Tahounem spotřební elektroniky byla v uplynulých letech trojice zařízení, kterou Consumer Technology Association (pořadatel veletrhu CES) nazývá „technologický triumvirát“. Je to notebook, tablet a telefon.
Podle statistik prodejů se nyní zdá, že stejně jako první triumvirát římské říše, ani tento technologický nebude trvat dlouho a skončí „vraždou“. Obětí tentokrát budou tablety, vrahy pak telefony s velkými úhlopříčkami a malé konvertibilní notebooky. Mezi těmito kategoriemi již pro tablety nezbývá mnoho prostoru.
Dva dny před zahájením veletrhu CES 2016 se o své prognózy o budoucnosti spotřební elektroniky podělil s novináři šéf analytického oddělení CTA Steve Koenig.
V roce 2010, kdy tablety vstoupily díky Applu na trh, se celosvětově prodalo 10 milionů kusů, o rok později už to bylo téměř 56 milionů a v roce 2014, kdy poptávka po tabletech kulminovala, zmizelo z pultů prodejen po celém světě 224 440 000 tabletů. Od té doby však poptávka vytrvale klesá. Loni na 192 milionů, letos CTA predikuje jen (nebo „jen?“) 176 milionů kusů. Jde tak o meziroční pokles o 14, respektive 8 procent.
Trh s chytrými telefony roste i nadále, i když také s klesající tendencí - již druhým rokem je nárůst pouze v řádu jednotek procent. V předchozích letech šlo o desítky procent. I tak se v letošním roce podle předpovědi CTA prodá 1,41 miliardy přístrojů a „smartphones“ tak tvoří 40 procent veškerého „utrácení“ za spotřební elektroniku.
Popularita chytrých telefonů a konvertibilních zařízení se odráží i do dalších kategorií. Nemyslíme tím již téměř dokonale „vyhlazenou“ kategorii MP3 přehrávačů (v podstatě přežily jen špičkové nebo něčím velice zvláštní modely - např. integrované ve vodotěsných sluchátkách), ale televizory.
Video častěji sledujeme právě na chytrých telefonech a konvertibilních noteboocích, televizory jsou stále méně potřeba. Jejich meziroční prodeje klesají v jednotkách procent, loni se jich prodalo 232 milionů, letos CTA předpovídá 230 milionů kusů.
Zároveň však roste velikost úhlopříčky, kterou si diváci nejčastěji pořizují. Ještě v roce 2012 se jako průměr označovalo 80 cm (tedy 32 palců), loni to bylo 103 cm (40,5") a letos se předpokládá 108 cm, tedy 42 palců. CTA také předpovídá, že 21 % letos prodaných televizorů bude mít obrazovku s vysokým rozlišením 4K (nazývané i UHD).