Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

  18:03aktualizováno  18:03
Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Maximální rychlost Hyperloopu by mohla dosahovat až 1200 km/h. | foto: Hyperloop Tech

Bratislava zažila zajímavou zahraniční návštěvu - alespoň z hlediska technických fandů. Na Slovenku tento týden byl Dirk Ahlborn, šéf firmy Hyperloop Transportation Technologies. Setkal se s mladými podnikateli v IT a technických oborech (oni sami by se mnohem spíše označili za „startupisty“) a - což je kupodivu zajímavější - i představiteli několika ministerstev. Na pořadu jednání totiž byl i projekt Hyperloop, tedy návrh na jakousi potrubní poštu pro lidi, která by měla nabídnout v podstatě výrazně rychlejší rychlovlaky.

Jedna ze součástí budoucí testovací tratě pro dopravní systém Hyperloop. Na...

Jedna ze součástí budoucí testovací tratě pro dopravní systém Hyperloop. Na dodávkách se mají podílet renomované firmy. Vakuové pumpy například dodá švýcarská firma Oerlikon, která se například podílela na stavbě urychlovače v CERNu.

O projektu jsme už psali podrobněji, nyní jen připomeňme, že by se mělo jednat o nadzemní tubus se sníženým tlakem, ve kterém se na vzduchovém polštáři pohybují kapsle urychlované elektrickými motory po stěnách tunelu. Cestovní rychlost by mohla dosahovat zhruba od několika set do 1 300 kilometrů za hodinu, odhaduje Elon Musk, šéf firem SpaceX a Tesla, který je duchovním otcem nápadu.

Musk představil Hyperloop jako koncept, na jehož realizaci nemá čas a energii. Napřed to vypadalo, že půjde jen o fantazii na papíře (který jak známo snese vše). Ale i když je kolem konceptu stále dosti otazníků, brzy se kupodivu našli lidé, kteří tvrdí, že jsou ochotni se do realizace pustit. Jde o dva subjekty: jedním je z nich je Hyperloop Technologies, rizikovým kapitálem financovaná malá firma, která chce postavit zkušební trať ve státě Nevada.

Tím druhým je právě Hyperloop Transportation Technologies (HTT) vedená Dirkem Ahlbornem, která už má údajně zažádáno o stavební povolení několikakilometrové zkušební trati v Kalifornii. Firma pracuje tak trochu jako „sdružení zapálených profesionálů“. Podle rozhovoru jejího spolumajitele Bibopa Gresta pro TechCrunch z letošního ledna pro firmu pracuje asi 520 lidí téměř výhradně jen za opce na nákup akcií (samozřejmě nejde o práci na plný úvazek, minimální „úvazek“ je 10 hodin týdně). I kvůli netradiční struktuře společnosti její šéf Ahlborn objíždí celou řadu zemí světa (třeba reportér Popular Science ho potkal v Dubaji) - shání pro projekt vhodné spolupracovníky a samozřejmě i finanční zdroje.

Jak má fungovat Hyperloop

První oficiální vizualizace dopravního systému Hyperloop

První oficiální vizualizace dopravního systému Hyperloop

Slovensko je tak jen jednou z jeho zastávek, ovšem alespoň podle slovenského ministerstva hospodářství byla její důležitost zřejmě o něco vyšší než obvykle. Prvním krokem Hyperloopu v Evropě by mohlo být propojení Bratislavy a Vídně. Následovat by mohlo postupné rozšiřování sítě. Podle mluvčí ministerstva Miriam Žákové se totiž na návštěvě mělo mluvit také „o možnosti spojení metropolí zemí V4 a Vídně přes Hyperloop, protože v takovém malém regionu je letecká doprava nákladná a neefektivní.“

Slovenské ministerstvo hospodářství a HTT během návštěvy podepsaly memorandum o vůli ke vzájemné spolupráci, které však nic moc neznamená a nenaznačuje, jak by spolupráce mohla vypadat a kdy mohlo dojít k jejímu naplnění. Neměli bychom si tedy dělat velké naděje a alespoň zatím v Ahlbornově návštěvě nevidět nic víc, než prezentaci jednoho hodně ambiciózního startupu, který slibem nezarmoutí. A můžeme s napětím čekat, zda a případně co se bude dít dále.

Podívejte se, jak hyperloop funguje:

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Levněji už to nejde. Největší televizor z Opavy však má své mouchy

Nabídku LCD televizorů na českém trhu nově rozšířily modely značky GoSat. Všechny stojí do deseti tisíc korun a my si...

Auto je zbytečné, je to fosilní zábava, řekl fyzik v Rozstřelu

Mít vlastní auto ve městě dnes není luxus, nýbrž „opruz“ - a dobrý způsob, jak snížit naší spotřebu peněz i materiálu,...

Jaká jsou nejlepší sluchátka Apple? Postavili jsme je proti špičce od Sony

Jsou prodejní hit, často vyprodané. Jsou od Applu, a tak jsou pro mnohé zákazníky automatickou volbou. Ale když necháme...

Tajný kód v dokladech i program na výběr ideálního agenta. Co chystala StB

I všemocná komunistická Státní bezpečnost se potýkala s problémem obrovského množství informací a nemožnosti je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jaké bylo ve skutečnosti zvíře, kterému se smáli v Cestě do pravěku

Nejen malým klukům tvor zvaný uintatérium může připadat zvláštně a směšně. Ale podrobnější pohled na jeho evoluční...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Boeing 777X nevydržel zátěžový test, roztrhl se. Výrobce to tajil

Při testu pevnosti nového letounu 777X americké společnosti Boeing nevydržel jeho trup, informoval americký list...

Bill Gates věří „horké“ solární elektrárně. Ale bude k něčemu?

Kalifornská firma, do které investoval i Bill Gates, oznámila, že postavila solární elektrárnu vyvíjející rekordní...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz