Kalifornská společnost PolyFuel ohlásila průlom u metanolových palivových článků. Podle vyjádření společnosti se podařilo vyvinout membránu, která má být koncipována pro "Direct-Methanol-Fuel-Cell" (DMFC) aneb staré dobré metanolové palivové články, které se zatím nestačily výrazně prosadit.
Oproti současným technologiím slibují palivové články prakticky nekonečnou použitelnost díky možnosti doplňování "paliva" podle potřeb uživatele. Ač se již objevily i první praktické aplikace, včetně notebooku poháněného palivovými články, jejich trvanlivost je zpravidla malá a praktická použitelnost se zatím blíží nule.
Díky nové membráně má být dosaženo podstatně vyšší kapacity, a to nejen vůči existujícím konkurenčním technologiím u palivových článků; tentokrát má dojít i na lepší výkon oproti existujícím technologiím, jako jsou lithium-iontové akumulátory. Výrobce nové membrány láká na sliby, které však známe již z prvních generací palivových článků: zaručuje vyšší výkon při nižších nákladech...
Avšak první vzorky již byly zaslány výrobcům zábavní elektroniky a jiným vývojářům palivových článků (DMFC). Cílovou skupinou jsou podle vyjádření PolyFuel především zařízení jako notebooky, tablety, organizéry a mobilní telefony. Oproti jiným membránám pro DMFC systémy má membrána vyvinutá PolyFuel poskytovat vyšší efektivnost a celkový výkon, ale především výbornou stabilitu i při vysokých koncentracích metanolu (koncentrace metanolu ovlivňuje výkon). Tak má umožnit výrobcům vývoj výkonnějších a současně robustnějších a vývojově jednodušších zařízení s delší dobou provozu, nižší hmotností a menší hlučností, které mají být i cenově výhodnější.
Vše výše uvedené zní skvěle, ale totéž slibovalo již mnoho výrobců před membránou PolyFuel - a zatím se jich příliš neprosadilo, až na speciální použití je jejich reálné nasazení prakticky nulové. Bude to právě PolyFuel, kdo dokáže otočit směr dějin? Nebylo by špatné mít s sebou sifonovou bombičku a s její pomocí "dobít" notebook na 24 hodin provozu. Dočkáme se této slibné technologie v použitelné formě v příštích několika letech? Zatím sázíme spíše na osvědčenou klasiku, akumulátory na bázi LiIon tu s námi zřejmě ještě nějaký čas pobudou...