Dušan Randýsek

Dušan Randýsek

Rallye Dakar je také závodem asistencí

La Serena (Od spolupracovnice iDNES.cz) - Rallye Dakar už dávno není to, co býval v době před třiceti lety, kdy ho Thierry Sabine zakládal. Dnes je to obrovský závod, především továrních týmů, které bojují o přední posty v kontrastu k ryzím amatérům, kteří jedou s minimálním zázemím a setinovým rozpočtem. Kdo chce dnes uspět musí mít tým s asistenčním zázemím.

Asistenční vozy se rozdělují do dvou skupin. Asistence a rychlá asistence. Úkolem asistence je jet po doprovodných trasách, zde v Jižní Americe z velké části asfaltových silnicích, hltají desítky kilometrů, aby byly co nejdříve v bivaku a nachystali zázemí pro závodní techniku.

V kamionech vozí potřebný materiál a v automobilech převáží mechaniky. Nemohou pomáhat na závodní trase, ale jen v bivaku.

Při třicátém prvním ročníku závodu asistuje 131 automobilů a 156 kamionů. Velké tovární týmy a ti, kteří chtějí bojovat o přední pozice, však nemohou nechat nic náhodě a v závodě mají nasazené tzv. rychlé asistence. Automobily a kamiony nasazené přímo v závodě, protože jen přímí účastníci závodu si mezi sebou mohou pomáhat. Z mediálního hlediska jsou kamiony na Dakaru okrajovou záležitostí, ale klíčovou pro samotné dění v závodě.

Rallye Dakar, i přesto že postrádá africké kouzlo, je stále velkým dobrodružstvím pro všechny. Kamion se startovním číslem 569 pilotovaný Robertem Randýskem, je jedním z mnoha, kteří poskytují rychlou asistenci svým "týmovým jedničkám“. Patří do týmu Offroad sport a kryje záda Mirkovi Zapletalovi s Tomášem Ouředníkem. Při vyprávění Roberta tuhne krev v žilách.

"Vyrazili jsme do etapy, která měla trvat šest hodin, limit na projetí byl deset hodin. Nakonec jsme ji jeli dva dny. Po dvaceti kilometrech od startu jsme zabloudili v husté vegetaci a kopcovitém terénu. Po přejezdu několika padesátimetrových kopců, už nebylo cesty zpátky a celý den jsme hledali jak se z oblasti vymotat. Po několika hodinách, v podvečer, se najednou začala ze všech stran sjíždět auta a kamiony. Sešlo se nás asi dvacet kamionů a šest aut. Nikdo neměl odvahu zavolat organizátorům přes systém Iritrack, protože každý měl strach, že ho vyloučí ze závodu . Nakonec nám nic jiného nezbylo, posádka jednoho z automobilů zavolala na pomoc organizátora. Ten nám prozradil kód GPS, který odkryl cestu, která nás měla vyvést zpět do civilizace.“

Nic však nepomohlo, kolona vozů dál bloudila pustinou. Setmělo se.  "Na doporučení organizátora jsme vytvořili malý bivak a přenocovali na místě. Byla s námi asistence továrních týmů, Misubishi, polotovárního X-raidu a mnoho dalších. Ráno přiletěl vrtulník organizátora, naložil jednoho ze zkušených řidičů kamionu Mitsubishi a létal s ním nad oblastí, aby našli cestu na sjízdnou pistu. Nakonec jim poradil jeden místní farmář.“ Vrtulník "couval“ asi v desetimetrové výšce a vyváděl kolonu uvízlých automobilů a kamionů z neprůjezdné oblasti. "

"Jediné naše štěstí bylo,  že s námi zabloudily i kamiony profesionálních továrních týmů, tudíž nezbývalo organizátorům než najít v pravidlech skulinku, abychom se mohli vrátit zpět do hry, protože bez rychlých asistencí se šance profesionálních týmů na úspěch snižuje,“ vysvětlil Randýsek.

Sedmá etapa byla pro kamiony zrušena. Můžeme jen spekulovat o tom, co bylo pravým důvodem, jestli nesjízdná trasa, což je oficiální stanovisko pořadatele, nebo něco víc...

V každém případě na absenci kamionů v sedmé etapě doplatil jeden z hlavních favoritů závodu Stephane Peterhanzel, kterému shořel motor jeho Mitsibushi. Za normálních okolností by mu pomohla právě rychlá asistence, která by ho dotáhla do cíle nebo pomohla závadu opravit na místě. Protože mu však v té době nikdo nemohl krýt záda, byl definitivně vyřazen ze závodu.

I taková je Rally Dakar.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž