České internetové firmy se postavily proti praktikám největšího světového vyhledávače Google. Vadí jim zobrazování cizího obsahu i manipulace s výsledky vyhledávání. Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které tuzemské internetové podnikatele zastřešuje, to oznámilo na úterní tiskové konferenci. Komisi, která věc vyšetřuje, již navrhl, že služby upraví. Navržené změny jsou ale podle SPIR nedostatečné a problém spíše prohlubují.
Firmám vadí zejména služba Google Images, která od loňska zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých náhledech, které často odpovídají plnému původnímu rozlišení. Z jejich pohledu takto Google nabízí cizí obsah bez kompenzace tvůrcům a majitelům. Problém je v tom, že uživatel v některých případech vůbec nemá důvod jít na stránku, odkud fotografie pochází. Její autor tak přichází o příjem z reklamy.
Dalším problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Jde například o nákupní rádce Google Shopping. Uživatel se přitom může mylně domnívat, že jde o přirozený výsledek vyhledávání, nikoliv o reklamu. Vyhledávač tak uživateli může nabídnout dražší produkt nebo službu.
"Provedeme významné změny ve způsobu, jakým Google působí v Evropě. Spolupracujeme s Evropskou komisí na řešení vznesených připomínek a těšíme se na vyřešení této záležitosti," uvedl již dříve viceprezident firmy Kent Walker.
Evropská komise vede kvůli stejným věcem s Googlem antimonopolní řízení. Sdružení se k řízení připojilo a zároveň vyzvalo českou vládu, aby se postavila na stranu českých firem a vytvořila tlak na evropskou exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá praktikám Googlu po navržených úpravách zelenou. V případě, že se tak stane, SPIR se bude bránit u českých soudů a zároveň zahájí informační kampaň o praktikách Googlu.
Kdyby Evropská komise za určitých podmínek umožnila Googlu nabízet své služby, mohlo by to podle Jana Simkaniče ze SPIR znamenat zánik řady menších lokálních internetových firem i oslabení těch velkých.
Google má na evropském trhu internetového vyhledávání podíl přes 90 procent a postupně přes vyhledávání posiluje i své další služby. V Česku je zatím jeho pozice slabší díky silnému lokálnímu Seznamu.cz.