4 R.38 – chatrná vzducholoď a divoké manévry
Vzducholoď R.38 patřila ke třídě A, objednané na konci první světové války pro Královské námořnictvo, k vykonávání dlouhých hlídkových letů nad Severním mořem. Stavba R 38 byla zahájena v únoru 1919. Původně měla mít třída čtyři jednotky, ale po podepsání příměří byla objednávka na další tři zrušena. Ale to nebyl konec úsporným opatřením. Rozestavěný trup R.38 byl nabídnutý k odprodeji USA.
Spojené státy souhlasily, protože plánovaly zavedení vzducholodí do výzbroje. Zeppeliny, které měly dostat v rámci válečných reparací, byly zničené vlastními posádkami. Před dokončením R.38 Američané objednali některé změny. Vzducholoď dlouhou 212 m s objemem 76 tisíc m3 pohánělo šest motorů Sunbeam Cossac III s výkonem po 260 kW. Do USA měla R.38 odplout vlastní silou. Američané požadovali před předáním dvě zkušební plavby (100 a 50 hodin), včetně testů za špatného počasí. Britové se snažili zkrátit testy na jeden den.
První plavba proběhla 23. – 24. června 1921 ve Velké Británii. Najevo vyšly problémy s řiditelností. Řídicí plochy byly upravené, ale problémy přetrvávaly i při druhé plavbě. Navíc došlo při rychlosti přes 90 km/h k oscilaci tělesa a prasknutí několika výztuh. Opět byly provedené nezbytné opravy a úpravy. Další plavba byla naplánovaná na 23. srpna 1921. Cílovou destinací byla námořní základna Pulham, vybavená kotevním stožárem.
Kotvení se nepodařilo kvůli nízkým mrakům a vzducholoď strávila noc nad mořem. Následující den probíhaly nad městem Hull zkoušky rychlosti a manévrování. Vzducholoď dosáhla rychlosti přes 100 km/h ve výšce pouhých 760 m. Bylo vidět, že kormidelník provedl několik rychlých výchylek kormidel až do úhlu 25 o na každou stranu. Něco podobného si nikdo nedovolil ani na vyzkoušených vzducholodích. V 17:37 byly davy přihlížejících diváků svědky toho, jak se těleso vzducholodi uprostřed zlomilo a z jeho útrob vypadávali lidé i předměty. Potom následovaly dvě exploze, které vytloukly okna v celém okolí.
Z celé posádky 17 Američanů přežil jediný a z 32 Britů přežili 4. Ztroskotání vzducholodi bylo předmětem rozsáhlého vyšetřování. Při něm vyšly najevo chyby v konstrukci, na které upozorňovali Američané ještě před dokončením. Na druhou stranu, na tak prudké manévry při vysoké rychlosti nebyla vzducholoď stavěná. Havárie R.38 (nebo ZR-2, což mělo být americké označení) znamenala konec stavby ztužených vzducholodí pro královské námořnictvo.