Z programu mistrovství světa zmizely. Přitom Noc dlouhých ohňů na Rallye Monte Carlo bývala svou atmosférou pověstná. Jenže Mezinárodní automobilová federace FIA je nechce. Argumentuje bezpečností. Záchranářské práce jsou ve tmě složitější. A navíc, noční průjezdy nejsou pro televizní kamery tou nejlepší nabídkou.
Není to tak dávno, co se také v Česku pravidelně jezdívaly noční rychlostní zkoušky. Před pár lety na zlínské Barum Rallye jedna etapa dokonce startovala dvě hodiny po půlnoci. Ale teď už zůstalo jen pár pořadatelských mohykánů. Mezi ně patří Valašská rallye. Tři rychlostní zkoušky úvodní etapy se pojedou v hluboké tmě. „Noční zkoušky mi nevadí, jsou vítaným zpestřením,“ poznamenal úřadující mistr republiky Václav Pech. Podobný názor má většina závodníků.
Aby si jezdci s nocí dokonale poradili, zdobí jejich vozy přídavné světlomety. Dva spodní, tvz. „škarpové“, a čtyři hlavní, které jsou pomocí „rampy“ připevněny na přední kapotě. Dolní mají příkon 100 Wattů, horní 130. Piloti díky nim bez problémů dohlédnou do stopadesátimetrové vzdálenosti.
Poslední novinkou jsou xenonová světla, jejichž cena se pohybuje kolem 25 tisíc korun. Jsou však nesmírně výhodná. Namísto tradiční žluté vyzařují příjemnější bílou barvu. „Díky nim vidím skoro jako ve dne,“ libuje si dvojnásobný český šampion Roman Kresta. „Čím větší energii světlomety vyzařují, tím víc snižují výkon motoru. Proto se většinou zapínají, až auto vyrazí na trať,“ dodal Vilém Lovecký ze společnosti Locar, která se zabývá úpravou soutěžních vozů.