Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

  18:03aktualizováno  18:03
Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Maximální rychlost Hyperloopu by mohla dosahovat až 1200 km/h. | foto: Hyperloop Tech

Bratislava zažila zajímavou zahraniční návštěvu - alespoň z hlediska technických fandů. Na Slovenku tento týden byl Dirk Ahlborn, šéf firmy Hyperloop Transportation Technologies. Setkal se s mladými podnikateli v IT a technických oborech (oni sami by se mnohem spíše označili za „startupisty“) a - což je kupodivu zajímavější - i představiteli několika ministerstev. Na pořadu jednání totiž byl i projekt Hyperloop, tedy návrh na jakousi potrubní poštu pro lidi, která by měla nabídnout v podstatě výrazně rychlejší rychlovlaky.

Jedna ze součástí budoucí testovací tratě pro dopravní systém Hyperloop. Na...

Jedna ze součástí budoucí testovací tratě pro dopravní systém Hyperloop. Na dodávkách se mají podílet renomované firmy. Vakuové pumpy například dodá švýcarská firma Oerlikon, která se například podílela na stavbě urychlovače v CERNu.

O projektu jsme už psali podrobněji, nyní jen připomeňme, že by se mělo jednat o nadzemní tubus se sníženým tlakem, ve kterém se na vzduchovém polštáři pohybují kapsle urychlované elektrickými motory po stěnách tunelu. Cestovní rychlost by mohla dosahovat zhruba od několika set do 1 300 kilometrů za hodinu, odhaduje Elon Musk, šéf firem SpaceX a Tesla, který je duchovním otcem nápadu.

Musk představil Hyperloop jako koncept, na jehož realizaci nemá čas a energii. Napřed to vypadalo, že půjde jen o fantazii na papíře (který jak známo snese vše). Ale i když je kolem konceptu stále dosti otazníků, brzy se kupodivu našli lidé, kteří tvrdí, že jsou ochotni se do realizace pustit. Jde o dva subjekty: jedním je z nich je Hyperloop Technologies, rizikovým kapitálem financovaná malá firma, která chce postavit zkušební trať ve státě Nevada.

Tím druhým je právě Hyperloop Transportation Technologies (HTT) vedená Dirkem Ahlbornem, která už má údajně zažádáno o stavební povolení několikakilometrové zkušební trati v Kalifornii. Firma pracuje tak trochu jako „sdružení zapálených profesionálů“. Podle rozhovoru jejího spolumajitele Bibopa Gresta pro TechCrunch z letošního ledna pro firmu pracuje asi 520 lidí téměř výhradně jen za opce na nákup akcií (samozřejmě nejde o práci na plný úvazek, minimální „úvazek“ je 10 hodin týdně). I kvůli netradiční struktuře společnosti její šéf Ahlborn objíždí celou řadu zemí světa (třeba reportér Popular Science ho potkal v Dubaji) - shání pro projekt vhodné spolupracovníky a samozřejmě i finanční zdroje.

Jak má fungovat Hyperloop

První oficiální vizualizace dopravního systému Hyperloop

První oficiální vizualizace dopravního systému Hyperloop

Slovensko je tak jen jednou z jeho zastávek, ovšem alespoň podle slovenského ministerstva hospodářství byla její důležitost zřejmě o něco vyšší než obvykle. Prvním krokem Hyperloopu v Evropě by mohlo být propojení Bratislavy a Vídně. Následovat by mohlo postupné rozšiřování sítě. Podle mluvčí ministerstva Miriam Žákové se totiž na návštěvě mělo mluvit také „o možnosti spojení metropolí zemí V4 a Vídně přes Hyperloop, protože v takovém malém regionu je letecká doprava nákladná a neefektivní.“

Slovenské ministerstvo hospodářství a HTT během návštěvy podepsaly memorandum o vůli ke vzájemné spolupráci, které však nic moc neznamená a nenaznačuje, jak by spolupráce mohla vypadat a kdy mohlo dojít k jejímu naplnění. Neměli bychom si tedy dělat velké naděje a alespoň zatím v Ahlbornově návštěvě nevidět nic víc, než prezentaci jednoho hodně ambiciózního startupu, který slibem nezarmoutí. A můžeme s napětím čekat, zda a případně co se bude dít dále.

Podívejte se, jak hyperloop funguje:

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

I dívka zvedne těžký kufr jako nic. První exoskeletony míří na letiště

Naložit stovky dvacetikilových kufrů je makačka, vyměnit padesátikilové kolo fuška pro dva. Společnost Sarcos a Delta...

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

NASA dala po letech zelenou tichému nadzvukovému letadlu

Americká společnost Lockheed-Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic...

Válečné útoky i tragické omyly: Civilní letadla nemají proti střele šanci

Podle informací západních politiků je pravděpodobné, že ukrajinské letadlo u Teheránu spadlo po zásahu řízenou střelou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz