První Boeing 757 přivezl do Prahy počítače IBM pro vyvolené soudruhy

aktualizováno 
Ve své letce ho má i prezident USA. Legendární Boeing 757-2G4 (C-32A) neboli Air Force Two přiletěl do Prahy již několikrát. Pro piloty byl v osmdesátých letech nový boeing velkým zlepšením. Když poprvé přiletěl na zkoušku do Prahy, ještě voněl novotou. Na první přílet vzpomíná Lubor Obendrauf.

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983 | foto: Lubor Obendrauf

Dvoumotorový dopravní letoun Boeing 757 ve „vládní“ úpravě 757-2G4 (C-32A) coby Air Force Two přiletěl do Prahy zatím naposledy 23. 1. 2018. Mezi fanoušky letectví se následně rozhořela debata, kdy se tento typ letounu podíval do hlavního města poprvé. Ve svém archivu jsem z tohoto příletu dohledal fotografie.

Nad Prahou se žení čerti

Společnost British Airways se začátkem 80. let minulého století rozhodla v rámci svého pravidelného „omlazování“ poměrně široké flotily objednat nové americké letouny Boeing 757 a jako to bylo i dříve – s proudovými motory Rolls-Royce domácí výroby.

Před objednáním prvních letadel tomu předcházela důkladná analýza jednotlivých linek, kam by mohl nový letoun pravidelně létat. Boeing se netajil ambicemi být vedoucím dodavatelem střednětraťových letounů s jednou uličkou mezi sedačkami, zato se vším komfortem pro cestující a nízkými provozními náklady.

K lákadlům pro letecké společnosti patřilo i vybavení pilotní kabiny moderními obrazovkami místo klasických analogových přístrojů a celá řada dalších novinek. Samozřejmě se počítalo i s možným nasazením letounu i k nám do Prahy v případě, že bude na danou linku více cestujících a nákladu.

Fotogalerie

A takový případ nastal v pondělí 12. prosince 1983. V ten den se zde trochu „ženili čerti“, kdy se střídaly sněhové přeháňky, ale nárazový vítr se po ránu trochu utišil a jen po přechodu studené fronty o dva dny dříve se na Ruzyni střídaly sněhové přeháňky s teplotami jen pár stupňů pod nulou. Na pravidelnou linku z Londýna – Heathrow do Prahy byl díky většímu počtu cestujících vypraven nový typ - Boeing 757 -236 s registrací G-BIKI. 

Letadlo ještě vonělo novotou, vždyť bylo dodáno teprve 30. 11. 1983. Letoun výrobního čísla 22180 poprvé vzlétl 6. 10. 1983 s dvojicí motorů Rolls-Royce RB211-535C. Tehdy na ruzyňské letiště byly pozváni novináři a dokonce Československá televize o příletu první „sedmpětsedmy“ do Prahy (a Československa vůbec) natočila krátkou reportáž. Ve svém archivu jsem z uvedené akce objevil původní fotografie, jednak černobílé, ale také jednu barevnou.

Špatné počasí bohužel neumožnilo pořídit fotografům kvalitnější záběry. A tak pro srovnání krásných starých barev tohoto stroje přikládám ještě fotografie stejného typu letounu i dopravce z léta 1984, včetně nezbytného vozu Škoda jako „follow me“. Některé fotografie byly pořízeny z dnes již neexistující terasy, kde měli fotografové letadla doslova jako na dlani. Zajímavé srovnání bylo například s letouny TU-134A ČSA i dalšími sovětskými typy letadel.

Boeing 757 společnosti British Airways v Praze v létě 1984. Na snímku i...

Boeing 757 společnosti British Airways v Praze v létě 1984. Na snímku i nezbytný „follow me“ značky Škoda.

Počítače pro soudruhy na ministerstvech

Dosud nepublikovanou zajímavostí byl i náklad na lince z Londýna: větší zásilka počítačů IBM doslova pro „vyvolené“ z ministerstev a několika málo státních podniků. K tomu i pár balíků moderních tiskáren pro počítače a ty tehdy nebyly právě lehké jako dnes. 

Od toho dne se Boeingy 757 British Airways začaly v Praze objevovat častěji, ale pamětníci mohou vzpomenout i na stejný typ anglické společnosti Monarch, létající do Prahy na charterových letech. Samozřejmě za krátký čas se stejnými letouny na Ruzyni létali i další dopravci včetně prodloužené verze B 757-300. A jaký byl další osud prvního „pražského“ Boeingu 757? 

U britského vlajkového dopravce létal na linkách s platícími cestujícími až do května 1999. Pak byl prodán a přestavěn na celonákladové provedení (Cargo Air Freighter) . Od července 2001 létal pod hlavičkou společnosti European Air Transport ve žlutém zbarvení pro společnost DHL s belgickou registrací OO-DLO. Od června následujícího roku létá opět s původní registrací G-BIKI ve stejném kabátě pro firmu DHL Air. Nakonec byl odstaven po dlouhé 32 let trvající službě dne 29.6.2015 na letišti Madrid-Barajas a podle některých zdrojů o něco později sešrotován poté, co se podařilo prodat oba jeho motory Rolls-Royce. Ty nyní pohánějí jeden B757 až v Jižní Americe.

Celkově bylo u výrobce v americkém Rentonu mezi lety 1981 až 2004 vyrobeno hodně slušných 1050 letadel B757 všech verzí, poslední byl dodán 28. 11. 2005 čínské společnosti Shanghai Airlines. 

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983

S registrací OK nikdy žádný letoun tohoto typu nelétal, zato u našich sousedů na Slovensku ano. Nicméně ještě v dnešní době stále létá dost letadel B757, i když jsou postupně nahrazovány modernějšími letouny. Ovšem v nákladní letecké dopravě pro dlouhý dolet a ještě ekonomický provoz (na rozdíl od létání s cestujícími) budou sedmpětsedmy ještě léta poctivě sloužit.

A na závěr ještě jedna zajímavost. S letouny B757 létalo i několik našich krajanů-pilotů včetně půvabné kapitánky paní Aleny Zíkové, která létala uvedený typ v USA u společnosti American Airlines. Svět je holt malý a svým dílem k tomu přispěl i Boeing 757 s mnoha miliony bezpečně přepravených cestujících i nákladu prakticky po celém světě. Navíc letos v prosinci od prvního příletu sedmpětsedmy do Prahy uplyne již 35 let a to je také dobrým důvodem si takovou událost připomenout.

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Navrhla robota a trénuje senzory. Třináctiletá programátorka se AI nebojí

Anna Du se svým robotem, který hledá plasty na mořském dně

Navigační systém pro dálkově ovládaného robota, který pod vodou hledá ohniska mikroplastů. Strojové učení detekující...

Kam nesmí wifi, tam bude LiFi. Podívejte se na nejlepší inovace

Budějovická společnost Virtual Lab předváděla systém virtuální konferenční...

Chytré textilie pro hasiče, nákupní taška, která se rozpustí ve vodě, domácí aquaponické pěstování rostlin i nový...

Z takových kostiček stavěli nacisté jaderný reaktor. A mohl fungovat

Uranová kostka, která se v roce 2013 objevila na Marylandské univerzitě.

Nečekaný „dárek“ z dob německého jaderného programu znovu ukazuje, co chybělo Němcům k sestrojení vlastního funkčního...

Najdete na iDNES.cz