Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konstrukce kol pražských tramvají vychází ještě z koňky. Tratě se rychle ničí

Dopravní podnik se dostal do prekérní situace. Ukazuje se, že stamilionové investice do výměny tramvajových kolejí, které nabraly v posledních letech na obrátkách, mohou být zcela zbytečné. Nové kolejnice se totiž velmi rychle opotřebovávají.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Na vině je špatná konstrukce kolejnic i tramvajových kol typická pouze pro pražské vozy. V jiných městech jsou totiž odlišné.

Opravy tratí jsou zbytečné

Když se v hlavním městě objevily nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T nazývané Porsche, začalo se spekulovat, že jejich přílišná váha a neotočné podvozky ničí koleje.

Manažerům podniku bylo divné, že se podezřele rychle opotřebovávají i koleje, které byly mnohdy položeny jen před několika měsíci.

Na rozkrytí této záhady si pozvali kolegy z metra a odborníky z pardubické univerzity. Ti přišli s děsivým zjištěním: "Tramvajové trati opravujete zbytečně. Konstrukce kolejnic je totiž zastaralá a ničí je nevhodná kola všech pražských tramvají.“

Potíž je v tom, že zub na kolech, jemuž se říká okolek a který vede vůz ve žlábku kolejnice, je příliš malý a v obloucích a na křížení kolejnici odírá.

"Například v Ostravě mají tramvajovou síť postavenou na bázi železniční dopravy, a proto mají jejich tramvaje kola odvozená od kol železničních. V Praze nevycházíme z železnice, ale z kola koňky. A váha a rychlost koňské dráhy je někde úplně jinde než například u tramvaje Škoda 14T," vysvětlil vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Jan Šurovský.

Zjednodušeně řečeno: tramvaje projíždějící pražskými ulicemi mají subtilnější kola než například ve zmiňované Ostravě, ale i Brně, Mostě či Liberci.

Na kolejích v metropoli je pak daleko závažnější devastace oblouků a křížení. A nejen to – také hrozí větší riziko vykolejení, provoz je hlučnější a vozy při jízdě vibrují.

To znamená, že městský dopravce stojí před zlomovým rozhodnutím. Buď začít pracovat na vývoji nových konstrukcí tramvajových kol a vyměnit je u všech vozů v metropoli, nebo se smířit s tím, že bude koleje častěji opravovat.

Vymění se unikátní kolejnice

Má to však ještě jeden háček. Unikátní tvar kolejnic pokládaných v ulicích Prahy se vyrábí jen na jediném místě na světě. "Dělá se jen v Třinci pro nás na míru. To znamená, že je to drahé," podotkl Šurovský.

Dopravní podnik proto zvažuje i výměnu všech tratí ve městě. V ústředních dílnách v Hostivaři jsou už dokonce uskladněny kolejnice podobné železničním pro první zkušební úsek Kbelská – Lehovec. Potřebné miliardy na výměnu tratí ale podnik nemá.

Je rychlá, živá, ale těžká

Letos na jaře do Prahy dorazí poslední tramvaj Porsche. Bude jich šedesát. Premiéra těchto nízkopodlažních tramvají nebyla lehká. Cestující si na stříbrnočervený kloubový vůz nemohli zvyknout a mnozí ho zahrnuli kritikou: hluk, ve voze je horko a málo místa, předními dveřmi nelze nastupovat.

Výrobce – plzeňská Škoda Transportation – své "dítě" bránil. "To, že přední dveře neslouží cestujícím, je cena za požadavky na komfort a bezpečnost řidiče," vysvětloval výrobce. Později dodávané vozy už také nejsou zdaleka tak hlučné.

Pak se ale začalo mluvit i o tom, že vozy z plzeňské škodovky jsou příliš těžké a svými neotočnými podvozky poškozují koleje.

Tramvaje musely být dokonce staženy z některých dlouho neopravovaných tratí, aby je úplně "nedodělaly" – z trati do Řep, od Národního divadla, ze Spálené ulice. "Tramvaj splňuje všechny normy a její koncepce je v současnosti nejrozšířenější mezi moderními tramvajemi. Výpočty potvrdily, že opotřebení tratě není významně odlišné od jiných typů vozů," bránil Porsche Marek Herbst ze Škody Transportation.

Dnes mu začínají dávat za pravdu i technici pražského Dopravního podniku. Ukazuje se totiž, že koleje ničí všechny typy tramvají, které dopravce má, nejen Porsche. "Kolejová síť byla stavěna na typy vozů, které v Praze už dávno nejezdí," upozornil technický ředitel podniku Radek Zamrazil.

Kopec? Žádný problém

Porsche je oproti starším vozům o poznání těžší, což je však logické. Už jen tím, že je delší než ostatní typy. Musí také uvézt mnohem těžší trakční výzbroj, protože je vybaveno zařízením, které dokáže například při brzdění vracet energii do troleje. Tím je provoz vozu levnější.

Má také tři motory, jež pohánějí všechny tři podvozky. To si přála Praha kvůli strmým stoupáním v Tróji a na Barrandově. Vůz je tak mnohem živější a vyjet kopec mu nedělá problémy.

V polské Vratislavi, kam Plzeň také vozy dodává, mají Porsche pohon jen na dva podvozky, protože město leží v nížině.

Nízkopodlažní vozy chyběly

Proč se ale v Praze nedala nejdříve dohromady tramvajová síť a pak se teprve začalo s nákupem tramvají? Hlavnímu městu nízkopodlažní vozy citelně chyběly. Rodiče s kočárky, starší lidé a vozíčkáři se museli při nástupu a výstupu na zastávkách potýkat s vysokými schody a pro mnohé z nich byla jízda tramvají zapovězenou "kratochvílí".

Na spolehlivé tramvaje, které by mohli i tito cestující bez potíží využívat, se čekalo až do začátku roku 2006, než se metropolí rozjela první nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T. Poslední ze šedesátikusové série bude do Prahy dodána letos na jaře.

Otázkou zůstává, zda budou moci ve městě kvůli špatnému stavu tratí vůbec jezdit.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...