Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Superrychlá potrubní přeprava lidí Hyperloop se opravdu začíná stavět

  18:45aktualizováno  18:45
Již příští měsíc by měla být zahájena stavba testovacího okruhu dopravního systému Hyperloop. Má to být uzavřená pneumaticky poháněná rychlodráha, kde se speciální kapsle budou pohybovat rychlostí až 1 300 km/h.

Už v listopadu by měl být položen základní kámen testovacího okruhu, kde se uskuteční jeden ze snů o budoucnosti dopravy Elona Muska (zakladatel firem jako PayPal, Space X, Tesla). Osm kilometrů dlouhý okruh systému Hyperloop má stát 150 milionů dolarů (cca 3,675 miliardy korun). Financování má zajistit investice ze soukromých firem, jako jsou Formation 8, Sherpa Ventures, Zhen Capital, David O. Sacks a další. Zaměstnanci budou podle časopisu Wired placeni formou akcií.

O zahájení stavby mluvil podle serveru Dezeen šéf projektu Bibop Gabriele Gresta na jedné londýnské konferenci. Stavba má začít do dvou až tří týdnů a plánované dokončení je stanoveno za dalších zhruba 32 měsíců. Stavba bude probíhat v Kalifornii na území plánovaného solárního městečka Quay Valley.

Na vzduchovém polštáři

V Hyperloopu se lidé či auta budou pohybovat jako náboj v hlavni elektromagnetické pušky. Dopravní kapsle dosáhne rychlosti kolem 1 300 kilometrů za hodinu. To však bude rychlost nákladních kapslí, lidé budou jezdit téměř pětkrát pomaleji, alespoň tedy v testovacím provozu.

Fotogalerie

Hyperloop je nízkotlaká trubice s dopravními kapslemi, které se v jednu chvíli pohybují po celé délce tubusu. Původní projekt počítal s tubusem s průměrem 2,3 metru (3,3m nákladní verze). V něm má být tlak vzduchu šestkrát menší, než je tlak atmosféry na Marsu. Konkrétně 100 pascalů, což v pozemských podmínkách zhruba odpovídá tlaku vzduchu ve výšce 45 kilometrů nad mořem. Z provozních důvodů byl využit právě nízkotlaký a ne vakuový systém se zcela odčerpaným vzduchem, který by si vyžádal vyšší náklady.

Pohyb kapslí mají zajišťovat lineární elektromotory na stěnách tubusu. Měly by pokrývat jen zhruba jedno procento délky tunelu a pravidelně kapsle urychlovat. Baterie jsou podle Muska příliš těžké, než aby mohly být přímo v kapslích.

Kabiny se budou pohybovat na vzduchovém polštáři, který bude vytvořen stlačeným vzduchem a aerodynamickým vztlakem. Každá kapsle má 28 ližin, na kterých má „plout“ po vzduchovém polštáři. To se však může změnit, pokud nějaká firma nebo studentský tým vyvine kapsli lepší.

Klíčovou součástí návrhu je kompresor na palubě každé kapsle. Zaprvé vytváří vzduchové polštáře, po kterých kapse klouže, a za druhé řeší největší aerodynamický problém Hyperloopu, tedy správné obtékání.

Rychle se pohybující předmět jako kapsle by v podobné relativně úzké trubici totiž před sebou tlačil vzduch. Proudění není tak hladké, aby vzduch unikal podél stěn, i když tam na pohled je dostatek místa. Kapsle by za normálních okolností prostě fungovala jako píst ve válci. Vzduch před kabinou by pak samozřejmě vedl ke zpomalení jízdy.

Právě proto má mít každá kabinka Hyperloop v přídi kompresor, který odsává vzduch natlakovaný před kapslí, používá ho k udržení vzduchového polštáře a zbytek vypouští za kapslí.

Systém je navržen tak, aby odolal zemětřesení a byl odolný vůči povětrnostním vlivům. Každý pylon, který trubku podpírá, má být schopen unést sedm kapslí s cestujícími.

Zajímavé je, že firma počítá s určitou energetickou soběstačností. Přebytky získané solární, větrné a kinetické energie přeměněné na elektrickou se mají vracet do sítě a přinášet další příjem.

„Spotřebujeme méně energie, než vyrobíme. Elektřinu tak můžeme přeprodávat,“ tvrdí podle serveru Dezeen ředitel Gresta.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Boeing 777X nevydržel zátěžový test, roztrhl se. Výrobce to tajil

Při testu pevnosti nového letounu 777X americké společnosti Boeing nevydržel jeho trup, informoval americký list...

Levněji už to nejde. Největší televizor z Opavy však má své mouchy

Nabídku LCD televizorů na českém trhu nově rozšířily modely značky GoSat. Všechny stojí do deseti tisíc korun a my si...

Auto je zbytečné, je to fosilní zábava, řekl fyzik v Rozstřelu

Mít vlastní auto ve městě dnes není luxus, nýbrž „opruz“ - a dobrý způsob, jak snížit naší spotřebu peněz i materiálu,...

Fotografie z periferie světa. Podívejte se na dílo, které vznikalo 22 let

Krása i naprostá devastace. Hojnost i fatální nedostatek. To jsou některé z kontrastů, které charakterizují jednu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jaká jsou nejlepší sluchátka Apple? Postavili jsme je proti špičce od Sony

Jsou prodejní hit, často vyprodané. Jsou od Applu, a tak jsou pro mnohé zákazníky automatickou volbou. Ale když necháme...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

Bill Gates věří „horké“ solární elektrárně. Ale bude k něčemu?

Kalifornská firma, do které investoval i Bill Gates, oznámila, že postavila solární elektrárnu vyvíjející rekordní...

Když se luxus začal měnit v přeplněný autobus. Jak se létalo před 30 lety

První letenky za pár stovek, nekuřácké lety, zákaz tekutin na palubě, přísnější prohlídky na letištích. Přečtěte si, co...

„Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

Najdete na iDNES.cz