Loeb se vydal za ziskem třetí výhry v řadě v nejslavnějším podniku MS - monacké Rallye Montě Carlo - hodně razatně. Vyhrál tři ze čtyřech úvodních zkoušek a má náskok více než půl minuty. Škody Fabie WRC řízené Francouzem Alexandrem Benguem a Němcem Arminem Schwarzem jsou na 12. resp. 14. místě.
Rallye Monte Carlo, tradiční úvodní díl světového šampionátu v automobilových soutěžích, odstartovala dnes ráno v Monaku. Na úvod čekaly na posádky dvě rychlostní zkoušky - každá s délkou více než 20 kilometrů.
První měřený úsek zvládl nejlépe Loeb a jeho týmový kolega ve stáji Citroën Belgičan Francois Duval byl druhý se ztrátou pěti vteřin. Za nimi se umístil tandem Peugeotu Märtin - Grönholm. První pětici uzavíral leště loni pilot škodovácké stáje Toni Gardemeister, jenž jede s továrním fordem.
Roman Kresta byl v první erzetě třináctý, na nejrychlejšího Loeba ztratil rovných 49 vteřin. Držel se myšlenek, které uvedl před startem, kdy odmítl bezhlavou jízdu. "Jet rychle znamená riskovat, ale já chci soutěž dokončit. Ale i tak, jet opatrně je hodně relativní pojem," řekl Kresta v rozhovoru pro ČTK.
Ve druhém testu zaútočil Grömholm. Vyhrál zkoušku, ale jen o 0,3 vteřiny před Duvalem. Kresta se nadále držel v podobném tempu a dosáhl času na konci první desítky.
"Dopoledne bylo velmi složité. Moje časy nejsou moc dobré, ale není to žádné překvapení, protože jsem jel velmi opatrně. Vše je pro mne nové, ale Focus je výborný a zvolili jsme i správné pneumatiky," sdělil Kresta pro internetový server wrc.com.
Do kolotoče světových rallye se v Monte Carlu naplno vrací stáj Škoda Motorsport. V úvodní zkoušce byl z dvojice pilotů Armin Schwarz, Alexander Bengue rychlejší francouzský nováček týmu. Obsadil deváté místo a ztratil na Loeba 35,9 vteřiny. Schwarz dosáhl 17. času (-01:39.8 min.). Rychlejší než on byl například Švéd Per-Gunnar Andersson se Suzuki Ignis 1600. Ve druhé zkoušce německý jezdec opět ztratil více než minutu. Podle informací z místa soutěže si stěžoval na problémy s diferenciálem.
Třetí páteční zkouška se jela na nejdelším měřeném úseku soutěže mezi Lantosque a Col de Braus (32,71 km). Opět ji vládli jezdci v červených Citroënech Xsara WRC. Loeb v ní byl o tucet vteřin rychlejší než týmový kolega Duval.
Kresta dosáhl 10. nejlepší čas a posunul se v průběžném pořadí o dvě místa kupředu. Opačným směrem zamířil Bengue se škodovkou, který se propadl až za Krestu.
Ve čtvrté erzetě, jejíž trasa se shodovala se třetí, dosáhl Kresta šestého nejlepšího času a poprvé byl rychlejší než jeho stájový druh Gardemeister.
Na trati až na několik úseků nebyl sníh, jezdci se vydali na trať úvodních zkoušek na suchých pneumatikách.
Čeští jezdci byli s výsledky úvodní etapy Rallye Monte Carlo spokojeni. Start do prvního dne úvodního podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích považují za dobrou výchozí pozici pro další dny. Z pohledu absolutního pořadí je nejvýše Roman Kresta, desátý po první etapě soutěže v okolí monackého knížectví.
"Máme za sebou obtížný začátek. Časy v prvních dvou zkouškách nebyly dobré, ale to jsem celkem očekával, protože jsem nechtěl příliš riskovat. Druhá polovina dne byla o mnoho lepší," řekl Kresta, jenž absolvuje debut v roli továrního jezdce týmu Ford.
Jak sám tvrdí, s vozem se stále ještě seznamuje. "Nebyl jsem si ještě úplně jistý, ale myslím, že to brzy bude dobré. Svědčí o tom i šestý čas v poslední zkoušce dne, kde jsem zkusil 'zatáhnout'," prohlásil.
"A podle vlastního pocitu jsem jel čistší stopu, lépe a rychleji. A tak se podle mého názoru s autem musí jet. V sobotu zrychlíme, ale ne příliš, abych neudělal žádnou chybu. Mým cílem je dojet soutěž," opakoval osmadvacetiletý Kresta.
Osmé místo v kategorii Super 1600 patří zlínskému Pavlu Valouškovi, jedoucímu s vozem Suzuki Ignis. V úvodu soutěže ho trápily problémy s brzdami. "Ledu je tu o poznání méně než v jiných letech, a to je zrádné, protože přichází tam, kde ho nečekáte. Nikde jsem naštěstí nevyletěl z tratě, i když v jednom místě to bylo těsné," řekl.
Valoušek se těšil na začátek druhého dne, kdy se pojede poslední páteční zkouška v opačném směru. "Na ní je opravdu všechno. Všichni jezdci v pořadí před námi mají mnohem více zkušeností a pro nás je důležité se s nimi srovnávat," shrnul své vystoupení Valoušek.
O příčku za svým českým kolegou a soupeřem je jihlavský Martin Prokop, pro kterého je Rallye Monte Carlo premiérou v mistrovství světa. S vozem Suzuki Ignis navíc jede teprve svou druhou soutěž v životě.
"Je to po všech stránkách těžké a především naprosto něco jiného, než jsem dosud jezdil. Celý den jsem se snažil hledat tempo a podařilo se mi zvolit takové, abych se nedostával zbytečně do rizikových situací. Člověk musí být stále ve střehu a mě ta jízda ohromně baví," řekl Prokop.
V sobotu čeká jezdce dalších pět erzet, podnik vyvrcholí v neděli závěrečnými šest zkouškami.
Neoficiální pořadí po první etapě (4 RZ, cca 110 km):
1. Loeb (Fr., Citroën) 1.18:46,9 hod., 2. Duval (Bel., Citroën) -32,7 vt., 3. Grönholm (Fin., Peugeot) -1:01,5, 4. Solberg (Nor., Subaru) -1:27,7, 5. Gardemeister (Fin., Ford) -1:30,3, 6. Märtin (Est., Peugeot) -1:39,1, 7. Auriol (Fr. Peugeot 206 WRC) -2:01,9, 8. Panizzi (Fr., Mitsubishi) -2:03,4, 9. Sarrazin (Fr., Subaru) -2:15,1, 10. Kresta (ČR, Ford) -2:41,2, 12. Bengue (Fr., Škoda) -3:24,2, 14. Schwarz (Něm., Škoda) -4:47,9, ...25. Valoušek (ČR, Suzuki) -10:34,1, 26. Prokop (ČR, Suzuki) -11:09,4.