Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Největší problém robotických aut? Lidi

  13:45aktualizováno  13:45

Zcela samostatné auto od společnosti Google nemá ani volant. | foto: Google Self-Driving Car Project

Lidé by měli být na silnici „menší blbci“. Takové poučení si odnesl z dosavadního vývoje počítačem řízeného auta u firmy Google Dimtrij Dolgov, šéf vývoje softwaru pro projekt. Řekl to pro New York Times, které mají v dnešním vydání článek o úskalí vývoj „samořiditelných“ aut. (NYTimes mají 10 článků měsíčně zdarma pro každého, takže by měl být přístupný.)

Jednou z největších potíží vývoje podle článku a oslovených odborníků jsou totiž právě ostatní řidiči na silnicích. Na rozdíl od počítače totiž nejsou schopni dodržovat předpisy beze zbytku a velmi často zbytečně riskují, ať už z lenosti, nedostatku soustředění nebo jiných důvodů. Článek uvádí jeden případ, kdy robotické auto zůstalo paralyzované stát na křižovatce, protože lidští řidiči na ostatních příjezdových cestách prostě odmítali úplně zastavit. Velmi pomalinku popojížděli a čekali na příležitost „vecpat“ se do provozu. Počítač to vyhodnotil jako možné riziko a odmítal do křižovatky vjet. (Problém už je podle Googlu vyřešený, a počítač už umí najíždět pomalinku do silnice stejně jako řidič, aby dal najevo, že hodlá pokračovat v jízdě. Jinak řečeno, také se pomalu mění na blbce...)

Novinář z New York Times (nevíme přesně, který) zase během nedávné jízdy z Google Car zažil dvě velmi nepříjemné chvíle, kdy auto divoce zareagovalo na situace, které by lidského řidiče nechaly chladným. V jednom případě auto na kraji silnice bylo zaparkované tak špatně, že podle analýzy softwaru by se možná mohlo pokusit vjet do vozovky. A tak se mu počítač vyhnul ostrým manévrem, který pocuchal nervy cestujícícm a zřejmě i přihlížejícím.

V druhém případě počítač strhnul řízení vozidla k podobnému manévru uprostřed světelné křižovatky. Ze strany - a tedy ze silnice, kde padla červená - se totiž blížilo jiné auto rychleji, než počítač považoval podle svých parametrů za bezpečné. Řidič tohoto auta ale přitom dělal to, co jsme asi někdy udělali všichni, a jen z nějakého důvodu začal brzdit až těsně před světly, přitom ovšem zcela bezpečně.

Podle Google současný program slouží k „vyhlazení“ podobných nesrovnalostí. Robotická auta mají tu nevýhodu, že nemohou řešit část nepředvídatelných situacím domluvou, na kterou stačí oční kontakt. Z něj dokážeme poměrně dobře usoudit, na co se druhý chystá. Je také otázkou, zda je vůbec možné řídící software „vychytat“ tak, aby auto své pasažéry i kolemjedoucí čas od času nepřekvapilo třeba neplánovaným „losím testem“ - vždyť silnice bude v některých ohledech nepředvídatelné prostředí.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Rolls-Royce chystá jadernou elektrárnu. S cenovou politikou Dacie

Britská společnost Rolls-Royce připravuje projekt menší jaderné elektrárny. Má vyřešit hlavní problém dnešního „jádra“:...

Tyto ženy jste neměli vidět. Na plátně se ukazovaly jen profesionálům

Tyto ženy se objevily na stříbrném plátně doslova v každém kině po celém světě. Přesto jste je pravděpodobně nikdy...

Kopírovat + Vložit. Zemřel vědec, kterému vděčíme za přátelský počítač

Většina dnešních uživatelů počítače zřejmě amerického programátora a matematika Larryho Teslera nezná. Výsledky jeho...

Jak si Tatra podmaňovala vzduch. V rozletu ji srazili Němci

Historie letadel Tatra je krátká, ale slavná. Ve své době hrstka těchto strojů úspěšně bojovala o své místo na nebi....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Superpřenašeči nejsou. Co říká zatím největší studie epidemie COVID-19

Největší epidemiologická studie koronaviru COVID-19 ukazuje, kdo je nákazou nejvíce ohrožený. Existují také důvody k...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Navigace Galileo už funguje. Za výpadek prý mohla aktualizace softwaru

Poskytování satelitních navigačních služeb evropským systémem Galileo bylo po týdenním výpadku obnoveno. Příčinou...

Přehrávač VLC je dle jeho tvůrce bezpečný, chyba je ve starší knihovně

Organizace, která vyvíjí přehrávač VLC, se brání, že by jeho nová verze obsahovala chybu, která by měla umožnit...

Nainstalujte si aktualizace, varuje Microsoft uživatele

Microsoft vydal aktualizace, které mimo jiné řeší i jeden z bezpečnostních problémů. Může ho zneužit útočník k průniku...

Chyby ohrožují stovky milionů zařízení. Jsou v OS, který asi neznáte

Bezpečnostní společnost objevila chyby v systému, který využívají například výtahy nebo tiskárny.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz