velký stroj, nepředstavuje zkrácená dráha sebemenší obtíž. Ve chvíli, kdy vlétá nad uzavřený konec ranveje, je už ve výšce několika desítek metrů a zatahuje podvozek.

Pro Boeing 737 nepředstavuje zkrácená dráha sebemenší obtíž. Ve chvíli, kdy
Ve chvíli, kdy vlétá nad uzavřený konec ranveje, je už ve výšce několika

Na zkrácené ranveji se však nepřistává - letadla by nemohla využívat systém přesného přístrojového přiblížení ILS. Omezení provozu na hlavní dráze totiž využilo i Řízení letového provozu a přikročilo k výměně pozemního vybavení přistávacího systému. Pro přistání se tedy používá vedlejší dráha 12/30, na kterou letadla nejčastěji nalétávají právě přes Prahu.

Finišer jede. Půl metru za minutu, 300 metrů za den

Na poslední zastávce na novináře čeká unikátní podívaná. Finišer, stroj o váze 155 tun, zajišťuje položení svrchní cementobetonové vrstvy. Zepředu jej nakladač "krmí" směsí dovezenou z betonárny, stroj hmotu rovnoměrně rozprostírá, vsazuje do ní potřebné součásti, zhutňuje a pak povrch uhlazuje.

Na jeden zátah finišer položí vrstvu o šířce 15 metrů a za směnu stíhá naklást 300 metrů. "Poté, co se to zahladí, tu ještě projede druhá část finišeru, která dělá takzvanou striáž. Pak už se na to nesahá. To, co vidíte, je už definitivní povrch, který tu bude desítky let," ukazuje Jiří Kraus.

Finišer, stroj o váze 155 tun, zajišťuje položení svrchní cementobetonové vrstvy.

Dělníci vkládají do finišeru balík trnů. Ty stroj zabudjuje do cementobetonových desek. Při pohybech způsobených tepelným rozpínáním trny brání "rozjetí" desek.

Uhladit a nechat tvrdnout. Další kus ranveje je téměř hotov. Následovat bude ještě takzvaná striáž - zdrsnění povrchu, aby za mokra neklouzal.

Do položené svrchní desky ještě dělníci dodatečně zavedou elektroinstalaci k vestavěným dráhovým světlům. Ta budou nově navádět piloty z obou směrů, dosud byla světelná navigace pouze v nejpoužívanějším směru 24, čili na Jeneč.

"Tenhle kus jsme položili včera," ukazuje při odjezdu Kraus s určitou dávkou hrdosti. "A dneska už po něm jezdí auta." Nový povrch sice evidentně tvrdne rychle, ale po položení jej čeká ještě měsíční doba technologického zrání. Pak dráha i navigační zařízení projdou potřebnými testy. Pokud vše půjde podle plánu, první letadlo dosedne na nový povrch 9. srpna.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 4 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...