Monstrózní jeřáb se v noci vyšplhal na Petřín. Mráz mu nevadil, naopak

  9:02aktualizováno  11:32
Jeden z největších mobilních jeřábů o hmotnosti 96 tun vyjel v noci na úterý na pražský Petřín, kde bude stavět most na Nebozízku.

Na Petříně začala náročná rekonstrukce mostu lanové dráhy. Starý byl v předchozích dnech zdemolován. Nový na místo dosadí druhý největší jeřáb v České republice, stroj s názvem LTM 1500. S protizávažím je jeho hmotnost 165 tun, zdvihnout dokáže břemeno až do hmotnosti 500 tun. Po silnici se dokáže pohybovat rychlostí 80 km/h.

Fotogalerie

Jeřáb se do petřínského svahu vydal v úterý po půlnoci tak, aby nedošlo k omezení provozu MHD a dopravy vůbec. Stavitel využil časové mezery v jízdním řádu tramvají, takže cestující omezení pocítili minimálně.

Mimo jiné bylo nutné odstranit semafor v Hellichově ulici, aby se jeřáb při nájezdu mohl otočit. Shodou okolností je zde mobilní zařízení, takže jej stačilo „pouze“ v několika lidech poodnést dočasně stranou. Nutná byla i demontáž několika lamp veřejného osvětlení přímo na parkové cestě, kudy se jeřáb na stanici Nebozízek (kde stavba mostu bude probíhat) vydal.

Cesta vzhůru probíhala za asistence minimálně deseti lidí, aby nedošlo k porušení chodníku ani vegetace. Namrzlá zem výstup paradoxně usnadnila, protože se stroj nepropadal do měkké hlíny, když musel vyjet ze zpevněné vozovky a nehrozilo utržení svahu.

Chodník parkem, po kterém se dosud proháněly nanejvýš dětské kočárky a výjimečně osobní automobily, bylo nutné dopředu rozšířit na 3,2 metru, aby jeřáb mohl vůbec projet. Pro ukotvení jeřábu byly směrem ze svahu vyhloubeny dvě jámy a směrem vzhůru postaveny dvě betonové věže pro rozložení patek stroje.

Zřízena byla 280 metrů dlouhá panelová komunikace a další zpevněné prostory pro otáčení návěsů, které na místo přivezou nosníky mostu. Použito bylo přes 300 betonových panelů a tuny zhutněného betonového recyklátu.

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Nový most na Nebozízku bude z prefabrikovaných předpjatých nosníků tvaru T, upravených pro potřeby lanové dráhy. Hmotnost jednoho nosníku je přibližně 20 tun. Celkem je nosná konstrukce tvořena 16 nosníky. Most bude mít osm polí o rozpětí deset až dvanáct metrů. Celková délka mostu je přibližně 89 metrů. Nové bude i nástupiště a schodiště, které budou též dovezeny a osazeny jako prefabrikáty.

Právě i kvůli hmotnosti jednotlivých nosníků a délce stavby bylo nutné použít obří stroj, jakým je LTM 1500. Jen jeho výložník (rameno jeřábu), dokáže i v krajních polohách (až na vzdálenost 61 metrů) uzvednout břemeno vážící 20 tun. Oněch zmiňovaných 500 tun uzvedne jeřáb „jen“ v rádiusu tří metrů.

Autor:
 

Nejčtenější

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Televizor jako roleta: nové LG se po vypnutí sroluje do podstavce

LG Signature OLED TV R je prvním televizorem, který se po vypnutí sroluje do...

Ve vypnutém stavu je to televizní stolek s vestavěným soundbarem, po zapnutí se z něj vyroluje 65" OLED obrazovka. Nový...

U Sony mi nacpali mikrofony do uší a já pochopil nadšení slavného rapera

360 Reality Audio

Hudební hvězda Pharrell Williams přišel na tiskovou konferenci Sony na veletrhu CES podpořit nový projekt 360 Reality...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Už brzy bude mít den „25 hodin“. Trendy, které vás potěší, ale i vyděsí

Přímé přenosy jsou extrémně oblíbené od té chvíle, kdy Facebook funkci Live....

V Česku jsou to zatím jen slova, která plní titulky technologických i zpravodajských webů. Letos se však řada z nich...

Další z rubriky

OBRAZEM: Kluzák porazil „tryskáče“. Československá letadla století

Albatros a Delfin

Součástí projektu Československá křídla 1918 - 2018 byla mimo jiné anketa Nejpopulárnější československé letadlo...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském množství exportována...

Těla byla nahá, v šatech odešli povstalci. Následky havárie letu OK-584

Letoun DC-3 "Dakota" v barvách ČSA na ruzyňském letišti

Trosky letu OK-584 jsou rozesety na úpatí řeckého pohoří Taygetos. Na místo havárie se z ČSA vydává Josef Hubáček a...

Najdete na iDNES.cz