Mrůzek: Závod na Teplé bude těžký

Karlovy Vary - Kdybych nebyl na bedně, něco by bylo v nepořádku, říká před startem na Kanoe Mattoni český reprezentant Kamil Mrůzek. Letos žal úspěchy doma i v zahraničí, na stupních vítězů si téměř pronajal ten nejvyšší. Před kláním v Karlových Varech se určitě nezříká role favorita.

Co bylo generálkou před startem na Kanoe Mattoni?
Soustředění ve Francii, tekla tam voda. Byl to i trénink na červencové mistrovství Evropy. 

Ve Francii asi tekla úplně jiná voda než poteče v Karlových Varech, že?
To v každém případě. Tam je to, dá se říct, skoro v buši, a spíš potok než řeka.
 
Pokolikáté v Karlových Varech pojedete?
Jezdím tam od prvního ročníku, ale kdy byl ten první? Kanoe Mattoni začala jako Český pohár, ale ve kterém roce přesně to celé začalo, to fakt nevím. Jsem trochu jako inventář té akce. 

Jak se vám trať na Teplé líbí?
Samozřejmě, že ta voda patří spíš k těm lehčím, než na čem se jezdí obvykle. S tím se ale nedá nic dělat. Teď jsme třeba byli na Světovém poháru v Anglii a tam tratě byly podobné. Zkrátka, dělám to profesionálně, a kde máme závody, tak tam musím jet. 

Vybavíte si první ročník v Karlových Varech, který byl průkopnický?
Je to nějakých sedm, osm let, už si opravdu nevzpomínám. Určitě jde akce od té doby nahoru, divácky, mediálně i po sportovní stránce. Poslední roky to byl Světový pohár a dokonce mistrovství Evropy. Určitě je dobré, že takové závody jsou. Fakt, jen škoda té vody. Než se přijede z Březové ke Karlovým Varům je to docela pěkné, pak je to horší v navigaci.

Jak se v Karlových Varech volí ideální stopa? Kolikrát se trať musí najet? Nebo se stopa hledá ze břehu?
Vzhledem k tomu, že voda teče tak dvě hodiny před závodem, tak není trať kdy natrénovat. Ale tím, že je relativně lehká, nemusí ji člověk tak najíždět. Najít správnou stopu je docela jednoduché. Na to stačí, když se člověk sveze dvakrát, třikrát. A vlastně si znalosti pořád obnovujeme tím, že v Karlových Varech jezdíme každý rok.

Když říkáte, že je trať lehčí, znamená to, že se to na ní o to víc rve silou?
Když se jede, dejme tomu, ve Špindlerově Mlýně, kde je divoká voda, tam člověk vodu musí vnímat a jet s vlnami, zatímco v Karlových Varech se musí nasadit nějaké tempo od startu až do cíle a jede se, co to dá. Navíc je to ve Varech trochu specifické délkou, protože jiné sjezdy se jezdí okolo deseti, patnácti minut, ale v Karlových Varech v případě kajakářů těsně pod dvacet. Z tohoto pohledu je ten závod docela těžký.
 
Jak vnímáte diváky, jestli je vůbec vnímáte, když ve městě řeka teče vysokým betonovým či kamenným korytem, a lidé jsou vysoko nad vámi?
Tím, že přes Vary není voda až tak divoká, nešumí a je relativně klidná, je diváky docela dobře slyšet. Je to hodně znát, když člověk přijede, po patnácti minutách už docela vyčerpaný, a diváci ho povzbuzují. Hodně to vnímám a dost mi to pomáhá ve finiši. 

Jak moc znáte Karlovy Vary?
Do té doby, než zde začala Kanoe Mattoni, jsem tu asi nikdy nebyl. Je to pěkné město, a tím, že je kolem závodů docela dost volného času, si ho vždycky stačíme projít. Prameny, kolonády. Je to paráda. 

Takže to neznamená, že odjedete své závody, aniž by se vás třeba doprovodný program Kanoe Mattoni týkal.
To tedy určitě ne! 

Máte před závodem Kanoe Mattoni nějaký výkonnostní cíl? Nějakou hranici, která dělí úspěch a neúspěch?
Určitě bych nebyl spokojený, kdybych nebyl na bedně. To by bylo špatné, vzhledem k tomu, že jsem byl letos snad jen jednou druhý, jinak jsem vždy vyhrál. Myslím, že kdybych nebyl na bedně, bylo by něco v nepořádku.

Závodíte jako profesionál. Jezdíte na divokou vodu nebo na klasickou řeku třeba o dovolené? Dokázal byste si to představit?
Ne, to asi ne. Po sezoně, někdy na konci června nebo v červenci, na vodu určitě nejezdím. Jezdím za Duklu v Praze a prakticky se přes rok nedostanu domů do Opavy, odkud pocházím. Tak většinou na dovolenou jedu domů a vyrazím si jen tak s kolem, totálně si oddychnout. 


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž