Zákazník ztrácí možnost srovnání a často je uváděn v omyl
Zákazník si koupí kvalitní vybavení, ve skutečnosti však za své peníze dostane druhořadé zboží. Mylné označení produktů nejen v reklamách je jev na českém trhu výpočetní techniky celkem běžný, za jeho pozadím stojí ostrý konkurenční boj. Zákazníci však přicházejí o peníze i důvěru k trhu. Výrobci notebooků často uvádějí ve svých reklamách i dalších materiálech mylné informace o vybavení notebooků. Tyto údaje znesnadňují porovnání s konkurencí a nahrávají produktům, které udávají lepší vybavení, než jaké zákazník skutečně dostane.
Zaplatíte za mobilní verzi, dostanete stolní procesor
Nejvíce se ostrý konkurenční boj projevil na procesoru, hlavní součástce notebooku, podle které většina uživatelů posuzuje rychlost a kvalitu nového produktu. Dva hlavní produkty určené pro vstupní, levnější kategorii notebooků jsou procesory Intel Mobile Celeron a Mobile Pentium 4-M.
Mobilní procesory jsou svým výrobním postupem i architekturou přizpůsobené pro použití v noteboocích. Někteří z výrobců však ve svých noteboocích používají stolní procesory Celeron a Pentium 4, bez označení Mobile, jenž jsou určeny do stolních počítačů.
Proč výrobci používají méně vhodné součástky? Nasazením nemobilního procesoru dosahují výrazné úspory nákladů. Tyto procesory určené pro použití ve stolních počítačích s sebou však nesou značná negativa: mají vyšší tepelné emise, spotřebovávají více energie, mají nižší výkon a potřebují výkonnější chlazení.
Použitím stolního procesoru se pak výrazně zkracuje doba provozu na akumulátory, notebook při provozu ruší uživatele hlukem silného větráku, zahřívá se a při plném zatížení není schopen vydržet stejné maximální provozní teploty, což se projevuje výrazným zpomalením.
Šetří se na výrobě, zákazník však nemá možnost srovnání
Někteří výrobci ve svých materiálech uvádějí nadále použití procesorů Mobile Celeron, ačkoliv uvnitř notebooku často nakonec najde uplatnění podstatně méně vhodný stolní procesor Celeron. Z pohledu výrobce se jedná o úsporu dvou a více tisíc korun na každém prodaném kusu. Výrobce na straně nákladů dosahuje značných úspor, v reklamách i specifikacích výrobků však přesto nadále uvádí použití vhodnějšího procesoru Mobile Celeron.
Z pohledu zákazníka se jedná o rozdíl, který sice výrazně ovlivňuje vlastnosti zakoupeného zboží, ale přitom nemá fyzickou možnost kontroly obsahu dodaného produktu při přebírce ani během provozu. U většiny výrobců vede otevření obalu notebooku k okamžitému zániku záruky. Existuje sice možnost softwarové diagnostiky použitého procesoru, tato však nebývá zcela stoprocentní a nemusí být uznávána.
Začarovaný kruh ochrany spotřebitele
Zákazník je tak zcela odkázán na dobrou vůli výrobců a prodejců notebooků, zda ve svých materiálech uvedou správný typ procesoru a následně jej dodají. Nezřídka však výrobci uvádějí na svých internetových stránkách, v reklamních kampaních i ve informačních materiálech nekorektní až zavádějící informace. Namátková kontrola odhalila u dvou z pěti nejvýznamnějších dodavatelů notebooků v této oblasti problémy.
S tvrzením, že výrobci často uvádějí zavádějící informace, nesouhlasí ani Intel, výrobce a dodavatel procesorů slovy tiskového mluvčího Pavla Svobody: "Společnosti Intel samozřejmě záleží na tom, aby si koncoví zákazníci zvolili takové notebooky, které svými vlastnostmi a potažmo procesorem budou vyhovovat jejich očekávání. Pokud dojde někde v inzerci výrobců notebooku omylem k záměně mobilního procesoru (např. Mobile Intel Pentium 4, Mobile Intel Celeron) za stolní (Pentium 4, Celeron), pochopitelně to není v pořádku."
Pokračuje: "Mimochodem Intel se snaží podobným nedorozuměním alespoň částečně předejít a usnadnit spotřebitelům výběr - příkladem může být i letos nově uvedená mobilní technologie Intel Centrino, která patří do skutečně mobilních notebooků a jejíž procesor Pentium M je od začátku vyvíjen jen pro mobilní počítače."
Připlatili jste si za přeplňovaný motor, ale dostali auto bez něj
Pokud uživatel zakoupil notebook se stolním procesorem, ačkoliv reklama i stránky výrobce uváděly použití vhodnějšího procesoru Mobile Celeron, zcela jistě zde není vše v pořádku. V tomto případě podle vyjádření právničky, paní Dagmar Hartmanové zákon umožňuje zákazníkovi obrátit se na výrobce, nebo svého prodejce a požadovat náhradu:
"Předpokládejme, že se bude jednat o klasický nákup zboží v obchodě, a to mezi podnikatelem (prodejcem) na straně jedné a spotřebitelem (nepodnikatelem) na straně druhé. To, že je v notebooku použit jiný procesor, než jaký byl uveden v reklamě, lze považovat za vadu věci. Jestliže na tuto "vadu" prodejce prodávajícího neupozornil, pak má kupující podle občanského zákoníku právo na slevu z ceny. Sleva z ceny by se pak určovala právě jako rozdíl ceny těchto dvou procesorů. Pokud by ale v obchodě při prodeji byl kupující upozorněn na to, že notebook má procesor jiný, než uvádí reklama, respektive jaký má notebook procesor, pak pokud by se i přesto rozhodl jej koupit, nemohl by právo na slevu z ceny uplatnit. Zákon říká, že vedle práva na slevu z ceny může zákazník uplatnit i náhradu škody, ale ta by v tomto případě nad rámec té slevy (rozdílu mezi cenou procesorů) nevznikla."
Zákazník se může bránit proti nesprávnému značení
Z výsledků namátkové kontroly vyplývá, že proti podobnému jevu nejsou imunní ani největší dodavatelé v České Republice. Mylné údaje se u notebooků se stolními procesory Celeron a Pentium 4 objevovaly na stránkách a v materiálech společností Acer a Toshiba, i u dalších značkových společností na tento nešvar lze narazit, ačkoliv s podstatně nižší četností.
Zákon zde dává do ruky zákazníkovi dostatečné nástroje pro efektivní obranu. Při nákupu je vhodné uchovat materiály, podle kterých zákazník notebook vybíral, ať již prospekty od výrobce, reklamní výtisk či specifikace ze stránek výrobce. Pokud se mylný údaj vyskytuje s četností, která může uvézt zákazníka v omyl o povaze kupovaného zboží, nebo pokud je podobný údaj uveden i na faktuře k dodanému zboží, vyplatí se zvážit požadování náhrady.