Povedené návraty sezony 2010: Richard Attwood a Brabham zpátky v Monaku

  7:00
Nejen Michael Schumacher se minulý rok vrátil v závodním overalu zpět do ulic Monaka. Také sedmnáctinásobný účastník Grand Prix a vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans Richard Attwood se znovu pokusil o pokoření trati mezi zatáčkami St. Devote a Tabac.

Jako za starých časů: Attwood ve vlásence před "Starým nádražím", jak se ji dříve říkalo. | foto: Roman Klemm

Sedmdesátiletý Brit v rámci GP Monaco Historique usedl do kokpitu Brabhamu BT26A z roku 1969. Jezdil sice časy o 29 sekund pomalejší, než Schumacher o pár dní později, za to ale neměl zapotřebí, vybalit v závodě podobnou špinavost jako nenapravitelný Němec.

Richard Attwood patřil k mladým jezdcům „silné britské vlny“, která se po Evropě rozlila v šedesátých letech. Její zástupci byli například Graham Hill, Mike Spence, Trevor Taylor, Jackie Stewart a v neposlední řadě Jim Clark. Ve formuli 1 debutoval Attwood roku 1965 právě v Monaku na  soukromém Lotusu-BRM týmu Rega Parnella.

Návraty sezony 2010

Bylo to opět v knížectví na jihovýchodě Francie, kde směl slavit svůj největší úspěch v Grand Prix. Roku 1968 zde na dvanáctiválci BRM P126 dojel druhý za Grahamem Hillem a připsal si nejrychlejší kolo závodu.

Koncem května tehdy přicestoval do Monte Carla vedle Pedra Rodrigueze jako tovární pilot stáje Owen Racing Organisation. O šestnáct míst na startu se v kvalifikaci pralo osmnáct jezdců a Dickie se kvalifikoval jako šestý.

Po Bandiniho tragédii o rok dříve se monacký závod poprvé nejel na tradičních 100 kol, ale jen na osmdesát. Jezdce tehdy vyslal do závodu Louis Chiron a jeho mávnutí praporku nejlépe odhadl Johnny Servoz-Gavin. Francouzský playboy ale brzy odpadl a vedení se ujal Graham Hill před Siffertem, Surteesem, Rindtem a Attwoodem.

Právě v Monaku již tenkrát platilo uchovat chladnou hlavu a udržet vůz v patřičné vzdálenosti od svodidel a zdí. To nedokázali všichni. Rindt praštil svým brabhamem do bariéry, Siffertovi se zlomil náhon, Courageovi šasi a Surteesovi převodovka. Když pak Rodriguez napodobil nehodu Rindta, byl čistě jedoucí Attwood od sedmnáctého kola druhý. Po zbytek závodu se snažil na vedoucí lotus tlačit rychlými koly. V posledním okruhu si připsal rekord závodu a v cíli byl jen o dvě sekundy za vítězem Hillem.

Jeho schopností „monackého specialisty“ chtěl o rok později využít i geniální Colin Chapman. Attwood od něj dostal šanci ve druhém továrním Lotusu 49B, který osiřel po Rindtově těžké nehodě v Barceloně. Jednalo se o Richardovu největší šanci blýsknout se ve formuli 1 se špičkovým materiálem. Nezklamal a dokázal dojet čtvrtý, Rakušan se ale uzdravil a pro Attwooda nebylo u Lotusu pro zbytek sezony místa.

Svou sedmnáctou a poslední Grand Prix jel Dickie za tehdejšího soukromníka Franka Williamse v srpnu stejného roku na Nürburgringu. Na Brabhamu BT23 formule 2 dojel výborný šestý.

Hlavním zdrojem příjmů tehdy ovšem pro jezdce byly starty ve vytrvalostních závodech. A otevřené peněženky zúčastněných automobilek. Zde si Attwood dokázal postavit svůj největší pomník. Roku 1970 vyhrál společně s Hansem Hermannem klasických 24h v Le Mans a zatímco Němec po tomto triumfu svou kariéru ukončil, dojel si Attwood o rok později společně se Švýcarem Herbertem Müllerem pro pěkné druhé místo. Pokaždé při tom krotil neuvěřitelné Porsche 917.

Našel v Monaku cestu do kokpitu Brabhamu BT26: Richard Attwood

Našel v Monaku cestu do kokpitu Brabhamu BT26: Richard Attwood

 BT26 byl prvnim Brabhamem s motorem Cosworth. Vpravo Attwood.

BT26 byl prvnim Brabhamem s motorem Cosworth. Vpravo Attwood.

Dnes je Richard Attwood (podobně jako Stirling Moss) všudybylem historických závodů a nepřekvapilo, že využil možnosti, startovat s vozem F1 i v Monaku. „Tým Adriana Hamiltona mi nabídl svůj Brabham-Ford a ptal se, jestli bych si v něm nechtěl zazávodit. Hned jsem přitakal!“ těšil se Attwood z návratu na Cote d´Azure.

Vůz, který měl k dispozici, je známá konstrukce Rona Tauranaca BT26A. Jack Brabham tehdy po slabší sezoně 1968 uznal, že bude lepší, ukončit spolupráci s dodavatel motorů Repco. Sáhl hluboko do kapsy a koupil pro ročník 1969 bezkonkurenční Ford-Cosworth DFV, tedy motor, který tenkrát byl garantem úspěchu. Brabham BT26 proto musel být lehce upraven, čímž vznikla modifikace BT26A.

S vozem, který Attwood minulý rok v Monaku předvedl, během sezony 1969 zářil především Jacky Ickx, o čtyřicet let později shodou okolností ředitel tohoto historického podniku. Dokázal s ním vyhrát velkou cenu Německa na Nürburgringu a kanadskou Grand Prix v Mosportu a za dominujícím Stewartem na Matře-Ford se stal vicemistrem.

Roku 2010 se Attwood kvalifikoval jako sedmý ve své třídě „Formule 1 let 1966-1974“. Na pole position vyježděného Franka Sytnera v Heskethu 308 z roku 1974 ztrácel sedm sekund, nikdo se ale nedokázal mezi prvním a druhým tréninkem tak silně zlepšit jako druhý z roku 1968. Další zlepšení plánoval dobře naladěný Brit v patnácti kolech závodu – jeho převodovka ale měla již po prvním dost.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Česko - Finsko 1:0N. Drama s vítězným koncem, skvělý výkon předvedl Dostál

10. května 2024  22:56,  aktualizováno  23:24

Česká reprezentace má za sebou první vystoupení na domácím mistrovství světa v hokeji. Svěřenci...

Program a výsledky MS v hokeji 2024: Češi mají dvě výhry, čekají je Švýcaři

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  12.5 19:04

Česká hokejová reprezentace zahájila domácí turnaj vítězstvími nad Finskem a Norskem. V pondělí od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 3:6. Divoký obrat řídil jubilant Červenka, rozhodl šťastný gól

11. května 2024  18:55,  aktualizováno  23:40

Pořádně se nadřeli. Čeští hokejisté ale po těžkém výpadku v zápase s Norskem zabrali, umazali...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

ONLINE: Švýcarsko - Česko 1:0. Kašemu sjel puk, hokejisté přesilovku nevyužili

13. května 2024  19:26,  aktualizováno  21:29

Sledujeme online Ospalý výkon na úvod důležitého boje. Čeští hokejisté ztrácí po první třetině se Švýcarskem 0:1....

Tkachukovy provokace? Slováci je čekali a přečkali. Jsem hrdý, říká Pospíšil

13. května 2024  21:28

Nejméně čtyři pořádné strkanice na jednu třetinu. Takový byl průměr šarvátek při utkání hokejistů...

ONLINE: Aston Villa si může zajistit Ligu mistrů, v dohrávce hostí Liverpool

13. května 2024  20:55

Aktualizujeme Fotbalisté Aston Villy si mohou s předstihem zajistit účast v příštím ročníku Ligy mistrů. V...

ONLINE: Německo - Švédsko 0:5. Favorité dominují, Slováci zdolali USA

13. května 2024,  aktualizováno  20:01

Sledujeme online Slováci připsali druhou výhru na mistrovství světa. Po nedělním triumfu nad Kazachstánem si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...