Tovární jezdec Citroënu kraluje světové rallye nepřetržitě již osm let a je hlavním favoritem i roku 2012. Změnil se však jeho hlavní soupeř. Hlavní zálusk na Loebovo sesazení si nyní dělá Fin Jari-Matti Latvala, nová jednička Fordu.
Sedmatřicetiletý Francouz podle všeho přišel o dva velké soky z předešlé sezony. Mikko Hirvonen z Finska se stal jeho novým týmovým kolegou a prakticky jistě bude jeho hlavním cílem krýt mu záda. Možný "korunní princ" Sébastien Ogier odešel od Citroënu k Volkswagenu a jeho hlavním úkolem bude vyvíjet nové polo, k tomu bude startovat s vozem Škoda Fabia S2000 v kategorii SWRC.
Fenomén Loeb motivaci neztrácíJen málokterému sportovnímu odvětví kraluje někdo v poslední době tak jednoznačně jako Sébastien Loeb rallye. Francouzský pilot Citroënu získal se svým spolujezdcem Danielem Elenou od roku 2004 osm titulů mistra světa v automobilových soutěžích za sebou a překonal prakticky všechny rekordy šampionátu. "Tahle sezona byla mimořádná. Jedna z těch těžkých, se spoustou bitev," řekl po skončení loňského ročníku Loeb. "Stále cítím tu stejnou vášeň, když řídím auto. Pořád mám strašně rád řízení a rallye. Můj život nezmění, jestli mám sedm, osm nebo devět titulů. Mě to prostě baví a mám to rád," odmítl staronový šampion nedostatek motivace. |
"Naše cíle pro sezonu jsou sice jednoduché, přesto těžké: udržet naše dva tituly," řekl nový šéf továrního týmu Citroën Yves Matton. Jeho protějšek z Fordu Malcolm Wilson věří, že jeho dvojici se podaří tento plán zmařit a ukončit sérii Loebových triumfů. "Porazit jej chce každý v týmu. Myslím si, že Jari-Matti na to nyní má. Zda se mu to podaří, se ale ukáže až v šampionátu," podotkl Wilson.
Na začátku sezony ale všichni jezdci myslí hlavně na Monte Carlo. Slavná soutěž byla v minulých letech součástí seriálu IRC, ale nyní se vrátila zpět do hlavní kategorie. Za aplausu většiny závodníků.
"Samozřejmě, že jsem za to rád. Jede se ve Francii a má velmi dobrou atmosféru. Je to mytická rallye a je pěkné, že se vrací zpět. Když se nejezdila, byl jsem trochu zklamaný," uvedl Loeb pro server wrc.com. "Navíc pro mého spolujezdce Daniela (Elenu) je to domácí rallye, takže i on je velmi šťastný," dodal pětinásobný vítěz monacké soutěže.
Své zastoupení v nejvyšší kategorii WRC bude mít v této sezoně i český motorsport. Martin Prokop vyměnil speciál S2000 za "wéercéčko" a čekají ho souboje s nejlepšími. Devětadvacetiletý pilot se však v první polovině sezony plánuje zejména učit a seznamovat s novým vozem.
"Na začátku mě čeká jedna novinka za druhou. Monte Carlo je specifický závod na asfaltu, pak přijde sníh, kde auto neznám. Pak šotolina. Než se to ustálí, že budeme podmínky a auto znát, tak je půlka roku. Platí, co už jsem řekl. Do půlky nechci nic zvláštně řešit a říkat si, že nestačím nebo jsem spokojený. To nemá smysl," řekl Prokop.
Jubilejní 80. ročník Rallye Monte Carlo odstartuje netradičně již ve středu a organizačně se zcela vymyká běžnému formátu moderních soutěží světového šampionátu. Posádky čeká během pěti dnů více než 433 měřených kilometrů, půjde tudíž o nejdelší soutěž v MS od keňské Safari rallye z roku 2002.