Piloti z Itálie odjeli. Důvod? Stromy

Šternberk - Také letošní automobilové závody do vrchu na trati Ecce Homo se musely obejít bez italské účasti. Zatímco vloni Italové nepřijeli kvůli úmrtí legendárního Fabia Danteho, letos se do Šternberka dostavila šestice, z nichž se na start nakonec postavil pouze jediný závodník. Zahraniční jezdci totiž kvůli nerovnostem v úvodu trati požadovali posunutí startu o půl kilometru a odstranění dvaceti stromů stojících poblíž silnice.

Pořadatelé však žádné změny neprovedli a Italové z dějiště závodů odjeli. "Myslí si, že pořád jsme jakási východní Evropa, která si kvůli nim sedne na zadek. Osobně se mi trať líbila. Byla udělána spousta bezpečnostních opatření," reagoval vítěz skupiny SP Petr Vojáček na chování Italů.

Ne všichni závodníci však zastávali stejný názor a jejich nespokojenost se zvyšovala s narůstajícím výkonem závodních vozů. "Organizátoři sice od loňska udělali velký kus práce, což se týkalo zejména diváků," kvitoval posílení pořadatelského sboru Otakar Krámský, jenž jezdí s Osellou skupinu CN a v celkové klasifikaci obsadil třetí místo.

Zároveň však šternberskou trať podrobil značné kritice. "Problém je ve stále zhoršujícím se stavu vozovky. V zahraniční není  žádná trať zatěžkána takovým provozem jako tady," upozornil nejrychlejší český jezdec na fakt, že šternberská silnice v běžném provozu představuje hlavní spojnici mezi Opavou a Olomoucí, po níž projíždí kamiony, zatímco v zahraničí se závody pořádají na silnicích lokálního významu s minimálním provozem.

" Je to nejhrbolatější trať z celého mistrovství Evropy. Pro nás v rychlých autech je to hrbolaté moc. Ani stromy v blízkosti silnice se mi nelíbí. Jako pořadatel takových závodů bych po domluvě s ekology a městem dal podmínku, že tak silné stromy se musí porazit," popsal Krámský možné řešení.

Také nejrychlejší Maďar László Szász na Reynardu by se přimlouval za jistá zlepšení, i když nebyl tak radikální. "Je tady několik nebezpečných úseků," dodal. Překvapivý vítěz skupiny A a nový rekordman v této kategorii Jaromír Malý se slabším vozem Ford se do žádné kritiky nepustil.

"Mně trať vyhovuje, i když mám úplně jiné auto než Krámský.  Stromy u tratě mi nevadí. Podle mě to patří ke správnému kopcovému závodění," nedělal Malý žádný humbuk.

"Závody do vrchu se nikde nejezdí na žádné sterilní trati," nechtěl moc slyšet na výrazné úpravy okolí tiskový mluvčí závodu Jan Jachan. Nebezpečnost šternberského závodu nedoložil ani jeho letošní průběh. O jedinou havárii, která se obešla bez vážnějších následků, se postaral Tomáš Vavřinec na Fordu Escort a o další zdržení se postaral olej na trati.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž