Tým Red Bull připravil už podruhé v řadě Ricciarda o vítězství. Před čtrnácti dny ve španělské Barceloně to bylo kvůli špatně zvolené strategii, která ho odsunula z prvního místa, v Monte Carlu za to mohly zmatky při zastávce.
Lewis Hamilton vyhrál závod formule 1 poprvé od Velké ceny USA, kde loni slavil zisk třetího titulu. V Monaku vyhrál teprve podruhé v kariéře. Hamilton na městském okruhu v Monte Carlu vyhrál už v roce 2008 ještě v McLarenu a po vítězství sahal i vloni, kdy ale o prvenství přišel po taktické chybě v úplném závěru závodu a vyhrál Rosberg.
Sučasná nadvláda Nika Rosberga skončila před čtrnácti dny ve Španělsku, nyní se na trůn vrátil úřadující mistr světa. Zaslouženě ho v cíli čekal zástup gratulantů, mezi kterými nechyběl VIP host závodu, kanadský popový zpěvák Justin Bieber.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Dramatizuje se pořadí v čele mistrovství světa. Nico Rosberg, který v Monaku vyhrál v posledních třech letech, prožíval na mokré trati propadák. Byl hodně pomalý, po startu musel pustit Hamiltona před sebe a poté se za ním utvořil vláček jezdců. Nakonec prohrál souboj na cílové rovince se svým krajanem Hülkenbergem a skončil sedmý.
V mistrovství světa je mezi jezdci Mercedesu již jen 24 bodů rozdílu. Navzdory tomu, že Nico Rosberg vyhrál úvodní dva závody, je boj o titul zcela otevřený. „Přiznám se, že na to jsem v průběhu závodu ani nemyslel,“ řekl na monackých vítězných schodech Hamilton. „Bitva je v plném proudu a je před námi dlouhá cesta. Ale je to stejné jako v dnešním závodě. Důležité je nikdy se nevzdávat.“
Lewis Hamilton vyhrál nejen díky chybě Red Bullu, ale také proto, že jako jediný z lídrů závodů měnil pneumatiky pouze jednou. Z obutí do extrémních podmínek přezul rovnou na hladké gumy. A nebylo to snadné rozhodnutí.
„Dlouho jsme váhali, nebylo jisté, že to půjde. Hodně to klouzalo a ani si nedokážete představit, jak to bylo dlouhé, než jsme přezuli. Vyšlo to přesně, v posledním kole před zastávkou bylo znát, že pneumatiky jsou už pryč,“ popisoval šťastný vítěz.
Pro nešťastného Ricciarda našel Hamilton slova útěchy. „Měl by být rád za to, jak skvělý výkon tady v Monaku odvedl. Jel opravdu výborně. Nenechal mi chvíli klidu a musel jsem se hodně bránit. Je mi ho líto, ale taková je často formule 1.“
Daniel Ricciardo by s některými slovy Lewise Hamiltona asi nesouhlasil. Už po průjezdu cílem prohlásil do vysílačky, ať mu nikdo nic neříká, že jakákoliv slova to jen zhorší a hodně zkroušený byl také při předávání trofejí.
„Moc to bolí a nevím, co bych k tomu ještě řekl. Odjel jsem skvělý závod, ale podruhé za sebou jsem přišel o vítězství chybou někoho jiného. Přitom to ani nemuselo vůbec být napínavé, je to hrozné,“ smutnil australský závodník Red Bullu.
Naopak třetí Segio Pérez zářil štěstím. Vozy týmu Force India měly od prvního tréninku v letošním Monaku výbornou rychlost, ale umístění v první trojce nikdo nevěřil, dokud opravdu Mexičan neprojel cílem. Mezi nejlepší se dostal díky výborně strategicky zvládnuté výměně pneumatik.
„Jsem moc rád, že jsem zpátky na stupních vítězů. Bylo to skvělé a jsem moc spokojený. Cením si toho o to víc, že to je tady v Monaku. Udělali jsme několik správných rozhodnutí, strategie fungovala výborně a vše šlo podle plánů. Auto jelo v závěru výborně a nebyl problém udržet za sebou Sebastiana (Vettela). Když bylo potřeba, mohl jsem přidat,“ radoval se šestadvacetiletý závodník.
Pérez vzpomněl také na majitele svého týmu, indického podnikatele Vijaye Mallyau. Na obchodníka s vazbami na samotnou indickou vládu je nyní vydán zatykač bez možnosti propuštění na kauci. Likérový baron je kromě obřích daňových úniků viněn z toho, že má na svědomí zkrachovalou leteckou společnost Kingfisher Airlines. Momentálně utíká před spravedlností a hledá důkazy své neviny, na níž trvá. „Vyhrál jsem také pro našeho šéfa Vijaye Mallyu, snad mu to v těchto těžkých chvílích pomůže,“ řekl v Monaku třetí pilot v cíli.
Čtvrtý Sebastian Vettel v cíl moc spokojený nebyl. Pro Ferrari je průšvih prohrát nejen s Mercedesem a Red Bullem, ale také s Force India. Italský tým měl navíc v cíli pouze jednoho jezdce, protože Kimi Räikkönen nezvládl jízdu na mokré dráze a chvíli po startu rozbil předek svého vozu o svodidla. Poté se ještě pokoušel dojet do boxů, ale s předním křídlem zaseknutým pod podlahou jeho stroje to opravdu nešlo.
Pátou příčku slavil tým McLaren. Fernando Alonso odjel skvělý závod a téměř polovinu závodu za sebou držel Nika Rosberga, který v křivolakých uličkách Monte Carla nedokázal využít rychlosti svého Mercedesu. Tradičnímu britskému týmu navíc přinesl další body v cíli devátý Jenson Button.
Smolný víkend prožil Verstappen. Nejmladší vítěz v historii formule 1 svůj druhý závod za Red Bull nedokončil. Havaroval i v kvalifikaci, načež startoval z uličky v boxech, na trati pak patřil k nejrychlejším a propracoval se až na bodované pozice. Ještě před polovinou závodu však jeho šance ukončila znovu nehoda, o víkendu už třetí. Vtipálci na sociálních sítích si už dělají z týmu Red Bull legraci a píší, kdy si opět vymění Verstappen a Kjat místa v týmech. Zatím to však nevypadá, ruský rychlík také skončil po nehodě, když neudržel nervy na uzdě a chtěl co nejdříve vrátit předjížděcí manévr Kevinu Magnussenovi, vybral i však cela nevhodné místo a způsobil kolizi.
Start nerozhodoval. Ani vlastně nebyl
Nejprudší déšť panoval dnes v Monte Carlu těsně před startem. Proto vedení závodu rozhodlo, že se začne za zpomalovacím vozem a až dráha trochu oschne, bude se pokračovat letmým startem. Diváci tak přišli o první dramatická kola, na druhou stranu bylo v některých zatáčkách opravdu hodně vody a je téměř jisté, že střetů se svodidly by určitě bylo nepočítaně.
Závodit se tedy začalo až v osmém kole a bylo na co koukat. Vedení Velké ceny mělo pravdu. Ačkoliv přestalo pršet a dráha značně oschla, stále mělo pár jezdců velké problémy. Nico Rosberg byl hodně pomalý, Jolyon Palmer dostal smyk na přechodu pro chodce a kompletně zdemoloval monopost Renault, Kimi Räikkönen vrazil do svodidel a o dobrý výsledek připravil také Romaina Grosjeana.
Poté se Daniil Kvjat s vozem Toro Rosso pokusil vrátit předjížděcí manévr Magnussenovi a nesmyslně způsobil jejich kolizi. V La Rascasse zůstal ruský pilot ve svodidlech a musel přibližně minutu couvat, aby mohl odjet do boxů k opravě.
Po výměnách pneumatik po 30. kole, které rozhodly o vítězství Hamiltona, zrychlil také Rosberg. Na suchu byl konkurenceschopný. Jenže letos opravdu v Monaku předjíždět nešlo. Důkazem byl souboj Daniela Ricciarda s Lewisem Hamiltonem. Australan se pokoušel napravit chybu svého týmu, a když dotahoval vedoucího Brita, byl o tři vteřiny na kolo lepší. Přesto ho nedokázal předjet.
Ve 37. kole se Ricciardo dostal na výjezdu z tunelu těsně k Hamiltonovi, ale úřadující šampion si zkrátil zatáčku a díky tomu udržel vedení. Ricciardo si myslel, že ho měl pustit před sebe, protože získal nefér výhodu, ale vedení závodu to nepotvrdilo. Pokud by Hamilton projel zatáčku správně kolem obrubníku, ztratil by tolik na rychlosti, že by ho poté Ricciardo díky akceleraci svého stroje předjel? Na to se asi se stoprocentní jistotou nedá odpovědět.
Nemožnost předjíždění dokázali také jezdci Sauberu, kteří nabourali ve vzájemném souboji. A nepomohli jim ani týmové příkazy. Ať už je špatně pochopil Felipe Nasr, nebo Markus Ericsson. Naopak v závěru přišel Rosberg o šesté místo, když ho o pár tisícin předstihl na cílové čáře Nico Hülkenberg. Pneumatiky na jeho Mercedesu však už byly tak sjeté, že mohl být rád i za sedmou příčku.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní Velkou cenou Kanady.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h59:29.133 min. |
---|---|---|---|
2. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +7.252 sek. |
3. | Sergio Pérez | (Force India) | +13.825 |
4. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +15.846 |
5. | Fernando Alonso | (McLaren) | +1:25.076 min. |
6. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +1:32.999 min. |
7. | Nico Rosberg | (Mercedes) | +1:33.290 min. |
8. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +1 kolo |
9. | Jenson Button | (McLaren) | +1 kolo |
10. | Felipe Massa | (Williams) | +1 kolo |
11. | Esteban Gutierrez | (Haas) | +1 kolo |
12. | Valtteri Bottas | (Williams) | +1 kolo |
13. | Romain Grosjean | (Haas) | +2 kola |
14. | Pascal Wehrlein | (Manor) | +2 kola |
15. | Rio Haryanto | (Manor) | +4 kola |
16. | Marcus Ericsson | (Sauber) | |
17. | Felipe Nasr | (Sauber) | |
18. | Max Verstappen | (Red Bull) | |
19. | Kevin Magnussen | (Renault) | |
20. | Daniil Kvjat | (Toro Rosso) | |
21. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | |
22. | Jolyon Palmer | (Renault) |
1. | Nico Rosberg | 106 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 82 |
3. | Daniel Ricciardo | 66 |
4. | Kimi Raikkonen | 61 |
5. | Sebastian Vettel | 60 |
6. | Max Verstappen | 38 |
7. | Felipe Massa | 37 |
8. | Valtteri Bottas | 29 |
9. | Sergio Perez | 23 |
10. | Daniil Kvjat | 22 |
11. | Romain Grosjean | 22 |
12. | Fernando Alonso | 18 |
13. | Carlos Sainz | 16 |
14. | Nico Hulkenberg | 14 |
15. | Kevin Magnussen | 6 |
16. | Jenson Button | 5 |
17. | Stoffel Vandoorne | 1 |
1. | Mercedes | 188 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 121 |
3. | Red Bull/Renault | 112 |
4. | Williams/Mercedes | 66 |
5. | Force India/Mercedes | 37 |
6. | Toro Rosso/Ferrari | 30 |
7. | McLaren/Honda | 24 |
8. | Haas/Ferrari | 22 |
9. | Renault | 6 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Manor/Mercedes | 0 |