Dragster z Ukrajiny

Dragster z Ukrajiny | foto: steer.ru

Připravit dobře pneumatiky je alchymie, říkají krotitelé dragsterů

  • 2
Na startu MR dragsterů nalévají pomocníci ze sudu na dráhu konvemi vodu. Na tu zajede dragster zadním kolem a jezdec při zařazené rychlosti pořádně přidá plyn. Zůstává však na místě.

Ve velké rychlosti se protočí zadní kolo a vodu úplně vysuší. Zároveň začne v několika vteřinách pneumatika téměř hořet. Modrý dým signalizuje, že je nahřátá.

"Někdo má obal a zahřívá gumu v depu. Ale většinou všichni ohřívají na startu," říká nováček seriálu mistrovství republiky Radek Marada. Kolik guma vydrží startů? "Záleží, jak zahříváte," odpověděl Marada.

Někdo na startu stojí dlouho a pálí gumu víc. Někdo se tam klouzne a jede. "Mám letos novou gumu a jede se třetí závod." Když všechno půjde dobře, tak Maradovi na celou sezonu vydrží. "Ale nejsem takový dravec, jezdím první sezonu."

"Když má pneumatika mít správné vlastnosti, musí se ohřát," připomněl Otto Knebl. "Tím, jak se voda odpařuje, když se protáčí kolo, tak se tím pneumatika také ohřívá." Když z vody vyjede, je suchá, vodu z nagumované plochy úplně odpaří.

"Máme slikové pneumatiky a namokru závodit nemůžeme," připomněl znovu Otto Knebl.

Je to speciální pneumatika pro dragsterový sport, dovážená z USA. Opravdu ultraměkká směs. Stačí pár kapek vody a hned to klouže. "Trať musí být naprosto suchá, rovná," dodal.

Na letišti je výhodou, že plocha schne rychleji. Je v letním počasí teplá a většinou otevřená, i slabší vítr ji rychleji pro závody dragsterů zprovozní.

Pneumatiky se hustí na zhruba půl atmosféry. "Každá desetinka hraje roli. Za studena musí být ještě měkčí," uvedl Knebl. "Je to alchymie jako v každém motoristickém sportu." "Kolo se musí správně nafouknout," přikývl Pavel Beer Werdan.

Proto chodí jeho mechanik na start a sleduje, jak se kolo protočí a jakou stopu zanechá. Podle toho pneumatiku tým dofoukne, nebo upustí.

Rozhoduje i povrch tratě. Na hrubším s kamínky se pneumatika chová jinak než na hladké ploše, jakou mají ve Tchořovicích. "Guma musí mít svoji lepkavost," řekl Beer Werdan.

Kdyby projel po písku na start, měl by gumu oblepenou kamínky. A to nechce. Lepkavost by byla pryč.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž