Úterý 7. února 2023, svátek má Veronika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. února 2023 Veronika

První Boeing 757 přivezl do Prahy počítače IBM pro vyvolené soudruhy

Ve své letce ho má i prezident USA. Legendární Boeing 757-2G4 (C-32A) neboli Air Force Two přiletěl do Prahy již několikrát. Pro piloty byl v osmdesátých letech nový boeing velkým zlepšením. Když poprvé přiletěl na zkoušku do Prahy, ještě voněl novotou. Na první přílet vzpomíná Lubor Obendrauf.
Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983 | foto: Lubor Obendrauf

Dvoumotorový dopravní letoun Boeing 757 ve „vládní“ úpravě 757-2G4 (C-32A) coby Air Force Two přiletěl do Prahy zatím naposledy 23. 1. 2018. Mezi fanoušky letectví se následně rozhořela debata, kdy se tento typ letounu podíval do hlavního města poprvé. Ve svém archivu jsem z tohoto příletu dohledal fotografie.

Nad Prahou se žení čerti

Společnost British Airways se začátkem 80. let minulého století rozhodla v rámci svého pravidelného „omlazování“ poměrně široké flotily objednat nové americké letouny Boeing 757 a jako to bylo i dříve – s proudovými motory Rolls-Royce domácí výroby.

Před objednáním prvních letadel tomu předcházela důkladná analýza jednotlivých linek, kam by mohl nový letoun pravidelně létat. Boeing se netajil ambicemi být vedoucím dodavatelem střednětraťových letounů s jednou uličkou mezi sedačkami, zato se vším komfortem pro cestující a nízkými provozními náklady.

K lákadlům pro letecké společnosti patřilo i vybavení pilotní kabiny moderními obrazovkami místo klasických analogových přístrojů a celá řada dalších novinek. Samozřejmě se počítalo i s možným nasazením letounu i k nám do Prahy v případě, že bude na danou linku více cestujících a nákladu.

A takový případ nastal v pondělí 12. prosince 1983. V ten den se zde trochu „ženili čerti“, kdy se střídaly sněhové přeháňky, ale nárazový vítr se po ránu trochu utišil a jen po přechodu studené fronty o dva dny dříve se na Ruzyni střídaly sněhové přeháňky s teplotami jen pár stupňů pod nulou. Na pravidelnou linku z Londýna – Heathrow do Prahy byl díky většímu počtu cestujících vypraven nový typ - Boeing 757 -236 s registrací G-BIKI. 

Letadlo ještě vonělo novotou, vždyť bylo dodáno teprve 30. 11. 1983. Letoun výrobního čísla 22180 poprvé vzlétl 6. 10. 1983 s dvojicí motorů Rolls-Royce RB211-535C. Tehdy na ruzyňské letiště byly pozváni novináři a dokonce Československá televize o příletu první „sedmpětsedmy“ do Prahy (a Československa vůbec) natočila krátkou reportáž. Ve svém archivu jsem z uvedené akce objevil původní fotografie, jednak černobílé, ale také jednu barevnou.

Špatné počasí bohužel neumožnilo pořídit fotografům kvalitnější záběry. A tak pro srovnání krásných starých barev tohoto stroje přikládám ještě fotografie stejného typu letounu i dopravce z léta 1984, včetně nezbytného vozu Škoda jako „follow me“. Některé fotografie byly pořízeny z dnes již neexistující terasy, kde měli fotografové letadla doslova jako na dlani. Zajímavé srovnání bylo například s letouny TU-134A ČSA i dalšími sovětskými typy letadel.

Boeing 757 společnosti British Airways v Praze v létě 1984. Na snímku i nezbytný „follow me“ značky Škoda.

Počítače pro soudruhy na ministerstvech

Dosud nepublikovanou zajímavostí byl i náklad na lince z Londýna: větší zásilka počítačů IBM doslova pro „vyvolené“ z ministerstev a několika málo státních podniků. K tomu i pár balíků moderních tiskáren pro počítače a ty tehdy nebyly právě lehké jako dnes. 

Od toho dne se Boeingy 757 British Airways začaly v Praze objevovat častěji, ale pamětníci mohou vzpomenout i na stejný typ anglické společnosti Monarch, létající do Prahy na charterových letech. Samozřejmě za krátký čas se stejnými letouny na Ruzyni létali i další dopravci včetně prodloužené verze B 757-300. A jaký byl další osud prvního „pražského“ Boeingu 757? 

U britského vlajkového dopravce létal na linkách s platícími cestujícími až do května 1999. Pak byl prodán a přestavěn na celonákladové provedení (Cargo Air Freighter) . Od července 2001 létal pod hlavičkou společnosti European Air Transport ve žlutém zbarvení pro společnost DHL s belgickou registrací OO-DLO. Od června následujícího roku létá opět s původní registrací G-BIKI ve stejném kabátě pro firmu DHL Air. Nakonec byl odstaven po dlouhé 32 let trvající službě dne 29.6.2015 na letišti Madrid-Barajas a podle některých zdrojů o něco později sešrotován poté, co se podařilo prodat oba jeho motory Rolls-Royce. Ty nyní pohánějí jeden B757 až v Jižní Americe.

Celkově bylo u výrobce v americkém Rentonu mezi lety 1981 až 2004 vyrobeno hodně slušných 1050 letadel B757 všech verzí, poslední byl dodán 28. 11. 2005 čínské společnosti Shanghai Airlines. 

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983

S registrací OK nikdy žádný letoun tohoto typu nelétal, zato u našich sousedů na Slovensku ano. Nicméně ještě v dnešní době stále létá dost letadel B757, i když jsou postupně nahrazovány modernějšími letouny. Ovšem v nákladní letecké dopravě pro dlouhý dolet a ještě ekonomický provoz (na rozdíl od létání s cestujícími) budou sedmpětsedmy ještě léta poctivě sloužit.

A na závěr ještě jedna zajímavost. S letouny B757 létalo i několik našich krajanů-pilotů včetně půvabné kapitánky paní Aleny Zíkové, která létala uvedený typ v USA u společnosti American Airlines. Svět je holt malý a svým dílem k tomu přispěl i Boeing 757 s mnoha miliony bezpečně přepravených cestujících i nákladu prakticky po celém světě. Navíc letos v prosinci od prvního příletu sedmpětsedmy do Prahy uplyne již 35 let a to je také dobrým důvodem si takovou událost připomenout.

  • Nejčtenější

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Kometa, která se po 50 tisících letech vrací k Zemi, je vidět pouhým okem

Kometa s názvem C/2022 E3, či ZTF, se tento týden na své cestě Sluneční soustavou dostane k Zemi nejblíže. Pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Západní tanky mají ničení těch ruských v rodném listě

Ukrajinská armáda získá díky západní pomoci moderní tanky a obrněné transportéry standardů NATO. Zatímco na bojišti...

A TOTO VÍTE? Proč mají letadlové lodě ostrov vpravo

Seriál Nad letovou palubu letadlové lodě ční takzvaný ostrov, na němž se ukrývá mimo jiné velitelská věž, navigační můstek a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak špionážní letoun U-2 startoval z letadlových lodí

Svého času utajovaný průzkumný letoun U-2 zná asi každý, ostatně stroje U-2 druhé generace létají dodnes. Historii má...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

Starý objektiv na digitálním těle může ukázat zcela jiný pohled na svět

Desítky let staré objektivy různých kvalit a konstrukcí se v kombinaci s moderním digitálním tělem mohou stát velmi...

Stroj proměnil v ohnivou kouli. Nebezpečný úplav „sundá“ i střední letadlo

Premium Úplav, vznikající po průletu každého letadla, je nebezpečný pro stroj letící za ním. Obecně se vědělo, že je nebezpečný...

A TOTO VÍTE? Proč mají letadlové lodě ostrov vpravo

Seriál Nad letovou palubu letadlové lodě ční takzvaný ostrov, na němž se ukrývá mimo jiné velitelská věž, navigační můstek a...

Jak dostat starou knihu do telefonu? Vyzkoušeli jsme knižní skener

I stařičkou knihu z dětství můžete proměnit v digitální soubor a nahrát do tabletu nebo čtečky, aniž byste museli...

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...