Václav Fejfar

Václav Fejfar - Autokrosař Václav Fejfar se soustředí před startem. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Zase mě zbrzdil Maďar, smál se po domácí obhajobě autokrosař Fejfar

  • 0
Na soupeře z Maďarska si Václav Fejfar v posledních dvou letech musí dávat pozor. V autokrosovém šampionátu ho letos prohání Tamás Karái, s nímž si dokázal potřetí v sezoně poradit a vyhrál. Jenže jsou tu i pomalejší Maďaři...

Borci z Lužan u Jičína se v posledním kole závodu ve Štikovské rokli při předjíždění jezdce o kolo zpět vynořily z paměti rok staré vzpomínky, když se tehdy mezi něj a Rusa Kvašnina vklínil pomalejší vůz maďarského jezdce a Fejfar následně narazil do svodidel.

Letos na nepřehledné trati málem do protivníka narazil. Pak zjistil, že to byl další Maďar. "To byla trochu krizovka," přiznal. Přesto útrapy v Nové Pace zvládl a dál může myslet na titul mistra Evropy.

Jak jste konečně vstřebal vítězství? Připravili vám doma nějaké oslavy?
Nebylo nic, nebyl ani čas. Jen se uklidilo v depu, plachty se složily, auto se kompletně umylo a připravujeme se na další závod v Přerově.

Po obhajobě vítězství v Nové Pace za vámi muselo docházet dost gratulantů.
To víte že ano. Jsem domácí, takže diváků, fanoušků a sponzorů, kteří gratulovali, bylo hodně. Ovace byly veliké a parádní.

Ještě do startu jste ladil auto. Klaplo tedy vše, jak mělo?
Ano. Mám velkou radost už jen kvůli převodovce, protože v předešlých dvou závodech došlo pokaždé k závadě, kterou se nám teď pravděpodobně podařilo odstranit.

Byl to jediný problém, nad kterým jste se s mechaniky zamýšleli?
Přesně tak. Auto má velký výkon, a když se přechází z měkkého na tvrdý podklad, dostává velké rány. Tady šlo o materiál. Používali jsme německé výrobky.

Takže došlo ke změně?
Sehnali jsme materiál ze starých zásob na převodovku a udělali ho z nich. Vracíme se k osvědčenému, jenže tenhle materiál už není k dispozici.

Jak to tedy do příštích závodů chcete řešit?
Buď ho někde ještě seženeme, nebo ho sami vyrobíme. Třinecké železárny ho v malé míře ještě dělají.

Václav Fejfar (vlevo) a Ladislav Brožek při závodu mistrovství Evropy v Nové Pace.

Před závodem jste mluvil o velkém tlaku a že bude důležité ho zvládnout. Byl jste nakonec hodně nervózní?
Hlavně jsem věřil autu. Fungovalo na sto procent. Celou dobu jsem se snažil neudělat chybu, protože trať byla opravdu náročná, byla vyjetá pouze jedna stopa.

Rozblácená trať byla skutečně v tak špatném stavu?
Každé vyjetí z ideálního směru znamenalo obrovské zpomalení. Naštěstí jsem neudělal žádnou chybu.

Někdo by si mohl říci, že závod pro vás byl lehčí než před rokem, ale tentokrát šlo vyloženě o koncentraci.
Člověk musel být v autě maximálně koncentrovaný. Paka je totiž hrozně náročný závod. Jezdí se do zatáček přes horizont, kam není vůbec vidět.

Měl jste dokonce náskok až patnáct vteřin, který se ztenčil na deset jen díky tomu, že vás zpomalil o kolo zpět jedoucí závodník.
Vyletěl jsem nahoru před depo, auto bylo ve vzduchu a vtom se tam objevil ten maďarský jezdec. Brzdu jsem měl až na podlaze. To byla docela krizovka. Nasadil jsem na něj, on mi to vrátil. Nevím, jestli neviděl modré vlajky. Dobrých tři sta až čtyři sta metrů jsem musel jet za ním.

Vloni vás podobně v posledním kole brzdil Maďar Emödi. Tentokrát to byl jeho krajan Gyula.
No vídíte, já ani nevěděl, jak se vlastně jmenoval. Ale byl to zase Maďar.

Vzpomněl jste si na loňské poslední kolo, kdy jste měl za sebou Kvašnina, před sebou pomalejší vůz a musel udělat manévr, který vás vynesl až do svodidel?
Hned mi ten okamžik bleskl hlavou. Měl jsem zablácené stěrače i odstřikovače. Měl jsem špatný výhled a uviděl jen červené auto. Teď jsem jen čekal, až mi uvolní ideální stopu.

Letos jste vyhrál "o parník", zato vloni byl závod dramatický. Kterého vítězství si ceníte víc?
Určitě toho letošního i kvůli terénu. Navíc byla velká konkurence. Příprava auta byla náročná i pro mechaniky.

Ale proháněli vás zase jiní jezdci.
Vloni byl za mnou Kvašnin, a ten jezdí čistě, srdíčkem a nedává rány, což se o Káraiovi říci nedá. I za ty roky s ním mám neustále problémy. (úsměv)

Karái je však čtyři závody před koncem o čtyři body před vámi.
Pojede se Přerov a ten miluji. V Maďarsku to má najeté zase on. A pak přijde Maggiora. Rychlá a zatáčkovitá trať.

Takže šance na titul, jak o závodech mluvíte, je velká.
Víte, jak to je. Jednou vyhraje Karái, pak zase já. Karái má dobrou techniku, trochu se zklidnil, takže konec šampionátu bude o štěstí. O šancích raději nebudu moc mluvit, aby se něco nepokazilo.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž