Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když přišel Bugatti s luxusním propadákem, zachránil situaci motorákem

Přestože je Ettore Bugatti znám především jako otec slavných automobilů, povedl se mu výrazný přesah v díle i do světa železniční dopravy. Za tento chvályhodný úspěch mohl poděkovat neúspěchu s jedním luxusním automobilem, nemajícím ve světě obdoby. A nakonec můžeme říct, že ani Bugattiho železniční motorový vůz neměl ve světě obdoby.
Železniční motorový vůz Bugatti

Železniční motorový vůz Bugatti | foto: BUGATTI Automobiles S.A.S.

V roce 1927 přišel Bugatti s luxusním automobilem pro nejzámožnější klientelu, vůz dostal v chronologické řadě typové označení Bugatti Type 41, ale známější je jako Bugatti Royale. O prodejní ceně tohoto mistrovského díla pomlčíme, protože stejně byla individuálně odvislá od provedení karoserie (o konkrétní ceně lze hovořit pouze u podvozku osazeného motorem, jak to bylo v té době a u drahých vozů běžné; karoserie se šila podle přání zákazníka a zpravidla ve specializované karosárně). Popravdě ve své době bylo Bugatii 41 nejdražším osobním vozem na světě. V každém případě podle slov svého tvůrce byl vůz určen především pro královské rodiny, ostatně jeho jméno Royale hovoří za své.

K obřímu vozu patřil obří motor. Pod kapotou Bugatti Royale měl své místo zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 12,7 litrů (u prvních dvou kusů dokonce 14,7 litrů), který se pyšnil výkonem 300 koní. Pohotovostní hmotnost automobilu se vyhoupla s přehledem hodně přes tři tuny. Spotřeba paliva se udává 60 litrů na 100 kilometrů, maximální rychlost až 200 km/h.

Bugatti Type 41
Bugatti Type 41

Dvě různá provedení Bugatti Type 41

Když si Bugatti spočítal krále, pojal plán vyrobit 25 vozů Royale. Jenže netrvalo dlouho a z Ameriky přišla velká nepříjemnost, na dveře zaklepala velká hospodářská krize. I ti nejbohatší z nejbohatších začali s rozvahou otáčet každý frank, libru, kus zlata nebo co zrovna popadli do ruky.

Do roku 1931 tak bylo vyrobeno pouhých sedm exemplářů Royale, jeden používal sám Bugatti a prodat zákazníkům z lidu (myšleno z lidu ukrutně bohatého) se podařilo pouhé tři. Z oné trojice zákazníků navíc nebyl žádný králem ve smyslu panovnického titulu. I když snad jeden, ale nakonec neuspokojený zájemce z této branže se objevil, konkrétně albánský král Ahmet Zogu. V této souvislosti však kolují řeči, že Bugatti mu luxusní Royale odmítl prodat kvůli nevhodnému chování u stolu.

Když Bugatti viděl, že zájem potenciálních kupců o nejluxusnější automobil světa kulhá daleko za předkrizovým očekáváním, nepotěšilo ho to. Trochu průšvih byl v tom, že motory pro celý zbytek plánovaných pětadvaceti aut už měli ve fabrice hotové. A tak přišla obligátní otázka: „Kam s tím?“

Železniční motorový vůz Bugatti

Zapeklitou otázku vyřešil Bugatti elegantně. Navrhl expresní železniční motorové vozy těmito motory poháněné. A motorové vozy, navíc takovéto expresní, nebyl problém udat, neboť ze strany provozovatelů železniční dopravy po nich byla sháňka. Představovaly pro ně účinnou „protizbraň“ vůči individuální automobilové a hromadné meziměstské a dálkové autobusové dopravě, které jim ve třicátých letech začaly povážlivě odluzovat cestující.

Motoráků Bugatti bylo nakonec vyrobeno osmaosmdesát, takže se pro ně musely navíc vyrobit i další motory. A to bylo pro firmu a potažmo i pro její zaměstnance jen dobře. Navíc každý motorák byl poháněn čtveřicí těchto motorů, respektive většina, protože se postupně vyráběly v několika verzích, přičemž jedna z nich byla dvoumotorová.

Základem motoráku Bugatti byly dva čtyřnápravové podvozky, na kterých seděl klasický rám a na něm lehká elegantní skříň aerodynamických tvarů. Motorák měl čtyři nebo dvě hnací nápravy (dvojkolí), to znamená dvě nebo jedno v každém ze dvou podvozků. Čtyři hnací nápravy byly u prvního základního provedení motoráku a u motorových vozů dvojvozových a třívozových jednotek. Za zmínku stojí i provedení kol, kdy kola nebyla celistvá, ale skládala se z disku a obruče, mezi nimiž byla navíc kvůli odpružení vložena pryžová mezivrstva.

Železniční motorový vůz Bugatti, dvojvozová verze skládající se z motorového vozu a „integrálního“ přípojného vozu (z něho vidíme jen malou část).

Přibližně uprostřed délky vozu byla v rámu částečně utopená motorová instalace s příslušenstvím. Nad touto strojovnou bylo vyvýšené stanoviště strojvedoucího se zasklenou „kukaní“ čnící nad skříň motoráku. Se strojovnou a stanovištěm strojvedoucího sousedily ve směru podélné osy vozidla na jedné straně toaleta a na druhé straně zavazadlový prostor, při jednom boku této celé „sestavy“ procházela komunikační chodba spojující dvojici prostorů pro cestující.

Náčrt pohonného ústrojí motorového vozu Bugatti (podle půdorysného obrysu skříně z dvojvozové jednotky, ale řešení pohonu s dvojicí hnacích náprav v obou čtyřnápravových podvozcích odpovídá i standardním motorákům první verze nebo trojvozovým jednotkám s motorákem uprostřed).

Z celkového počtu 88 motorových vozů a motorových jednotek bylo 78 motoráků (ve čtyřech různých provedeních), 3 dvouvozové motorové jednotky a 7 třívozových motorových jednotek. Motorová jednotka se skládala z jednoho motorového vozu a jednoho, resp. dvou „integrálních“ vozů přípojných. A dále bylo vyrobeno 5 klasických přípojných vozů.

Z motoráků zmiňme ve třinácti kusech vyrobený zkrácený typ, který byl určen pro méně vytížené spoje. Poháněn byl „pouze“ dvěma motory místo čtyřech, které měly všechny ostatní verze. Cílem bylo získat úspornější vůz pro menší počet cestujících.

Standardní, tj. motorák první vyráběné verze měl 48 sedadel cestujících. U již také zmíněné zkrácené verze to bylo 36 sedadel a dále vznikla prodloužená verze s 52 sedadly a extra dlouhá verze se 73 sedadly. Přípojné vozy měly podle provedení 57 nebo 62 sedadel. Dvouvozová jednotka měla 83 sedadel a třívozová jednotka 144 sedadel.

Motorový vůz Bugatti (vlevo) s přípojným vozem (vpravo)

Na tratích, kde byly motoráky Bugatti nasazeny, přinesly nový komfort cestování a především došlo ke zrychlení daných spojů. Na francouzských železnicích byla podle tehdejších předpisů omezena maximální rychlost na 120 km/h, resp. na 140 km/h. Motoráky Bugatti však dokázaly vyvinout rychlost mnohem vyšší. Při testování prvního vyrobeného na jaře 1933 bylo dosaženo rychlostního rekordu 172 km/h. Jiný exemplář ho trumfl 24. října 1934, když se zapsal do tabulky rekordů hodnotou 192 km/h dosaženou na trati z Le Mans do Connerré.

Běžné cestující, jako byli například Pařížané dychtící na dny volna opustit divokou metropoli, však zajímala čísla praktičtější. Jedno máme zde: první motorák Bugatti, nasazený státními drahami (L’Administration des chemins de fer de l’État) na trati Paříž–Deauville ji zvládal absolvovat průměrnou rychlostí 116 km/h.

Komfortní a rychlé motoráky Bugatti byly ovšem obdařeny jednou nectností. Mluvíme o velké spotřebě paliva, která vycházela právě z použití čtveřice výkonných benzínových motorů. Ze služby tak byly poměrně brzy vyřazeny. Stalo se tak v roce 1958. Vidíme, že v porovnání s jinými železničními trakčními vozidly byla doba jejich služby spíše kratší.

  • Nejčtenější

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi je 11 příspěvků

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Apple nám ukázal novinky a kde všude nasadil umělou inteligenci

v diskusi jsou 4 příspěvky

10. června 2024  18:27,  aktualizováno 

V pondělí začal Apple ukazovat novinky v softwarových produktech. Na každoroční konferenci WWDC se...

Když astronauti na ISS spali, diváky přenosu ze stanice vyděsilo vysílání

v diskusi je 6 příspěvků

13. června 2024  10:15

Americký úřad pro letectví a vesmír na jednom ze svých kanálů vysílá přímý přenos z Mezinárodní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Herec Josef Bláha se proslavil jako Brůžek či akademik Filip

v diskusi je 18 příspěvků

8. června 2024

Čtyřruký pohádkový ředitel z Dívky na koštěti, Vrah Halík z detektivky Na kolejích čeká vrah či...

Hoffmann nechal vypnout rozhlas. Jako jeden z mála komunistů skončil ve vězení

v diskusi jsou 2 příspěvky

15. června 2024

Před 100 lety se narodil Karel Hoffmann, člen konzervativní kliky uvnitř KSČ, který během okupace v...

KVÍZ: Poznáte motor podle zvuku?

v diskusi nejsou příspěvky

15. června 2024

V neděli 16. června se rozsvítí v kalendáři Den otců. Nejen pro všechny táty jsme – v dostatečném...

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi je 11 příspěvků

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

OBRAZEM: Z československých letounů jako první Atlantik překonalo slavné aerotaxi

v diskusi je 6 příspěvků

14. června 2024

Mezi slavné československé letouny patří bezesporu aerotaxi řady Aero Ae-45, Ae-45S a Ae-145. Kromě...

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...