Úvod na rozehřátí
Po nedlouhé době se máte možnost na Technetu opět setkat s další lahůdkou v podobě grafické karty s čipem GeForce. Tentokrát však nepůjde o zlatem zářící kartu Chaintech GeForce 3 Ti200, se kterou jsme vás podrobně seznámili v minulé recenzi, ale o neméně exkluzivní kartu, avšak od zcela jiného výrobce.
Nebudu vás bezdůvodně napínat. Nemělo by to smysl, neboť vše již bylo vyzrazeno v nadpisu této recenze a tak pouze pro pořádek uvedu pro ty, kteří zbůhdarma kliknou na vše, na co kliknout jde (no dobrá, klikněte si tedy), že jde skutečně o grafické karty od amerického Leadteku a zároveň o ty úplně nej nej nej - zkrátka a dobře, o ty nejvýkonnější verze GeForce 4, jaké dnes můžete sehnat.
Něco málo o Leadteku a nejenom o něm
Leadtek (celým názvem: Leadtek Research, Inc.) je americká společnost založená už v roce 1986. Zabývá se vývojem a výrobou široké škály produktů, od globálních polohovacích zařízení až po základní desky. Mezi její portfólio výrobků také patří (dnes již neodmyslitelně) grafické karty a tak, když byl 6. února 2002 oficiálně uveden na trh nový grafický čip společnosti nVidia s názvem GeForce 4, byl u toho i Leadtek a jako jeden z prvních představil kolekci karet právě s těmito čipy. (firemní heslo Leadteku "od vítězství k vítězství" je patrně bráno velice vážně..)
My jsme samozřejmě také nechyběli a byli jsme při tom. Okamžitě jsme vás informovali o nejnovějších technologiích, které tento "mazlíček" (myšleno geForce 4) obsahuje a také o tom, se kterými si příliš nerozumí.
Ale teprve až nyní nastal onen kýžený okamžik, kdy si tento speciální kousek hardwaru našel cestu do naší redakce (a vězte, že si bude nacházet častěji) a kdy jsme si jej mohli jak se říká "osahat" - v reálu otestovat jaké jsou jeho možnosti a zjistit, co doopravdy zvládá a co ne.
Pravda, něco málo napověděl již náš předchozí srovnávací test, ve kterém jsme proti sobě postavili papírově slabou Sparkle GeForce 4 MX 440 a plnohodnotnou, avšak vlastně "ob" generaci starší, Innovision GeForce 2 Ti - ale to bychom asi předbíhali.
(Ještě než se hlouběji pustíme do technických detailů, připomenu, že se jedná o grafické karty speciálně a primárně určené pro náruživé hráče počítačových her, i když se díky svým vlastnostem dají používat i na profesionální úrovni).
Tak copak to tu máme..
Karty dorazily zabalené v, na první pohled, od sebe nerozeznatelných krabicích. (Takové dvě úplně stejně fialové krabice s logem WinFast někde tady okolo - no, posuďte sami). Takže první reakce byla: "A jéje, někde se něco nepovedlo, někdo - někde - něco *censored*, dali nám úplně stejné karty..
Faktem ale bylo, že první pohled byl naprosto klamný a že karty byly skutečně ve dvou rozdílných verzích, tedy A250 (pro GeForce 4400) a A250 Ultra (pro GeForce 4600). Ale je pravděpodobné, že se knám, nebo do evropy, dodávají bez námi očekávaného žlutého pruhu na krabici, který je má od sebe spolehlivě rozlišit.
Provedení a chlazení
Nicméně, (a teď by měli zpozornit zejména notoričtí overclockeři a přetaktovávači) pokud od sebe nešly rozlišit krabice, se samotnými kartami byla ještě větší potíž. Karty jsou totiž osazené naprosto stejnými, dvouvětrákovými a navíc oboustrannými chladiči. Teprve samolepka na druhé straně karty bezpečně napoví, o jakou verzi GeForce se jedná.
Chlazení grafického čipu a pamětí je svěřeno masivnímu a zcela atipickému hliníkovému heatsinku. Na jiných GeForce 4 Ti kartách podobný nenajdete (maximálně na klonech Leadteku, které existují, jsou sice levnější, ale kvalita bývá rozdílná kus od kusu). Zároveň je u Leadteku unikátní použití dvou menších větráčků, na místo jednoho velkého, centrálního.
Za povšimnutí také stojí, že nové GeForce karty dostaly kvalitnější VGA výstup a že kromě něj disponují DVI-I pro připojení k LCD a rovněž TV-Outem pro připojení televize.
A jak to chlazení funguje?
Vlastně jednoduše. Větráky jsou mírně zapuštěny do heatsinku a samotný heatsink (heatsink = hliníkový žebrovaný pasiv) je navíc profilován tak, aby po délce vytvářel polouzavřený koridor - jakýsi polouzavřený U profil. Rozdíl oproti klasickému chlazení je v tom, že vzduch od větráčku neproudí do všech směrů, ale je udržován v "koridoru" a tak vzduch ochladí větší plochu než by tomu bylo v případě, kdy by se v turbulencích (turbulence = rychle rotující vír vzduchu) odkláněl od heatsinku a unikal do okolního prostoru.
Komentář: Myslím, že k úplné dokonalosti tomuto systému ještě krůček schází. Nepochybně ACS2 od eVGA to není, ale nápad je to dobrý. Také není pochyb o tom, že Leadtek v přístupu k důležitosti chlazení hravě předčí kdejakého, byť mnohem známějšího výrobce grafických karet. S chlazením Leadtek tedy jednoznačně překvapil.
Co trošku zamrzí, jsou antistatické prachové filtry, které jsou umístěné mezi každým větrákem a plechovým ochraným krytem a které mají zabránit pronikání prachu k větrákům a usazování se na lopatkách i v nejbližším okolí.
V čem je tedy problém. Jak jsme si ověřili, tyto filtry nejsou příliš účinné. Malé prachové částečky snadno propustí a prach se může normálně usazovat pod větrákem a tím postupně zhoršovat chlazení - ale co je asi nejméně příjemné - u jedné karty došlo během testu k uvolnění jednoho z filtrů. Ten se pak při provozu pokaždé přisál blíže k větráku a při kontaktu s lopatkami vrtule vyluzoval velice nepříjemné zvuky.
Obě karty jsou vybavené více než slušným příslušenstvím. Kromě toho, že zákazník dostane dvě přibalené hry Dronez a Gunlok (v plných verzích), najde ještě CD s ovladači a nezbytné kabely pro TV - Out. Nechybí ani Winfast DVD software pro přehrávání DVD v počítači (karta je vybavena hardwarovou dekompresí DVD).
Možná by ještě v příslušenství neškodila redukce z DVI-I na klasický analogový VGA výstup pro případ, že byste chtěli pracovat na více monitorech - ta ale chybí, i když geforce 4 Ti připojení ke dvěma monitorům podporuje (jedná se o funkci nView).
Softwarové ovladače
Leadtek ke svým grafickým kartám dodává vlastní (nebo alespoň skoro vlastní) ovladače. Pochopitelně vycházejí z nějaké "osvědčené" (to znamená té úplně nejhorší) verze univerzálních ovladačů nVidia Detonator xx.xx - a podle toho to také vypadá a vypadalo i v tomto případě.
Nainstalovaly se sice korektně, ale nastavení položek pod OpenGL bylo zablokované (známá to "featurka" verze 28.32). A upřimně řečeno, benchmarkovat například se zapnutým V-Syncem se, jak jistě sami uznáte, prostě nedá.
Ovladače jsou jinak velmi propracované. Zahrnují v sobě i speciální overclockerskou utilitku (Speed Runner) a programy na korekci obrazu a barev, namátkou eColor 3Deep, Colorific od stejnojmenné firmy, True Internet Color atd.
Komentář č.1: Programy na korekci barev jsou to pěkné, ale doporučoval bych se jejich použití, pokud možno, vyhnout.
Komentář č.2: Ovladače mají vlastní spouštěcí utilitu a jakési "start centrum". Toto "centrum", které se načítá při startu operačního systému doporučuji hned po nainstalovaní ovladačů jakýmkoliv, byť zákeřným způsobem zneškodnit (vypnout), nebo alespoň dbát na absolutní redukci zvuku vydávaného počítačem při startu. Utilita se totiž chová podobně jako lodní siréna u komunikačního programu, všeobecně známého jako ICQ. A pokud znáte ICQ, pak vězte, že siréna ICQ je proti startu ovladačů Leadteku rajská hudba.
Celkově lze ale říci, že jsou ovladače nadstandardní a poskytují zajímavé funkce navíc. Zvláštní ocenění zaslouží Speed Runner a záložka s informacemi (WinFast-System Information) o verzi nainstalovaných ovladačů a dále informace o taktu jádra a pamětí, jakožto i o právě zapnutém režimu AGP (1x, 2x, nebo nějaké jiné x) a systému na kterém běží.
Maminko, půjde mi na tom Doom III?
Půjde mi na tom Doom III? Duke Nukem for Ever? Comanche 4? NHL 2003? Mafia? H&D 2 v plných detailech? V pravdě klíčové, nicméně špatné otázky - ještě ke všemu kladené té nesprávné osobě.
Správná otázka zní, né jestli to bude chodit, ale jestli to bude běhat. To je to, oč tu kráčí...pardon, vlastně to je to, oč tu běhá.
Opusťme ale raději lehčí tón a než si na takovou otázku odpovíme, musíme si napřed říci, co GeForce 4 umí (a co ne), takže se pojďme podívat na technické detaily.
Bližší technické informace a srovnání GeForce 4 Ti4600 s grafickými kartami GeForce 3 Ti500 a Ati Radeon 8500.
nVidia GeForce 4 Ti4600 / 4400 | nVidia GeForce 3 Ti500 | Ati Radeon 8500 | |
Výrobní technologie (mikronů) | 0.15 | 0.15 | 0.15 |
Frekvence jádra (MHz) | 300/275 | 240 | 275 |
Počet renderovacích cest | 4 | 4 | 4 |
Počet jednotek TMU na renderovací cestu | 2 | 2 | 2 |
Frekvence paměti (v MHz) | 650 (325 DDR)/550 (275 DDR) | 500 (250 DDR) | 550 (275 DDR) |
Řadič grafické paměti | 4x32bit crossbar SDRAM/SGRAM, DDR SDRAM/SGRAM | 4x32bit crossbar SDRAM/SGRAM, DDR SDRAM/SGRAM | 128bit SDRAM/SGRAM, DDR SDRAM/SGRAM |
Maximální fillrate (Mpixelů/vteřinu) | 1200 | 960 | 1100 |
Maximální fillrate (Mtexelů/vteřinu) | 2400 | 1920 | 2200 |
Maximální počet textur nanesených během jednoho průchodu | 4 | 4 | 6 |
Metoda filtrování textur | Bi-liner Tri-linear Anisotropic |
Bi-liner Tri-linear Anisotropic |
Bi-liner Tri-linear Anisotropic |
Techniky Bump mappingu | emboss EMBM Dot3 |
emboss EMBM Dot3 |
emboss EMBM Dot3 |
Druhy FSAA | Multisampling (Supersampling) 2x, 4x, Quincunx, 4xS, 6x | Multisampling (Supersampling) 2x, 4x, Quincunx | Multisampling, Smoothvision 2x - 6x |
Podpora Pixel Shaderů | Do verze 1.3 | Do verze 1.3 | Do verze 1.4 |
Podpora Vertex Shaderů | Do verze 1.1 | Do verze 1.1 | Do verze 1.1 |
Podpora High-Order Surfaces | RT-Patches | RT-Patches | N-Patches |
Technologie optimalizace | Z Occlusion Culling Z Compression Fast Z Clear Memory Precharge |
Z Occlusion Culling Z Compression |
HyperZ II |
Podpora zobrazení na dvou monitorech | Ano | Ne | Ano |
Hardwarová dekomprese DVD | Ano | Ne |
Ano |
Pro úplnou informaci připomínám, že Leadtek A250 (tedy GeForce 4 Ti 4400) má jádro taktované na 275 MHz a paměti na 550 MHz, tedy stejně jako Ati Radeon 8500. Každopádně podle této tabulky je GeForce 4 Ti4600 (neboli A250 Ultra) jasným králem. Nejvyšší takt pamětí, nejvyšší takt jádra, největší propustnost a tak dále.
Je tu ale jedna věc, kterou se Radeon 8500 od GeForce 4 Ti 4600 liší a tou je podpora Pixel Shaderů do verze 1.4, kdežto u GeForce je to "pouze" do verze 1.3.
Pixel Shadery doznaly oproti GeForce 3 částečnou změnu, neboť vlastně došlo jen k jejich optimalizaci. U GeForce 3 jsou použité také, ale ovladače jejich použití vlastně zamezují, neboť hlásí, že podpora vyšších verzí Pixe Shaderů není přítomna (i když vlastně je).
GeForce4 už normálně Pixel Shadery ve verzích 1.2 a 1.3, které jsou součástí například Direct X 8.1, zpřístupňuje. Pro běžného uživatele je ale podstatné, že nových instrukcí v Pixel Shaderech je vlastně minimum. Díky tomu bych si dovolil tvrdit, že to nebude mít vliv na to, se kterými programy karta bude spolupracovat a se kterými ne. Tím je vlastně dána i odpověď na otázku, zda na GeForce 4 bez podpory Pixel Shaderů verze 1.4 poběží nejnovější hry. Pokud se nic vážného nestane a vývojáři nezešílí, tak bez problémů.
Kvalita 2D obrazu
Kvalitě obrazu nebylo ani u jedné z testovaných karet co vytknout. Teprve v extrémním rozlišení 1600x1200 obrazových bodů nastane mírné zhoršení. U nVidia karet doslova klasické. Není to ani dáno 350 MHz RAM DAC převodníkem, který od starších karet příliš změn nedoznal, ale spíše výstupními filtry, které si každý výrobce vyrábí sám. Navíc v případě Leadteku není zhoršení kvality za normálních okolností postřehnutelné.
Kvalita 3D obrazu
S příchodem GeForce 4 se zase o kousek zlepšila kvalita obrazu ve hrách. V ovladačích například nově najdeme záložku 6x AA, což je 6ti násobné vyhlazování hran a musím uznat, že při zapnutí této funkce vypadá renderovaná scéna opravdu báječně. Opět se však setkáváme s ještě větším propadem celkového výkonu. A tak se nabízí otázka, do jaké míry bude tato funkce využita - nebo, zda-li bude vůbec využita.
Za zmínku stojí, že v případě GeForce 4 se vyhlazování hran již neprovádí Supersamplingem, jak jej známe z GeForce 1 a 2, ale jde o tzv. Multisampling. Ten se asi nejvíce podobá tomu, který byl použit na GeForce 3, ale zde je znovu vylepšený. Princip tedy zůstal stejný, ale posunulo se umístění vzorků, které by tak měly přesněji reprezentovat renderovaný obrázek a díky tomu je výsledný obraz lepší.
V čem se od sebe liší GeForce 4 Ti4600 a Ti4400 ?
Leadtek Winfast A250 Ultra a Leadtek A250 se od sebe prakticky neliší - a o to jde. Rozdíl je pouze v základních frekvencích čipu a pamětí a z toho důvodu se A250tka stává ideální kartou v poměru cena/výkon. Když uvážíme, že ladičské utilitky obsahují přímo ovladače Leadteku, pak asi není nad čím váhat. I když je fakt, že kdo chce úplně to nejlepší, ten si pořídí Ultra verzi. Právě to je momentálně nejrychlejší grafická karta na trhu a jistě ještě uteče nějaký ten měsíc, než jí někdo z pomyslného trůnu sesadí. I z toho důvodu jsou benchmarky a výkonostní testy vlastně pouhou formalitou.
Pro ty z vás, kteří se rádi nechávají okouzlit famózními výkony jsme několik, podstatných, provedli.
Výkon
Naše dva "pokusné králíky" jsme tedy podrobily testům na počítači následné konfigurace:
Výkon v GL Excess
Tento benchmark má oproti ostatním jednu velkou výhodu. Je totiž minimálně závislý na výkonu procesoru. Navíc je tato položka vedena samostatně a tak se dá kdykoliv od celkového skóre odečíst, nebo zohlednit v interpretaci výsledků.
A250 (GeForce Ti4400)
A250 Ultra (GeForce Ti4600)
Žlutá barva označuje testy Fill Rate, zelená testy Polygon Count, modrá Vram testy a červená testy CPU/FPU. Z toho vyplývá, že na výsledcích, která jsou například označeny červeně se podílel hlavně procesor a tak dále.
A na závěr malá perlička. Pokud bychom srovnali GeForce 3 Ti200 a GeForce 4 Ti4600, pak vězte, že GF 4 je dvakrát rychlejší a to už je opravdu co říct.(GF3Ti200 201 fps, GF4Ti4600 510 fps).
Quake III Arena
Tuto hru už stálým čtenářům Technetu nemusíme ani představovat. Stejně tak jako GL Excess je psána pod rozhraním OpenGL, ale narozdíl od GL Excessu je z větší části závislá na výkonu procesoru.
Potěšitelné je, že mezi verzí A250 Ultra a A250 jsou v Quake III Arena minimální rozdíly. Méně potěšitelné už je to, že s rostoucím rozlišením A250 ztrácí na výkonu rychlejším tempem. To je způsobenou nižší frekvencí paměti a jádra.
MadOnion 3DMark 2001 SE
Dalším klasickým testem a pro grafické karty přímo ideálním benchmarkem je 3D Mark 2001 SE. Opět stojí za povšimnutí pokles výkonu s rostoucím rozlišením. Ovšem v 32-bitových barvách se výkony obou karet takřka srovnávají.
3D Mark 2001 SE obsahuje náročné testy na výpočetní instrukce DirectX 8.1. V těchto testech klesne výkon pod 30 snímků za vteřinu a i když A250 Ultra verze na tuto hranici nespadla, podepsalo se to na výsledném skóre.
Závěr a hodnocení
Obě dvě karty v testech dosahovaly vždy výborných výsledků. Škoda jen, že jejich cena na trhu je zatím pro našince (a připusťme si, že ne jenom pro něj) poněkud vysoká. A tak mnohým asi nezbude nic jiného, než počkat na pokles cen.
Grafické karty Leadtek WinFast A250 TD a A250 TD Ultra do testu zapůjčila firma ProCA