Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Curved Dash: ničivý požár prošlapal cestu revolučnímu automobilu

Jako průkopník masového automobilismu se označuje Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také zásluhy v tomto směru, byť o řád menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.
Automobil Oldsmobile Curved Dash

Automobil Oldsmobile Curved Dash | foto: public domain

Automobil - nebo lépe řečeno motorový vozík - Oldsmobile Curved Dash vyráběla americká firma Oldsmobile, kterou založil v srpnu roku 1897 v Lansingu (hlavní město státu Michigan) automobilový pionýr Ransom Eli Olds se společníky oplývajícími potřebným kapitálem. Název firmy je pro náš případ zjednodušen, při založení se jmenovala Olds Motor Vehicle Company, to se však zanedlouho měnilo, stejně jako vlastnické vztahy.

Automobil Oldsmobile Curved Dash, detail loga výrobce

V roce 1899 se firma přejmenovala na Olds Motor Works a přestěhovala se do 130 kilometrů východně ležícího Detroitu.

Než se budeme věnovat samotnému vozu, musíme zmínit, že pan Olds z firmy v roce 1904 odešel kvůli názorovým neshodám s jedním společníkem ve věci dalšího směřování výrobního programu. Olds chtěl vyrábět levné a jednoduché vozy pro širší klientelu, jeho oponent, jakýsi Frederic Smith, chtě dát přednost propracovanějším, luxusnějším a zároveň tedy dražším vozům. A krátce po svém odchodu založil roku 1905 Ransom Eli Olds automobilku REO Motor Car Company, to stalo se to opět v michiganském Lansingu, kam se Olds se svými aktivitami vrátil.

Oldsmobile Curved Dash

Koncem století páry experimentoval Ransom Eli Olds s automobily na elektrický pohon. Dokonce to už vypadalo, že se v té době stane takový vůz hlavním produktem firmy, ale požár továrny roku 1900, zaviněný neopatrným dělníkem, vše radikálně změnil. Za oběť plamenům padlo asi deset prototypů, včetně těch s elektropohonem pro zamýšlenou sériovou výrobu. A co čert nechtěl, shořela i veškerá výrobní dokumentace. Jako zázrakem se podařilo vytlačit do bezpečí pouze jeden prototyp s benzinovým motorem. Po znovuobnovení závodu po požáru ho začala firma Oldsmobile vyrábět.

Podle zaoblené přídě dostal později automobil jméno Curved Dash. V roce 1901 opustilo bránu továrny 425 vozů. Objem výroby rostl, kulminoval v roce 1905 a do roku 1907 jich bylo vyrobeno kolem 19 000 kusů. Tato čísla mohl výrobce dosáhnout díky použití jakési výrobní pseudolinky. Nejednalo se o klasickou pohyblivou montážní linku, jakou později zavedli u Fordů, ale rozpracovaný automobil byl posunován na jednoduchém vozíku mezi jednotlivými montážními pracovišti. A například vlastní výrobou motorů pro Curved Dash se nezatěžovali, ty jim dodával Henry Leland. V malém množství vozy Curved Dash pak licenčně vyrábělo několik firem v Evropě.

Když výroba typu Curved Dash v roce 1907 skončila, stalo se tak bez náhrady dalším typem této levné kategorie. Výrobce, dosud držící v USA (a vlastně celosvětově) primát v objemech výroby automobilů, se v tomto hodnocení rázem propadl na sedmé místo.

Automobil Oldsmobile Curved Dash

Oldsmobile Curved Dash je někdy označován jako první masově vyráběný automobil. S pozdějším Fordem T, také tak označovaným, se to však nedá vůbec srovnat. Takže i když výrobní linka byla pouze pseudolinkou a masy nebyly takové, jaké si dnes představujeme, můžeme typ Curved Dash nazvat právoplatným předskokanem legendární fordky. Pravdou pravdoucí pak zůstává, že ve své době byl Curved Dash nejpočetněji vyráběným vozem na světě.

Dálková jízda na autosalon

Na závěr nesmíme zapomenout ani na jednu z prvních amerických dálkových jízd. Olds si byl vědom síly reklamy, a pokud je reklama podložená skutečnými činy, tím lépe. Neváhal tedy v prvním roce sériové výroby vozu Curved Dash vyslat jednoho mladého zaměstnance firmy, Roye Chapina (později také významného automobilového průmyslníka), s jedním exemplářem po vlastní ose z Detroitu do New Yorku na druhý ročník tamního autosalonu.

Dash vystartoval na cestu dlouhou 820 mil 27. října 1901 a v cíli se ocitl 5. listopadu. Dnes se nám to může zdát časově přespříliš dlouhé, ale Chapin s vozem dosahujícím maximální rychlosti 20 mil/h (32 km/h) ujel celou vzdálenost průměrnou rychlostí 14 mil/h. V deštivém počasí na blátivých cestách necestách, které na něho čekaly mezi městy Syracuse a Albany, to byl vskutku slušný výkon. Denní porce jízdního času mu občas redukovaly nečekané události, jako například motající se chodec, kvůli kterému Chapin strhnul řízení a nárazem do obrubníku zohýbal kolo, což musel před pokračováním v jízdě opravit.

Veřejnost byla lehkým a levným vozíkem po zvládnutí tohoto úkolu natolik uchvácena, že se příštího roku jen v New Yorku prodalo rekordních 750 exemplářů Curved Dash.

Automobil Oldsmobile Curved Dash

Stručný technický popis: Oldsmobile Curved Dash byl dvoumístný osobní automobil s otevřenou karosérií, některé vozy měly skládací plátěnou střechu, existovaly i nákladní verze. K pohonu sloužil vodou chlazený benzinový jednoválec o zdvihovém objemu 1 564 ccm a maximálním výkonu 5 k (od roku 1904: 1931 ccm a 7 k), dvoustupňová převodovka byla planetová. Spotřeba paliva činila 12 l benzinu/100 km, ještě více pak bylo potřeba dolévat vody do otevřeného chladícího okruhu. Vůz dosahoval maximální rychlosti 32 km/h.

Automobil Oldsmobile Curved Dash
  • Nejčtenější

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

v diskusi je 98 příspěvků

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

Hoffmann nechal vypnout rozhlas. Jako jeden z mála komunistů skončil ve vězení

v diskusi je 57 příspěvků

15. června 2024

Před 100 lety se narodil Karel Hoffmann, člen konzervativní kliky uvnitř KSČ, který během okupace v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi je 13 příspěvků

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Když astronauti na ISS spali, diváky přenosu ze stanice vyděsilo vysílání

v diskusi je 6 příspěvků

13. června 2024  10:15

Americký úřad pro letectví a vesmír na jednom ze svých kanálů vysílá přímý přenos z Mezinárodní...

Vědkyně o AI: Zatím nemáme technologii, která by najisto ověřila pravost videí

v diskusi nejsou příspěvky

17. června 2024

Premium V dnešní době už je velmi složité a občas dokonce nemožné poznat falešné video či fotografii, jež...

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

v diskusi je 98 příspěvků

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

Už 100 let mohou fotbalisté vstřelit gól přímo z rohu

v diskusi je 11 příspěvků

16. června 2024

Už 100 let mohou dát fotbalisté gól přímo z rohu. V červnu 1924 tuto možnost otevřelo svým...

Jakmile zacvaknou kola, přijde uvolnění. Z Austrálie domů v letadle z roku 1960

v diskusi je 5 příspěvků

16. června 2024

Na konci ledna přistála na letišti v Podhořanech nedaleko Chrudimi malá formace letadel v čele s...

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...