Martin Prokop na Finské rallye.

Martin Prokop na Finské rallye. | foto: AP

Smolné Finsko! Prokop zde tratil hned dvakrát

  • 0
Jihlavský závodník Martin Prokop mohl v letošní sezoně mistrovství světa v automobilových soutěžích dosáhnout na sedmou příčku. Kvůli technické závadě na severu Evropy však opět skončil devátý.

Kdyby ... Toto slůvko ve sportu, ostatně podobně jako v životě, neplatí. Většinou pouze zakrývá výmluvy, proč se něco nepovedlo. Zkusme ho ale přesto použít na letošní sezonu jihlavského jezdce Martina Prokopa. Jediného českého zástupce v elitní kategorii mistrovství světa v automobilových soutěžích – ve "velkých vozech" kategorie WRC.

Takže: jak by vypadalo hodnocení letošního ročníku, KDYBY při srpnové Rally Finsko nedošlo k překvapivé poruše zcela nové součástky – vodní pumpy...

"To pro nás bylo takové největší zklamání, protože to bylo zbytečné. Před závodem jsme právě tuto součástku vyměnili za novou, aby se stará nepokazila. Přesáhla totiž svou životnost," líčí Prokop. "A pak zradila ta nová. Což mrzí asi víc, než kdyby se pokazila stará. Když víte, že všechno děláte správně, a ono je to stejně zbytečně, tak to naštve mnohem víc." Technická závada mrzela o to víc, že závod ve Finsku měla česká posádka Martin Prokop – Michal Ernst rozjetý parádně. Sváděla vyrovnané souboje i se skandinávskými jezdci, kteří jsou přitom na domácích tratích neporazitelní.

"V momentě, kdy při poruše vodní pumpy hned nezastavíte, přijdete o motor. Ten se přehřeje a je definitivně po něm," vysvětluje Prokop. "Takže ve Finsku nás postihla opravdu velká škoda. Na výsledku, i na financích."

Právě s financemi přitom měl Prokop letos ještě jeden problém. Po úvodních čtyřech závodech – v Monte Carlu, Švédsku, Mexiku a Portugalsku – se totiž rozhodl zrušit dohodu s výrobcem pneumatik D-MACK.

"Bylo to zásadní rozhodnutí. Finančně bolavé. Ale věděli jsme, že v momentě, kdy chceme řešit nějakou sportovní stránku našeho závodění, nemáme jinou možnost," vrací se k nespolehlivosti čínských gum Prokop. "Teď vím, že to byla správná volba. Bez toho bychom sezonu dokončili s hodně blbým pocitem. Takhle ji naopak dokončujeme se skvělým," usmívá se Prokop.

Loni devátý, letos devátý. Přesto šlo o velké zlepšení

Ten sice, podobně jako při svém loňském premiérovém startu v elitní kategorii, obsadil devátou příčku, oproti loňským 46 však letos celkově nasbíral 63 bodů.

"V podstatě se nám podařilo ještě víc než loni. Dokázali jsme zajet průběžné hezké výsledky. A to dokonce s větší konkurencí," připomíná, že v seriálu přibyly tři tovární vozy Volkswagenu a druhé týmy Fordu a Citroënu. "Konkurence byla mnohem větší, takže celkový výsledek je skvělý."

Přesto, vraťme se ještě k tomu slůvku kdyby. Při úspěšně zvládnutém závodě ve Finsku mohl mít Prokop o pár bodů více...

"Ten bodový příděl by mohl být obrovský. A právě to nám chybělo, abychom skončili sedmí. Byli bychom byli před Loebem (68 bodů) a Novikovem (69), což jsou velká jména," uvědomuje si Prokop.

"Ale to bychom zřejmě chtěli moc. Asi by to bylo víc, než bylo možné," dodává smířlivě. "I takhle si myslím, že jsme z toho vytáhli úplné maximum."

Spokojený byl Prokop především s předposledním závodem ve Španělsku. "Výsledek byl sice standardní, dojeli jsme sedmí, ale po sportovní stránce byl ten závod úžasný," pochvaluje si.

"První den se jelo za tmy, druhý den na asfaltu a třetí na šotolině. A my jsme neustále drželi obrovskou rychlost," líčí. "Bylo to obrovsky vyrovnané, na vítěze jsme na kilometru ztráceli vteřinu. Což je pro nás normálně těžko dosažitelné. A tady jsme to dokázali celý závod, ve všech podmínkách. To byl takový vrchol," dodává spokojený Prokop.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž