Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

A TOTO VÍTE? Piloti nesmějí poslouchat babičku, nebo to špatně dopadne

Piloti občas prohodí větu: „Víš co říkala babička, lítej pomalu a nízko a v zatáčkách brzdi!“ Není to hláška z žádného filmu, jak si leckdo myslí. Je to narážka na pilotní umění, respektive neumění kolegy. Jestli je věta vymyšlená a jestli ji nějaká babička někdy někomu řekla, se asi nikdy nedopátráme. Podstatné je vědět, o čem to je.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MD

Již aby byla opět neděle! Díky za článek.

0 0
možnosti
JH

Díky za článek. Obrázky a vzorečky jsou správně, a i když chápu, že je text populárně zjednodušený, tak několik hnidopišských komentářů přidám:

Letadlo "padá" kvůli tomu, že vztlak na křídle ztratí najednou, skokově při kritickém úhlu náběhu, jak píšete. Ve vzorečku je to schované v tom Cy. Pokud je vztlak o něco menší než tíha ledadla, tak letadlo klesá a je to běžný stav. Pád - a tady sedí to přirovnání s přetrženým lanem - nastává při odtržení proudnic na horní straně profilu.

Zde neplatí, že do poslední chvíle před dopadem je možné se zachránit. Pád nebo vývrtku nelze vybrat bez ztráty výšky. Pokud letadlo už potřebnou výšku nemá, třeba po vzletu, na finále přistání, nebo na airshow, dočteme se o něm na stránkách UZPLN.

Odpor se u letadel nepočítá z čelního průřezu, ale z plochy nosných ploch, stejně jako vztlak. Průřez se skutečně používá běžně jinde, třeba u aut, ale ne u letadel (neřeším teď aerodynamiku pro nadzvukové rychlosti).

Cx a Cy se typicky nemění přímo úměrně s úhlem náběhu. Ten vztah popisuje polára (profilu, křídla). Lineárně aproximovat ji můžeme jen u některých profilů a na omezeném rozsahu úhlů náběhu.

V případě dekomprese kabiny je nouzový sestup typicky do výšky 10.000 ft (FL100), tj. cca 3 km.

5 0
možnosti
RP

Máte pravdu, je to zjednodušené ... někde až zkreslující. Nechám to opravit. Každopádně děkuji za připomínky.

1 0
možnosti

Pokládám za vyloučené, aby letělo něco, co je těžší než vzduch. A těm silám v zatáčce taky vůbec nerozumím.

2 0
možnosti
DM

To je fakt.... ak tie operené vtáky sú naplnené héliom....;-D;-D;-D

1 0
možnosti
PD

Parádní článek. Díky za něj. I pro takového laika jako jsem já.

Dvakrát jsem letěl na vyhlídkovém letu a vyšlo na mě sedadlo vedle pilota. Poprvé jsem jen držel knipl, letěl rovně a držel výšku. Podruhé u Hradce Králové jsem i točil zatáčku a klesal na přistání. Byl to parádní zážitek. A to mám strach z výšek.

2 0
možnosti
PM

Radku, Vy nikdy nezklamete. Díky za o kousek hezčí neděli.

12 0
možnosti
EL

Nevím, ale za mých mladých let se koeficient odporu značil Cx (osa X, rovnoběžná se směrem proudění), což je konzistentní s označením Cy pro koeficient vztlaku (osa Y, kolmá na směr proudění).

Jinak ta mechanizace křídla ani tak nemění plochu křídla, jako jeho profil. A to je na letadle to podstatné. Oba koeficienty se pro různé profily křídla liší, často i řádově. A při nízké rychlosti si můžeme dovolit vysoký odpor - motor to utáhe - když potřebujeme dosáhnout potřebného vztlaku. Naopak při vysoké rychlosti nám i nízký koeficient vztlaku stačí - k rychlosti světla je daleko, hmotnost letadla se s rychlostí prakticky nemění - ale potřebujeme co nejvíce snížit odpor.

1 0
možnosti
RP

Za mých mladých také ;-D Už jsem viděl i F1 vztlak a F2 odpor.

Přesně tak je to v článku napsané, jednou z výjimek je Fowlerova klapka ...

To co popisujete dál vychází z úvodu ... odpor i vztlak rostou s druhou mocninou rychlosti ... proto zmíněné tenké profily

1 0
možnosti
VN

Nepamatuji si, že by jsme se na ZŠ učili vzoreček na výpočet vztlaku. :/

3 0
možnosti
BM

A taky si nepamatujete (z hodin jazyka mateřského), že se nepíše „by jsme” ale „bychom” :-)

8 0
možnosti
Foto

R^:-)Říkávaly, a nejen babičky: ,,VZDUCH NEMÁ TRÁMY!". Pokud mě pamětˇ neklame, dostalo se tohoto ,,poučení" i Jardovi, řečenému Notes, v knize ,,Kluci v povětří";-)

0 0
možnosti
MT

Velmi povedený, přesný a vzhledem k obsáhlosti problematiky i stručný článek. Smekám a děkuji.

P.S. onehdy jsem zachytil překvapivou informaci o špatném užití Bernoulliho rovnice pro návrh profilu křídla k uvažované letové obálce. Tudíž tloušťka profilu (resp. jeho klenutí) nemá na vztlak takový vliv, jako úhel náběhu. V ideálním případě by nejvyšší vztlak generovala tenká deska - v mé laické představě křídlo průkopníků letectví.

1 0
možnosti
Foto

Pro zajímavost Spitfire na ilustračním obrázku nese na sobě pokus o rekonstrukci označení jiného Spitfiru, který byl zasažen flakem, zničen při pokusu o nouzové přistání a jeho (československý) pilot ve věku 22 let zahynul (Spitfire LF Mk. XVIe, RR-227, 127. peruť RAF, S/Ldr Otto Smik, DFC).

0 0
možnosti
MT

Otto Smik byl dlouho zaměňován za jiného pilota, Belgičana Taymanse. Dokonce měl dvacet let jeho jméno na náhrobku.

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!