Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vídeňské elektrobusy topí bateriemi místo nafty. Jezdí totiž „na tramvaj“

Vídeň zavedla do provozu jako první v Evropě plně elektrické autobusy. Na rozdíl od elektrobusů provozovaných v Česku i jinde v Evropě ty vídeňské elektřinou i topí. Díky krátkému tankování proudem z napájecí soustavy tramvají jim nevadí ani třeskutý mráz.

Vídeň to myslí se zlepšením vzduchu v centru města vážně. Znečistění z ulic vytlačuje neustále vylepšovanou organizací veškeré dopravy. Výfuky aut i autobusů odsouvá z centra metropole ve prospěch bezemisní dopravy. Kromě podpory cyklistů a chodců zavádí moderní vozidla s pohonem na LPG. CNG a beztrolejový elektrický pohon vozidel městské hromadné dopravy.

Takzvané eBusy uvedla do praxe jako první v Evropě. Ty, na rozdíl od jiných elektrobusů, v Evropě nejenže jezdí na elektrickou energii, ale také topí proudem z baterií.

Před uvedením do provozu prošel koncept ekonomickým auditem. Vyšší počáteční náklady vyvažují nižší provozní náklady (za energii a údržbu). Po ujetí 70-80 tisíc kilometrů by měl podle výpočtů vůz začít šetřit.

Topení proudem umožňuje krátké (do)tankování elektřinou

Bateriemi poháněná vozidla trápí podobný problém jako majitele chytrých telefonů, tedy nízká výdrž akumulátorů (majitelé smartphonů ji řeší častým dobíjením).

Konstruktéři elektrovýzbroje eBusu ze Siemensu proměnili závislost na dobíjení elektrobusů na výhodu v tom smyslu, že využili jejich pravidelných krátkých zastávek na konečné stanici. Když zde autobus před opětovným výjezdem stojí, má čas na krátké intenzivní dobití akumulátorů. Právě díky tomu může eBus topit, nebo v létě chladit proudem.

Čoudivé tajemství

Běžné elektrobusy mají své zimní, kouřivé tajemství v podobě nezávislého naftového topení, které vypouští mnohem více emisí, něž běžný dieselový motor.

Dobíjení před další jízdou (z krátké troleje na konečné stanici) navíc pomohlo vyřešit úbytek kapacity akumulátorů v zimě.

Energie pro eBusy se získává typicky rakousky, to znamená efektivně a levně, přesněji téměř zadarmo (s výjimkou vstupní investice). Tedy ne z rozvodny vybudované výhradně pro eBusy, ale využitím rekuperované energie od tramvají.

Jak se tankuje tramvaj

Vídeňský eBus

Zjednodušeně lze eBus popsat jako trolejbus, který nepotřebuje troleje.

Koncepce Siemensu byla poprvé použita k zástavbě osmimetrového autobusu Rampini ve Vídni.

Pohon spalovacím motorem byl nahrazen elektromotorem. Uvolněné prostory (nádrž, motor, převodovka, chlazení) byly využity k instalaci akumulátorů. 

Elektrovýzbroj, dvoupólový sběrač a tři akumulátory jsou na střeše vozidla.

Energii ze stejnosměrné napájecí soustavy 650 V z nedaleké tramvajové tratě (převážně získanou z brzdění tramvají z nedaleké rušné tramvajové křižovatky) přivádí v zemi uložený kabel do asi 20 metrů dlouhých "trolejbusových" trolejí. 

Nejprve řidič zaparkuje vozidlo jen pár metrů od zastávky pod troleje. Poté eBus zajistí a zavře. V zadní části otevře skříňku a vysune dvoupólový sběrač proudu, který se podobá tomu z tramvají. Rozdíl je v tom, že snímá současně dva vodiče (kladný a záporný pól).

Rychlé dobíjení trvá deset až patnáct minut a probíhá po osmi až patnácti kilometrech jízdy. Toto dobíjení Li-Fe akumulátorů zdvojnásobuje jejich životnost, neboť zabraňuje jejich úplnému vybití.

K dotankování během jízdy se také využívá vodou chlazený pohon Siemens Elfa. Při brzdění funguje v režimu generátoru. Energie získaná zpomalením vozidla se tudíž nemaří, ale používá se k dobíjení. Také díky tomu je spotřeba energie eBusu asi o čtvrtinu menší, než u vozidla poháněného spalovacím motorem.

Vídeňský eBus
Vídeňský eBus provádí rychlé dobíjení ve stanici pomocí dvoupólového sběrače
(Do)tankování proudem (doslovný překlad z němčiny) v první zastávce okružní
Řidič před jízdou z ovládací skříně vypne dobíjení eBusu (provádí se osmi až

Ve vozovně ještě probíhá pomalé dobíjení, kdy se využívá rekuperovaná energie ze sítě metra a tramvají.

V zásadě všechny běžně vyráběné autobusy městské hromadné dopravy jde přímo vyrobit jako eBusy, které, na rozdíl od trolejbusů jezdí v ulicích podobně svobodně jako autobusy.

Základní technické údaje

Motor: Třífázový asynchronní vodou chlazený Siemens Elfa 85/150 kW
Maximální rychlost: 62 km/h
Hmotnost prázdného vozidla: 8 250 kg
Maximální hmotnost: 12 000 kg
Baterie: Li-Fe 96 kWh
Umístění baterií: tři - střecha, jeden - nádrž, pět - místo spal. motoru
Topení, klimatizace: plně elektrická pro řidiče i cestující
Délka/šířka/výška: 7720/2200/3050 mm

Obsaditelnost: 13 sedících, 26 stojících + jeden vozíčkář a řidič

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 172 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...