Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

Jedna z nejtišších tramvajových tratí v Praze zahájila provoz

aktualizováno  13:00
Z pražského Smíchova v pátek hodinu po poledni poprvé vyrazila tramvaj až do Radlic. Jela i místy, kudy vedly koleje už před osmdesáti lety. Podívejte se, jak 1,196 km dlouhý úsek vznikal.

Tramvajová smyčka Radlická | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Spolu s novou tratí se do nového kabátu převlékla i část Radlické ulice. Tramvaj usnadní cestování nejen na metro na Anděl, ale nově také na stanici Radlická. Díky speciálním stavebním úpravám bude patřit nový úsek k nejtišším v Praze. (Nejtišší úseky tramvajových těles najdete na Barrandově u zastávky Poliklinika Barrandov. Po tragické události zde musel Dopravní podnik umístit výstražné zařízení, které upozorňuje na přijíždějící tramvaj).

Mapa s novou tramvajovou tratí

Mapa s novou tramvajovou tratí do Radlic.

Co snižuje hluk

Na výstavbu byly použity moderní technologie pro tlumení hluku kolejí. Tramvajové těleso má pružné uchycení kolejnic, což výrazně snižuje vibrace, a tím i následně vznikající hluk. O další ztišení provozu se starají tlumící pryžové rohože nejen u kolejnic, ale také u odvodňovacích žlábků. Rohože jsou použity rovněž pod štěrkem, ve kterém jsou pražce. Kde to šlo, vyrostly nové protihlukové zábrany. Staronová tramvajová trať do Radlic tak bude jednou z nejtišších v Praze.

Proč je to staronová trať

Úsek ze Smíchova do Radlic byl postaven před 81 lety jako odbočka tratě z roku 1913 k usedlosti Koulka. Závěrečný úsek v Radlicích od Laurové k radlické škole byl dokonce jednokolejný (155 m), protože tehdy byla v těchto místech Radlická ulice velmi úzká.

Před radlickou školou končily tramvaje na koncové smyčce až do roku 1983. Koleje a zástavba ustoupila automobilové dopravě. Proběhly demolice, ale nová silnice nebyla úplně realizována.

Zcela nově budou tramvaje jezdit mezi radlickou školou ke stanici metra Radlická. Většinou úseků už jednou tramvaj jezdila.

Slavnostního zprovoznění se zúčastnil mimo jiné pražský primátor Pavel Bém nebo radní pro dopravu Radovan Šteiner. Nechyběl ani šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

"Kvůli finančním důvodům bude trvat minimálně dva roky, než zahájíme stavbu dalších tratí," okomentoval Dvořák plány do budoucna.

Zaniklá legenda - Laurová

Z pohledu fanoušků kolejové dopravy výstavbou zanikla tramvajová legenda - obratový trojúhelník, chcete-li úvraťové obratiště Laurová.

Původní obratový trojúhelník se zkrácenou kolejí

Původní obratový trojúhelník se zkrácenou kolejí odsouzený k likvidaci. Na místě již chybí trolej.

Po zrušení jednokolejky před radlickou školou až na Laurovou ze Smíchova vedly koleje, které neměly zakončení. Proto byl ke konci roku 1983 zřízen dočasný vratný trojúhelník (odborně úvraťové obratiště Laurová pro 3 vozy T3).

Obratiště bylo jako jediné v Praze i celé republice provozováno pravidelně až do jara letošního roku s přestávkami, vynucenými rekonstrukcí tramvajové tratě a výstavbou tunelů. Na konci své existence byla kolej pro obrácení tramvají zkrácena pro jeden vůz, aby na místě mohl vyrůst dům.

Po úvratovém obratišti nezbylo zcela nic

Nyní už po úvraťovém obratišti nezbylo vůbec nic.

Obratiště bylo nebezpečné pro řidiče, kteří byli často překvapeni couvající tramvají na vratném trojúhelníku. Proto bylo při modernizaci a prodloužení kolejí až na Radlickou zrušeno.

Více o této tramvajové specialitě čtěte v článku Co o tramvaji určitě nevíte aneb deset pražských tramvajových nej

Co vzniklo na staronové tramvajové trati

.
1. Rekonstrukce 455 metrů trati v ul. Radlická od křižovatky Křížová do křižovatky s ulicí Na Laurové.
2. Výstavba prodloužení o délce 741 m, a to od zrušeného nevyhovujícího úvraťového obratiště Laurová až ke stanici metra Radlická.
3. Tramvajová smyčka v prostoru před budovou ústředí ČSOB.
4. Čtyři nové moderní tramvajové zastávky s bezbariérovým přístupem: Radlická, Škola Radlice, Laurová, Braunova.
5. Řada nových opěrných zdí a protihlukových bariér.
6. Rekonstrukce přilehlých vozovek a chodníků a k přeložkám dotčených inženýrských sítí.
7. Nová tramvajová měnírna pro napájení tramvají.
8. Sociální zařízení na smyčce pro řidiče tramvají.
9. Informační systém včetně dispečerské řídící techniky.
10. Nové světelné signalizační zařízení, trakční vedení včetně dráhových kabelů, přeložka veřejného osvětlení... V rámci výstavby byly rovněž provedeny sadové úpravy v okolí stavby.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Tramvajová trať je navržena na zvýšeném tramvajovém pásu, který je součástí přilehlé pozemní komunikace. 

Rozkopaná Radlická, kolony aut, to je podzim 2007

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic představovalo pro řidiče komplikace, nápor aut musela zvládnout zúžená komunikace a objížďka.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Při prodloužení tramvajové tratě do Radlic se muselo postavit tramvajové těleso, jehož základ vidíte v prostoru zastávky Laurová.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Radlická ulice se musí především rozšířit.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

V první fázi výstavby vznikaly nové inženýrské sítě.

Na jaře 2008 se již rýsuje nová tramvajová trať
Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích - pražce výhybek jsou pevně uloženy v betonu.

Smyčka v Radlicích

Pryž pro tlumení hluku kolejnice.

Smyčka v Radlicích

Hluk snižuje také pružné uchycení kolejnic.

Smyčka v Radlicích

Uchycení  překrývá plastový kryt. Vznikne kryté kolejové těleso.

Smyčka v Radlicích

Pod štěrkem jsou tlumící pryžové rohože.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ulici Radlická. Lepící páskou je ke kolejím přichycena tlumící pryž.

Odvodnění

Odvodnění. I zde je tlumící pryž.

Stavební stroj s kolejovými nápravamiKolejová náprava

Kolejová náprava stavebního stroje.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová měnírna.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Dokončovací práce na trati - poslední zářijový týden
Pískové hospodářství

Pískové hospodářství na nové smyčce před centrálou ČSOB.

Nástupní zastávka Radlická

Nástupní zastávka Radlická.

Výstup z metra - stanice Radlická

Výstup z metra - stanice Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická - nástupní zastávka.

Multifunkční stojan s dotykovou obrazovkou a automatem na jízdenky

Multifunkční stojan s dotykovou obrazovkou a automatem na jízdenky.

Kamery na smyčce v Radlicích

Kamery na smyčce v Radlicích.

Návěstidla na tarmvajové smyčce v Radlicích

Návěstidla na tramvajové smyčce v Radlicích.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati - odvodnění.

Nové opěrné zdi

Nové opěrné zdi.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Staronová zastávka U školy

Staronová zastávka U školy.

V těchto místech již jednou jezdila tramvaj

V těchto místech již jednou jezdila tramvaj.

Radlická ulice je plná protihlukových stěn

Radlická ulice je plná protihlukových stěn.

Nová měnírna

Nová měnírna.

Nová zastávka Laurová

Nová zastávka Laurová.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová zastávka Laurová

Nová zastávka Laurová.

Měřící tramvaj v Radlické ul.

Měřicí vůz tramvaje v Radlické ul. kontroluje trolej.

Měřící tramvaj v Radlické ul.

Měřicí vůz tramvaje v Radlické ul. - pracovník DP kontroluje trolej.

Měření rozchodu kolejí

Měření rozchodu kolejí.

"Vzpomínka na zastávku" v konstrukci chodníku

"Vzpomínka na zastávku" v konstrukci chodníku.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.

  • Nejčtenější

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Rusko ukázalo novou „neviditelnou“ stíhačku. Šach mat má vzlétnout za dva roky

Rusko představilo chystaný „neviditelný“ letoun 5. generace. Stíhačka s přezdívkou Šach mat má jeden motor, v budoucnu...

Událost vyhubivší dinosaury, přichází průměrně jednou za 500 milionů let

Nové poznatky o kosmickém zabijákovi dinosaurů ukazují, že to byl temný kosmický tulák. Na zkoumání jeho původu se...

Jak začalo strategické bombardování a budování první protivzdušné obrany

Pod pojmem letecký souboj si většina lidí představí boj dvou letounů. V počátcích letectví se však utkávaly i letouny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poprava v přímém přenosu. Superzeppelin L 48 podlehl britským stíhačům

Červnový hromadný nálet šesti německých vzducholodí na Británii, v roce 1917, přišel hned na začátku o třetinu své...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

Skrýš v jihočeském klášteře vydala relikvii, hřeb může být z Kristova kříže

Archeologové našli v dutině klášterní zdi v Milevsku poklad. Trosky dřevěné schrány, zdobené zlatem a stříbrem, a...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...