Jak se řídí hlavní nádraží. K zastavení provozu stačí dvě tlačítka

aktualizováno 
Z pražského hlavního nádraží není řízen jen provoz na této stanici, ale i například dráha na Masarykovo nádraží, do Libně a další. Vše zvládne několik výpravčích. Nepotřebují halu, vejdou se do místnosti o něco větší než obývací pokoj.

Přímo z prvního nástupiště vstupujeme do jedněch dveří, kterých je po celé délce perónu několik. Po schodišti, které vypadá jako z činžovního domu z konce 19. století, pak stoupáme do druhého patra. Na konci chodby pak vcházíme do seriózně se tvářících dřevěných dveří s prosklenou horní polovinou a nápisem Dopravní kancelář.

Krátce po desáté dopoledne je na hlavním nádraží v Praze nejmenší provoz.

Krátce po desáté dopoledne je na hlavním nádraží v Praze nejmenší provoz.

Do Dopravní kanceláře se vstupuje z prvního nástupiště.

Vstup do Dopravní kanceláře na hlavním nádraží v Praze je z prvního nástupiště.

Před námi se otevírá místnost, které vévodí velkoplošná obrazovka, před níž jsou dva výpravčí a za nimi stupňovitě další pracovníci.

Odsud se řídí kompletní provoz nádraží a přilehlých tratí. Právě z této místnosti je možné vyhlásit tzv. generální stop, kdy se kompletně zastaví provoz na trati.

Stanoviště výpravčího. Bílý telefon má dvě červená tlačítka pro zastavení...

Stanoviště výpravčího na hlavním nádraží. Bílý telefon má dvě červená tlačítka pro zastavení provozu.

"V řádech minut jsme pak schopni jednotlivým vlakům znovu umožnit jízdu," sděluje nám výpravčí Jan Birger, který má dnešní směnu na starosti. Jak se dozvídáme, zdejší pracovníci se střídají po dvanácti hodinách a během dne jim "rukama projde" v průměru 800 - 900 vlaků.

Zajímala nás hlavní tabule ukazující stav nádraží a přilehlých tratí. Její kopii mají oba výpravčí před sebou na monitorech spolu s obrazem z kamer, které sledují provoz na nádraží.

Fotogalerie

Displej pak u jednotlivých úseků ukazuje jejich stav pomocí barev. Šedá barva značí kolej. Zelený úsek zobrazuje postavenou jízdní cestu pro vlak. Červená barva pak signalizuje aktuální postavení vlaku, a tím pádem obsazenou kolej. Zároveň se zobrazuje označení konkrétního vlaku.

Malý displej vedle tabule pak ovládá osvětlení stanice a elektrické vyhřívání výhybek.

Povinností výpravčího je sledovat a řídit provoz a řešit případné nenadálé události, kterými mohou být například chyba strojvůdce, pád osoby do kolejiště či výpadek elektrické energie.  

Vlaky z tunelů dostaneme

K hlavnímu nádraží vedou kvůli záloze tři zdroje elektrické energie, hlavní je od Žižkova, ale využít lze 6kW ve směru od Národního divadla. Pokud ani jeden z nich není k dispozici, pak jsou zapojeny akumulátory, které udrží stanici v provozu po přibližně 30 minut. To proto, aby se například podařilo dostat ven vlaky uvázlé v tunelu.

Telefon poslední záchrany. V případě kompletního výpadku elektrické energie je...

Telefon poslední záchrany. V případě kompletního výpadku elektrické energie je možně tímto telefonem s kličkou na výrobu elektřiny dát z hlavního nádraží vědět sousedním stanicím.

Spíše jako historická relikvie pak je na jednom ze stolů dvojice telefonů s kličkou na výrobu elektrické energie. I v dnešní době mobilních telefonů a levných vysílaček je lze využít.

"Dokážeme se s ním v případě kompletního výpadku proudu spojit se sousedními stanicemi a na návěstidla, která jsou před stanicemi," řekl výpravčí Jan Birger.

Vše bude řízeno centrálně

Patrně i řízení vlaků na hlavním nádraží čekají změny. Počet výpravčích a dalších zaměstnanců, pečujících o provoz na české železnici, totiž v příštích letech klesne. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce provoz na tuzemských tratích čím dál více řídit centrálně ze dvou míst, z Prahy a Přerova. Od prosince totiž startuje projekt Centralizace dispečerských pracovišť, který bude do roku 2020 znamenat konec výpravčích na většině nádraží na hlavních tratích.

Autor:
 

Nejčtenější

Dětem škodí obrazovky a displeje. Ale jinak, než si rodiče obvykle myslí

Jak všudypřítomné displeje ovlivňují výchovu dětí? (ilustrační fotografie)

Světová zdravotnická organizace vydala nová doporučení ohledně aktivit vhodných pro malé děti. Nejvíce pozornosti si...

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době.

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Ryby vidí tmu jinak. Český objev z hloubi moří se dostane do učebnic

Beztrnovka stříbřitá má na poměry hlubokomořských tvorů poměrně nenápadný...

Bioložka Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty se s kolegy „potopila“ do oblasti, která je Čechům obvykle vzdálená:...

Aktualizujte si WhatsApp. Kvůli chybě vás mohli útočníci odposlouchávat

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)

Nový trik využívající chybu v komunikační aplikaci WhatsApp umožnil na základě zmeškaného hovoru nainstalovat do...

Další z rubriky

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době.

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Na počátku slavné éry československého letectví stála Bohemia B-5 z Plzně

Bohemia B 5

Pouze jedno československé letadlo mohlo být tím prvním. Čestnou pozici obsadil líbivý dvouplošník Bohemia B-5,...

Najdete na iDNES.cz