Posádka vyrazí se Škodou 1000 MB na maraton

Praha - Výzva v podobě přibližně 15.000 kilometrů za volantem vozu Škoda 1000 MB stojí před Jiřím Motalovi a Otou Kramářem. Soutěžní jezdci budou hájit české barvy na historické maratonské rallye tří kontinentů vedoucí z Londýna do australského Sydney. Obdobná akce se koná potřetí v historii a letos bude nejdelší soutěží pořádanou pod dohledem Mezinárodní automobilové federace (FIA).

"Kolik kilometrů nás ale nakonec čeká, momentálně nikdo neví. Pokaždé totiž na trati došlo k nějakým změnám či na poslední chvíli vynuceným objížďkám," uvedl navigátor Kramář.

Česká posádka odjíždí do Anglie o víkendu, start rallye je naplánován po náročných technických přejímkách na sobotu 5. června. Do Sydney by rallyeoví dobrodruzi měli dorazit o necelý měsíc později, v neděli 4. července.

Mezitím však na závodníky čekají tisíce kilometrů za volantem, přesuny lodí i leteckými speciály Antonov. "V průběhu pětadvaceti soutěžních dnů bychom měli absolvovat v průměru 600 kilometrů denně. Celkem by na trati mělo být asi 60 měřených vložek, přičemž nejdelší a nejobávanější měří 60 kilometrů a jede se v australské poušti," prozradil Kramář, který se dálkovým soutěžím věnuje od roku 1993 a aktivně se představil již na třech podobných rallye.

Na přibližně 70 přihlášených posádek čeká nejprve cesta Evropou po tratích Rallye Monte Carla, San Rema či řecké Akropolis rallye. Pak se účastníci přesunou do Indie a po asijské části zamíří do Austrálie. "Tady soutěž vlastně teprve začíná. Předcházející dvě části jsou jen pro rozjezd," usmíval se čtyřiapadesátiletý Kramář.

Česká dvojice by měla startovat ve třídě Classic do 1500 ccm. Populární 'embéčko' má sice obsah 1150 ccm, ale na rozdíl od dnešních soutěží by slabší výkon neměl být velkým handicapem.

"Na maximální rychlosti většinou tolik nezáleží. Po cestách, po nichž nás vedou, se stejně nedá moc rychle jet. Navíc nemáme k dispozici podrobný rozpis a jedeme na oči. Nevíme často, co nás čeká za horizontem," podotkl Kramář.

Přesto je podle jeho slov mladoboleslavský vůz schopen jet až rychlostí 180 km/h. "To už je pak ale skoro o život," smál se. 

Soutěžní automobil je přitom maximálně shodný s rokem 1968, kdy byl vyroben. "Podmínky FIA jsou hodně tvrdé. Vše musí odpovídat tehdejším předpisům, upraveny mohou být například jen brzdy a řízení," uvedl Motal.

Vozy musí navíc splňovat přísná bezpečnostní kritéria. Aktuální soutěžní vůz byl přestavěn z běžného sériového přímo pro tuto rallye. "Byl to vůz, se kterým majitel ještě před pár dny v Kroměříži normálně jezdil do práce," přiznal Motal.

Jiří Motal (vpravo) a Ota Kramář představili svou Škodu 1000 MB, se kterou vyrazí na Rallye Londýn - Sydney.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž