Pal Anders Ullevalseter v osmé etapě Dakaru 2010

Pal Anders Ullevalseter v osmé etapě Dakaru 2010 | foto: AP

Rallye Dakar v číslech - 350 000 varovných plakátů a 12 000 lahví vody

  • 2
Zorganizovat tak monstrózní podnik, jakým slavná dakarská rallye je, není nic jednoduchého. Francouzská společnost ASO to ale zvládá. Jak by také ne. Má desítky let zkušeností a nejen z Dakaru, pořádá i ještě slavnější závod, cyklistický Tour de France.

Nad jihoamerickou pampou ještě nedosedl prach zvířený Dakarem 2010, když ASO oznámila, že pokračování legendy bude opět v Argentině a Chile. Na jaře se rozjela série tiskových konferencí po celém světě a zájemci o start museli už do poloviny května podat své přihlášky s nemalou zálohou. V té době už skupina vedená ředitelem závodu E. Lavignem trávila dny nad mapami a satelitními snímky, aby mohli koncem léta vyrazit projet trasu a sepsat itinerář závodu.

Musí zaznamenat každý metr třinácti etap přes dva státy, 9 500 kilometrů, z čehož je 5 000 rychlostních zkoušek, a dojednat lokality bivaků, kde se během závodu den po dni shromáždí karavana čítající 2 500 hlav.

Vždyť na startu bylo 430 vozidel z 51 zemí (183 motocyklů, 33 čtyřkolek, 146 aut a 68 kamionů), k tomu bezmála 200 asistenčních vozidel. Ti všichni se musí na konci listopadu shromáždit v přístavu Le Havre a nalodit směr Buenos Aires.

Organizátoři, nikde se nepíše, kolik jich vlastně je, mají k dispozici 78 terénních vozidel, 10 kamionů, ale i 11 helikoptér a 7 letadel. Dva týmy staví bivaky a k tomu slouží 35 kamionů s návěsy, 15 autobusů převáží organizátory. Catering potřebuje dalších 10 kamionů, protože 70 lidí musí připravit denně 2 000 snídaní, 1 600 balíčků svačin, 1 000 obědů a 2 300 večeří, což obnáší 1,5 tuny potravin spolu s 12 000 půllitrových lahví vody.

Mobilní nemocnice tvoří tým 50 lidí. Po trase se pohybuje 10 aut s dvoučlennou posádkou lékařů, dalších 6 létá ve třech helikoptérách. Na vše dohlíží jeden koordinátor v místě a druhý v centru v Paříži a pořád mají co dělat.

Doktor se veze i v každém ze čtyř sběrných kamionů, kterým se říká balai - koště. Zametá za závodním polem, odpadlé motorkáře naloží i se strojem, autaři si mohou vzít jen přístroje a spacák.

O tom všem informuje 192 stálých novinářů, kteří se přesouvají s rallye, dalších 1 000 se denně akredituje. Z místa závodu vysílá 18 televizních stanic. 230 lidí vyrobí denně 7 hodin programu pro 190 zemí.

Kolem trasy jsou miliony diváků, v každé etapě je až 60 vytyčených diváckých zón a na bezpečnost dohlíží vrtulník a 6 zvláštních vozidel. 15 aut s 30 agenty koordinuje 25 000 příslušníků bezpečnostní gardy. Vylepilo se na 350 000 varovných plakátů...

Třeba si dal někdo práci a spočítal, kolik se spálí paliva, spotřebuje oleje, pneumatik, toaletního papíru a triček, ale na to jak velký cirkus dakarská rallye je, snad stačí předešlé údaje.

Ivo Kaštan

Ivo KaštanKouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž