VIDEO: Londýnské metro slaví 150 let provozu. První vozy poháněla pára

  15:09aktualizováno  15:09
Londýnská podzemní dráha zahájila provoz v polovině 19. století a bylo to první metro na světě. Nyní patří k největším podzemním dopravním systémům na světě. Podívejte na časosběrný snímek, který přibližuje jeho historii.

První reálné návrhy na vznik podzemní dráhy v Londýně padly v roce 1854, kdy vznikla společnost Metropolitan Railway. O několik let později zahájila firma  stavbu a v roce 1863 se na trati (Metropolitan Line) mezi Bishops Road (dnes nádraží Paddington) a Farringdon Street konala premiérová jízda. V tehdy několikamilionovém Londýně tak byl zprovozněn první sedmikilometrový úsek metra (The Tube).

Tehdejší vlaky byly poháněny párou, což vyžadovalo důkladný odvětrávací systém. Větrací šachty na různých místech dovolovaly strojům vypouštět páru a vedly čerstvý vzduch do tunelů. Jeden z nich, postavený ve výstavní čtvrti, byl vybudován i s fasádou normálního domu, aby "nerušil." Původní lokomotiva je dosud jedním z 350 tisíc exponátů Londýnského muzea dopravy v Covent Garden.

Kresba interiéru stanice Baker Street ukazuje nástupiště a blížící se vlak

Kresba interiéru stanice Baker Street ukazuje nástupiště a blížící se vlak londýnské podzemní dráhy.

Londýnská podzemka záhy přepravovala 26 tisíc pasažérů denně a nový trend v hromadné dopravě napodobila o několik desetiletí později i další města: Chicago (1892), Budapešť a Glasgow (1896), Boston (1897) a Paříž (1900). Pražské metro jezdí od roku 1974.

Londýnské metro

Má 11 linek s 270 stanicemi a se 402 kilometry drah je třetím nejdelším metrem světa po Pekingu a Šanghaji.

  • Nejrušnější trasou metra je District Line se 60 stanicemi.
  • Nejvytíženější stanicí je Waterloo s 82 miliony cestujících za rok.
  • Nejhlouběji pod povrchem je zastávka Hampstead (58,5 metru).
  • Nejvýše nad úrovní země se tyčí viadukt Dollis Brook (18 metrů).
  • Nejdéle bez přestupu můžete jet na Central Line o délce 59,4 kilometru. Trvá to hodinu a 28 minut.
  • Nejdelší vzdálenost mezi sousedními stanicemi (6,26 kilometru) je mezi Chalfont&Latimer a Chesham na Metropolitan Line
  • Vagony v "The Tube" jezdí vlevo a denně služby metra využije na 3,2 milionu lidí

Speciální stránky a další informace k výročí zde.

Úspěchy a tragédie

Šest let po otevření jel první vagon pod Temží a v roce 1905 byly první tratě elektrifikovány. O tři roky později se objevilo kruhové logo i první elektrické strojky na jízdenky. A třeba v říjnu 1911 se na Earl's Court objevil první dřevěný eskalátor, z něhož jedni měli panickou hrůzu a jiní sem naopak jezdívali za mnohahodinovou zábavou.

Schematická mapa podpovrchové dopravy z let 1931-1933 od Harryho Becka

V důsledku většího počtu tras a sjednocení konkurenčních firem přispěchal v letech 1931-1933 Harry Beck s legendární schematickou mapou podpovrchové dopravy, která se stala přímo symbolem Londýna. Mapa byla interpretována i jako umělecké dílo. Nejznámější je diagram "Velká medvědice" od Simona Peterssona, který roce 1992 v názvech stanic použil jména slavných filozofů, umělců nebo vědců.

Za druhé světové války byla nástupiště metra v letech 1940-1945 využívána jako kryty před nálety nacistických letadel. Jedna trať byla dokonce uzavřena a využívána Britským muzeem na uskladnění ohrožených památek. V roce 1948 bylo metro znárodněno.

Vedle řady stávek se metru nevyhnuly ani tragédie. V roce 1975 zemřelo v tunelu u Moorgate 43 osob, v listopadu 1987 uhořelo na King's Cross 31 lidí a 7. července 2005 zahynulo při sérii čtyř bombových útoků (tři v metru a jeden v autobusu) 56 lidí.

Počet cestujících nebývale roste. Koncem 90. let přepravovalo metro kolem 800 milionů lidí ročně. Miliardu přepravených překonala podzemka v roce 2007 a loni přepravila 1,2 miliardy lidí.

Autoři: ,

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Radarový průzkum krypty v únoru 2019

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje...

Neudělejte chybu jako Ovčáček. Ověřovací kód nikdy nikomu neposílejte

Pro bezpečí na internetu je důležité nesdělovat soukromé ověřovací kódy, někdo...

Pokud vám přijde zpráva s potvrzujícím kódem, zacházejte s ní jako s tajemstvím. Nepište ji nikam, kam nepatří. Nikomu...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Nečekaný objev. Našli jsme stopy po posledním boji parašutistů

Stopy po výbuchu granátu, který podle dostupných indícií smrtelně zranil Jana...

Osmnáctého června 1942, ve čtyři hodiny deset minut ráno, začal v Resslově ulici v Praze nerovný boj. Stovky esesmanů...

Další z rubriky

Piloty Boeingu 787 znepokojuje protipožární systém, stroje ale dál létají

Boeing 787-9 Dreamliner společnosti Korean Air

Piloti se obávají o bezpečnost Boeingu 787 Dreamliner, neboť klíčový protipožární systém je náchylný k poruchovosti. S...

Uvelebte se a poslouchejte. Spejbl s Hurvínkem právě teď bloudí lesem

Spejbl, Hurvinek a jejich hlas Martin Klásek

Poprvé v historii. Spejbl a Hurvínek se ztratili v jihočeském lese a v přímém přenosu k vám hovořili z ptačího ráje na...

Rozdávat jód po výbuchu Černobylu nemělo v ČSSR smysl, řekl odborník

Ředitel Státního ústava radiační ochrany Zdeněk Rozlívka v diskusním pořadu...

V čem se mýlí filmy a seriály o černobylské havárii, a v čem mají naopak pravdu. I to bylo jedno z témat Rozstřelu s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz