Diskuze
A TOTO VÍTE? Piloti nesmějí poslouchat babičku, nebo to špatně dopadne
Děkujeme za pochopení.
M38i91l44a28n 12D55u37p76a72l
Již aby byla opět neděle! Díky za článek.
J38i37r37i 21H97o95r19o22v59s36k61ý
Díky za článek. Obrázky a vzorečky jsou správně, a i když chápu, že je text populárně zjednodušený, tak několik hnidopišských komentářů přidám:
Letadlo "padá" kvůli tomu, že vztlak na křídle ztratí najednou, skokově při kritickém úhlu náběhu, jak píšete. Ve vzorečku je to schované v tom Cy. Pokud je vztlak o něco menší než tíha ledadla, tak letadlo klesá a je to běžný stav. Pád - a tady sedí to přirovnání s přetrženým lanem - nastává při odtržení proudnic na horní straně profilu.
Zde neplatí, že do poslední chvíle před dopadem je možné se zachránit. Pád nebo vývrtku nelze vybrat bez ztráty výšky. Pokud letadlo už potřebnou výšku nemá, třeba po vzletu, na finále přistání, nebo na airshow, dočteme se o něm na stránkách UZPLN.
Odpor se u letadel nepočítá z čelního průřezu, ale z plochy nosných ploch, stejně jako vztlak. Průřez se skutečně používá běžně jinde, třeba u aut, ale ne u letadel (neřeším teď aerodynamiku pro nadzvukové rychlosti).
Cx a Cy se typicky nemění přímo úměrně s úhlem náběhu. Ten vztah popisuje polára (profilu, křídla). Lineárně aproximovat ji můžeme jen u některých profilů a na omezeném rozsahu úhlů náběhu.
V případě dekomprese kabiny je nouzový sestup typicky do výšky 10.000 ft (FL100), tj. cca 3 km.
R89a84d30e84k 51P70a91n91c46h85a64r97t81e24k
Máte pravdu, je to zjednodušené ... někde až zkreslující. Nechám to opravit. Každopádně děkuji za připomínky.
A75l12e75x65a58n27d25r 16Š64í19r
Pokládám za vyloučené, aby letělo něco, co je těžší než vzduch. A těm silám v zatáčce taky vůbec nerozumím.
D56u56š15a70n 66M54i40c80h44a53l91i53č70k59a
To je fakt.... ak tie operené vtáky sú naplnené héliom....
P75e41t62r 44D40o86b72r39o55v96o32l92n43ý
Parádní článek. Díky za něj. I pro takového laika jako jsem já.
Dvakrát jsem letěl na vyhlídkovém letu a vyšlo na mě sedadlo vedle pilota. Poprvé jsem jen držel knipl, letěl rovně a držel výšku. Podruhé u Hradce Králové jsem i točil zatáčku a klesal na přistání. Byl to parádní zážitek. A to mám strach z výšek.
P55e10t19r 46M82i29c21h37a94l
Radku, Vy nikdy nezklamete. Díky za o kousek hezčí neděli.
E64r30i35k 90L54e83v62i37n31s32k40ý
Nevím, ale za mých mladých let se koeficient odporu značil Cx (osa X, rovnoběžná se směrem proudění), což je konzistentní s označením Cy pro koeficient vztlaku (osa Y, kolmá na směr proudění).
Jinak ta mechanizace křídla ani tak nemění plochu křídla, jako jeho profil. A to je na letadle to podstatné. Oba koeficienty se pro různé profily křídla liší, často i řádově. A při nízké rychlosti si můžeme dovolit vysoký odpor - motor to utáhe - když potřebujeme dosáhnout potřebného vztlaku. Naopak při vysoké rychlosti nám i nízký koeficient vztlaku stačí - k rychlosti světla je daleko, hmotnost letadla se s rychlostí prakticky nemění - ale potřebujeme co nejvíce snížit odpor.
R26a88d27e63k 79P75a77n45c27h10a18r48t72e21k
Za mých mladých také Už jsem viděl i F1 vztlak a F2 odpor.
Přesně tak je to v článku napsané, jednou z výjimek je Fowlerova klapka ...
To co popisujete dál vychází z úvodu ... odpor i vztlak rostou s druhou mocninou rychlosti ... proto zmíněné tenké profily
V83á79c35l17a18v 33N59o31v80o76t42n19ý
Nepamatuji si, že by jsme se na ZŠ učili vzoreček na výpočet vztlaku. :/
B49r41o88n76i28s74l98a61v 27M65e82r54t66l17í51k
A taky si nepamatujete (z hodin jazyka mateřského), že se nepíše „by jsme” ale „bychom” :-)
J74i20ř94í 55J80i61r78o69u13d36e30k
Říkávaly, a nejen babičky: ,,VZDUCH NEMÁ TRÁMY!". Pokud mě pamětˇ neklame, dostalo se tohoto ,,poučení" i Jardovi, řečenému Notes, v knize ,,Kluci v povětří"
M22a97r80e93k 18T50a31u70c36h46m56a50n
Velmi povedený, přesný a vzhledem k obsáhlosti problematiky i stručný článek. Smekám a děkuji.
P.S. onehdy jsem zachytil překvapivou informaci o špatném užití Bernoulliho rovnice pro návrh profilu křídla k uvažované letové obálce. Tudíž tloušťka profilu (resp. jeho klenutí) nemá na vztlak takový vliv, jako úhel náběhu. V ideálním případě by nejvyšší vztlak generovala tenká deska - v mé laické představě křídlo průkopníků letectví.
M81i42c48h21a93l 27G96r80e49š11l81i83k
Pro zajímavost Spitfire na ilustračním obrázku nese na sobě pokus o rekonstrukci označení jiného Spitfiru, který byl zasažen flakem, zničen při pokusu o nouzové přistání a jeho (československý) pilot ve věku 22 let zahynul (Spitfire LF Mk. XVIe, RR-227, 127. peruť RAF, S/Ldr Otto Smik, DFC).
M85a30r60e56k 69T70a84u49c97h62m11a80n
Otto Smik byl dlouho zaměňován za jiného pilota, Belgičana Taymanse. Dokonce měl dvacet let jeho jméno na náhrobku.
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky
Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...